#بازار ۱۴۰۳/۰۲/۳۱

آخرین روز کاری اردیبهشت ماه را در حالی آغاز می کنیم که تا این لحظه هنوز خبر قطعی کشته شدن رئیس جمهور و هیئت همراه در حادثه سقوط هلیکوپتر منتشر نشده است . در صورت اعلام رسمی خبر قبل از تایم بازار ، احتمالا بازاری نداشته باشیم و اگر هم باشد با دامنه محدود .

❗️در بازار دیروز چه گذشت…

با رنج های آخر وقت روز شنبه در نماد های اهرمی و گزارش های ناامید کننده #زاگرس #شبندر #فولاد و … انتظار می رفت که بازار مطابق روال چند هفته گذشته، یکشنبه خوبی نداشته باشد . کمتر کسی پیشبینی می کرد که شدت منفی بازار در این حد باشد . منفی های گروه پالایش خیلی زود به مابقی بازار سرایت کرد . حجم عرضه ها به حدی بود که هر گونه مقاومت خریداران محکوم به شکست بود .

سمت تقاضا در نبود نقدینگی با چند جبهه دیگر نیز درگیر بود . عدم افزایش نرخ نیما طی چند روز متوالی از یک سو و همچنین ادامه روند اصلاحی دلار بازار آزاد ، اندک انگیزه خریداران برای خرید را از آنها گرفته بود . نرخ اخزا ها نیز به محدوده عجیب و خطرناک ۳۸ تا ۴۰ درصد رسیده است که اگر اقدامی صورت نگیرد( که در این شرایط بعید است کاری انجام شود ) بیشترین ضرر را بازار سرمایه متحمل خواهد شد .

دیروز و در حالی که حدود ۹۵ درصد بازار در محدوده منفی و صف فروش قرار داشت و شاخص سازها نیز در محدوده منفی ۳ درصد و پایین تر معامله می شدند، شاخص کل به اصلاح ۲٫۵ درصدی اکتفا کرد و به محدوده ۲٫۱۰۰ هزار واحد رسید . ارزش معاملات خرد به واسطه عرضه اردر های حمایتی در بسیاری از سهام به ۳٫۹ همت رسید و حقیقی ها حدود ۵۱۰ میلیارد تومان از منابع خود را از بازار خارج کردند .

و اما بازار امروز …

همانطور که در ابتدا عرض کردیم، بعید است امروز بازار برقرار باشد و اگر هم باشد احتمالا با محدودیت دامنه نوسان خواهد بود . نتیجه این حادثه بر اقتصاد ایران و بازار سرمایه چه در کوتاه مدت و چه میان مدت، زیاد خواهد بود و احتمالا بازار مدت زیادی را درگیر حواشی خواهد شد .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *