#خوب_است_بدانیم_که دوشنبه ۳۱ اردیبهشت
*زمان مطالعه: ۱۲دقیقه

۱) نمره بازار در انتهای روز گذشته بر اساس کانال پایش بازار منفی ۷۱

۲) ارزش معاملات خرد کانال خلاصه بازار ۴٫۱همت

۳) خالص معاملات کدهای بزرگ حقیقی: منفی

۴) میانگین بازده معادل بانکی اخزا بر اساس کانال امیر ندیری: ۳۱٫۵۵

۵) وضعیت شاخص های اصلی بازار:
هم وزن: متعادل منفی
کل: متعادل منفی

۶) سقوط بالگرد رییس جمهور به دلیل بدی شرایط جوی بوده است. (رسمی)

۷) رهبری “ملت ایران نگران و دلواپس نباشند، هیچ اختلالی در کار کشور به وجود نمی‌آید.”

۸) پس از شهادت رئیس جمهور و طبق اصل ۱۳۱ قانون اساسی محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهوری از امروز تا ۵۰ روز دیگر رسما عهده دار وظایف ریاست جمهوی تا زمان برگزاری انتخابات زودهنگام خواهد بود.

۹) دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش می گوید “اگر در آینده دستورالعمل نرخ خوراک پالایشی‌ها اصلاح نشود، تولید کشور دچار بحران می‌شود و دولت هم در این زمینه با مشکلاتی از جمله تشدید ناترازی انرژی مواجه خواهد شد.”

۱۰) قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن، اجاره بها منتشر شد.

۱۱) رئیس هیات مدیره شتران می گوید “با خرید پتروشیمی شازند نیاز ما به احداث مجتمع جدید با حداقل برآورد یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو برطرف شد و با به اشتراک‌گذاشتن محصولات بین پالایشگاه تهران و پتروشیمی شازند، محصولاتی با ارزش افزوده بالاتر تولید خواهد شد. پروژه احداث واحد نرمال هگزان که بزرگ‌ترین برج پالایشی کشور به ارتفاع بیش از ۶۲ متر است بیش از ۸۰درصد پیشرفت فیزیکی دارد. با بهره‌برداری کامل از این پروژه در تابستان، از خروج سالانه ۲۷ میلیون دلار جلوگیری خواهد شد.”

۱۲) رییس سازمان بورس در نامه‌ای به وزیر نفت خواستار اصلاح دستورالعمل قیمت‌گذاری خوراک نفت و فرآورده‌های شرکت‌های پالایشی شد.

۱۳) در یک نگاه کلی، در سال‌هایی که نرخ بهره از تورم فراتر بوده، سهم پول -بخش سیال نقدینگی- کاهش می‌یافته است. افزایش‌های اخیر در نرخ‌های سود هر چند تا حدی با کاهش سیالیت نقدینگی همراه بوده، اما نتوانسته آن را به اندازه سال‌های ۹۲ تا ۹۶ پایین بیاورد. نااطمینانی‌ها در رابطه با پایداری مهار تورم و ثبات خارجی که به ثبات دارایی‌ها منجر می‌شود، باعث شده انتظارات تورمی همچنان در مقابل کاهش بیشتر مقاومت کنند. (فردای اقتصاد)

۱۴) نرخ تورم ایالات متحده اکنون برای ۳۷ ماه متوالی بالای ۳ درصد بوده است که طولانی ترین دوره تورم بالا از اواخر دهه ۱۹۸۰ تا اوایل دهه ۱۹۹۰ است.

۱۵) کیوان جعفری طهرانی به معدن۲۴ گفت “چین در هفته گذشته به اشتباه خود اذعان کرد و تلاش کرد بازار مسکن خود را احیا کند. ”

۱۶) رئیس کمیسیون اقتصادی در آخرین روزهای حضور در مجلس، خواهان جلسه‌ای فوق‌العاده از قالیباف و برای وضعیت بحرانی بورس شده که امروز با سقوط سنگین شاخص و افت ۹۵ درصد سهام مواجه شده است.

۱۷) ذوب در خصوص فروش حدود ۱۷ میلیون تن سرباره کنورتور و برآورد جدید ازان شفاف سازی زد.

۱۸) دابور، خاذین، دتماد … افزایش نرخ گرفتند.

۱۹) مستندات مربوط به انعقاد قراداد شرکت فراب توسط وسدید منتشر شد. این شرکت ۲۳درصد از آورده افزایش سرمایه هم می دهد.

۲۰) نوری در نظر دارد در مزايده ۶۷ درصدي شركت پتروشيمي هرمز خليج فارس بر اساس آگهي منتشر شده از سوي شركت صنايع پتروشيمي خليج فارس، بعنوان خريدار شركت نمايد.

۲۱) مجوز افزایش سرمایه ۷۰۹درصد زفکا از تجدید صادر شد. بیمه ما سرمایه را ثبت کرد.

۲۲) پتایر یک همت اوراق با نرخ ۲۳درصد برای طرح توسعه سمنان منتشر می کند.

۲۳) در مجمع وامید گفته شد “امیدواریم برای انجام افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها موافقت بانک مرکزی را اخذ کنیم. مذاکرات اولیه انجام شده و احتمالا در سال جاری این موضوع را اجرایی کنیم. ضمن آنکه اگر بتوانیم برای این کار مجوز اخذ کنیم، مرحله بعد از محل مطالبات افزایش سرمایه می‌دهیم.”

۲۴) قیمت اوره گرانوله فوب ایران در هفته‌ی گذشته با رشد ۲۳ دلاری به ۲۸۰ دلار در هر تن رسید. موجی از تقاضا برای اوره در هفته‌ی گذشته در مصر نمایان شد. خبرهایی مبنی بر شرکت هند در مناقصه خرید اوره در هفته‌های آتی، افزایش تقاضا از سوی برزیل، آرژانتین، تایلند و استرالیا، به تعویق افتادن ورود چین به بازار های صادراتی و پیشی گرفتن تقاضا از عرضه باعث رشد قیمت شده است. (کارگزاری صنعت معدن)

۲۵) هزینه های تصفیه (TCs) برای کنسانتره روی وارداتی که به چین ارسال می شود پس از کاهش به پایین ترین سطح از ژوئن ۲۰۱۸ و در بحبوحه محدودیت مواد خام، بدون تغییر باقی مانده است این هزینه ها در چین ۳۰ تا ۵۰ دلار در هر تن می باشد. اکثر فعالان بازار انتظار دارند کسری عرضه در سه ماهه سوم ادامه یابد. یک منبع معدنی گفت: “بازار هنوز از نظر کنسانتره بسیار کمبود دارد.” و افزود که خرید همچنان در حال انجام است. همچنین برخی منابع تاجر می گویند علاوه بر محدودیت تولید روی در سطح جهان، تعدادی از معادن هنوز بسته هستند. (کارگزاری صنعت معدن)

۲۶) قیمت بیلت صادراتی ایران در این هفته حدود ۴۷۰ تا ۴۷۵ دلار فوب بود که نسبت به هفته قبل افت ۵ دلاری داشت. قیمت معامله اسلب صادراتی ایران در این هفته حدود ۴۵۵ تا ۴۶۰ دلار فوب بود که نسبت به هفته قبل افت ۵ دلاری داشته است.(کارگزاری صنعت معدن)

۲۷) در بازار متانول، کمیابی محموله ها از سوی ایران و سایر کشورهای صادرکننده در چین و جنوب شرق آسیا مشهود بوده و منجر به رشد قیمت ها در هفته گذشته شده است.(کارگزاری صنعت معدن)

۲۸) تقاضا برای صنایع پایین دستی اتیلن همچنان طی هفته های گذشته پایین بوده و در عین حال حاشیه سود تولید نیز در محدوده های منفی باقی مانده است.(کارگزاری صنعت معدن)

موفق باشید.

ولید هلالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *