۱) نمره بازار در انتهای روز گذشته بر اساس کانال پایش بازار منفی ۴۵
۲) ارزش معاملات خرد کانال خلاصه بازار ۲٫۴همت
۳) خالص معاملات کدهای بزرگ حقیقی: منفی
۴) میانگین بازده معادل بانکی اخزا بر اساس کانال امیر ندیری: ۳۱٫۵۰
۵) وضعیت شاخص های اصلی بازار:
هم وزن: متعادل منفی
کل: متعادل منفی

۶) نرخ تورم سالانه کشور در اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ ، برابر ۳۷٫۰ درصد است که دامنه تغییرات آن برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ۳۲٫۷ درصد برای دهک­­ اول، تا ۳۸٫۳ درصد برای دهک دهم است. در اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ ، تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور، ۳۱٫۰ درصد بوده است.

۷) مدیرعامل پتروشیمی تخت جمشید می گوید “صنعت پتروشیمی نباید در حوزه‌ بالادست ورود کند، این که کسب و کار پتروشیمی نیست، پتروشیمی باید خوراک را تحویل بگیرد و تبدیل به فرآورده‌های پتروشیمیایی بکند. هر کسی باید وظیفه و کارویژه خودش را انجام بدهد، با توجه به افزایش قیمت خوراک، صورت های مالی شرکتهای پتروشیمی رو به منفی است و مجالی برای سرمایه گذاری در میادین جدید باقی نمی گذرد و این طرحی است که قطعا به بن بست می خورد.”
۸) مطابق گزارش مرکز آمار نرخ بیکاری در سال ۱۴۰۲، ۸.۱درصد بوده که نسبت به سال ۱۴۰۱، .۰.۹درصد كاهش یافته است. بخش خدمات نیز با ۵۱.۹درصد بيشترين سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. پس از آن بخش‌های صنعت با ۳۳.۷ درصد و كشاورزي با ۱۴.۴ درصد قرار دارند.
۹) مقرر شد مبلغ ۲۰ همت اوراق نقدی بابت تسويه بخشی از تعهدات دولت به سازمان تامين اجتماعی پرداخت شود كه سازمان تامين اجتماعی نيز مطالبات معوق دانشگاه‌های علوم پزشكی را پرداخت كند. همچنين مقرر شد دستکم ۱۲ همت از منابع يادشده در دانشگاه‌ها بابت تسويه بدهی‌های مرتبط با دارو و ملزومات مصرفی پزشكی هزينه شود.
۱۰) پتروشیمی ها بزودی مستقیم با شرکت گاز طرف حساب خواهند بود. جداسازی قبوض گاز پتروشیمی ها در حال انجام است. شرکت دماوند انرژی وظیفه تولید یوتیلیتی و توزیع گاز و خوراک به مجتمع های پتروشیمی فاز دو منطقه پارس را بر عهده دارد و طبق قرارداد منعقد شده با شرکت گاز استان بوشهر، دماوند به عنوان طرف حساب مالی شناخته می شود و این رویه نادرست باعث شده بود که پتروشیمی ها نسبت به پرداخت گازبها و یوتیلیتی خود سهل انگاری کرده و دماوند با بدهی انباشته و چالش های متعدد روبرو شود. (نفت ما)
۱۱) بر اساس گزارش مرکز آمار در اردیبهشت امسال متوسط افزایش قیمت مواد غذایی نسبت به اردیبهشت سال گذشته (تورم نقطه به نقطه) به ۲۲.۷ درصد رسید که تقریبا در ۴ سال اخیر کمترین رقم است.
۱۲) تحلیلگران MS خاطرنشان کردند بازار مسکن چین به اقدامات اخیر دولت برای حمایت از این بخش واکنش مثبتی نشان داد، این در حالی است که آخرین اقدام چین – که از خرید احتمالی موجودی کالا توسط دولت خبر می داد – فراتر از انتظارات بود. (سبدگردان مانی)
۱۳) قیمت‌های جهانی نفت روز جمعه ثابت بود، چراکه سیاستمداران باتوجه به پایداری تورم، نظرات اخیر مقامات فدرال رزرو درباره نرخ‌های بهره را در نظر داشتند، درحالی که نشانه‌های از افزایش تقاضای فصلی سوخت از قیمت‌ها حمایت کرد. (نفت گاز پتروشیمی)
۱۴) پهپادهای اوکراینی باعث آتش سوزی در پالایشگاهی با ظرفیت ۲۴۰۰۰۰ بشکه در روز در تواپسه روسیه شدند. (نفت گاز پتروشیمی)
۱۵) مدیر هج فاند، پیر اندوراند، انتظار دارد که قیمت مس در چند سال آینده تقریباً چهار برابر شود و به ۴۰۰۰۰ دلار در هر تن برسد، زیرا تقاضای فزاینده باعث کاهش ذخایر جهانی فلز قرمز می شود. (کامولیدی)
۱۶) چین در ماه گذشته شاهد بزرگترین برداشت بانکی در تاریخ با میزانی در حدود ۴ تریلیون یوان بوده است.
۱۷) صورتجلسه نشست فدرال رزرو نشان می دهد “شرکت کنندگان در این نشست ارزیابی کردند که برای به دست آوردن اطمینان بیشتر نسبت به افزایش پایدار تورم تا ۲ درصد، بیشتر از آنچه قبلاً پیش بینی می شد باید منتظر ماند.”
۱۸) مدیر عامل گلدمن ساکس می گوید “پیش بینی کاهش نرخ بهره در سال ۲۰۲۴ را ندارم.”
۱۹) والر، عضو فدرال رزرو می گوید “می خواهم چندین ماه دیگر از آمار تورم خوب را ببینم.”
۲۰) ورود دوباره سنگ آهن به مدار ۱۲۰ دلار و جهش ۸ دلاری زغال‌سنگ توسط استیل پرایس گزارش شد.
۲۱) بنا به اعلام گمرک چین، خرید طلا ماه پیش به پایین ترین میزان در سال جاری میلادی رسید. قیمت بالا از تقاضا کاسته است. خرید خارجی طلای فیزیکی ماه پیش ۱۳۶ تن بود که کاهش ۳۰ درصدی را نسبت به ماه مارس نشان می دهد. (بورس۲۴)
۲۲) هزینه بهره بدهی‌های دولت ایالات متحده در حال پیشی گرفتن از هزینه‌های دفاعی این کشور است.
۲۳) مطابق آمار انجمن جهانی فولاد، تولید فولاد خام ایران در ماه آوریل(۱۳ فروردین تا ۱۱ اردیبهشت) نسبت به سال قبل ۱۲.۳ درصد کاهش یافت.
۲۴) بن سلمان دعوت مخبر برای سفر به تهران را پذیرفت.
۲۵) برزیل و چین خواستار برگزاری کنفرانس صلح با مشارکت روسیه و اوکراین هستند.
۲۶) نخست وزیر مجارستان معتقد است با توجه به جو بروکسل، اروپا برای شروع جنگ با روسیه آماده می شود.
۲۷) آلمان اعلام کرد که در صورت سفر نتانیاهو به خاک این کشور، او را دستگیر خواهد کرد.
۲۸) وزیر دفاع فیلیپین می گوید وضعیت تنگه تایوان یک “مسئله داخلی” است و طرف چین را گرفته است. رزمایش نیروهای دریایی و هوایی ارتش چین در اطراف تایوان نگرانی‌ها را از تنش‌های احتمالی افزایش داده است.
۲۹) یرلند، نروژ و اسپانیا فلسطین را به رسمیت شناختند.
۳۰) چین شروع به تامین سلاح های مرگبار روسیه برای استفاده در جنگ علیه اوکراین کرده است.
۳۱) پادشاه بحرین در دیدار با پوتین با تایید قصد خود برای عادی سازی کامل روابط دیپلماتیک با ایران، از رئیس جمهور روسیه در این زمینه کمک خواست. وزیر امور خارجه بحرین برای تسلیت به ایران سفر کرد.
۳۲) جان مرشایمر دانشمند علوم سیاسی می گوید “در رابطه به انتخاب ترامپ ؛ در خاورمیانه و شرق آسیا تاثیر چندانی نخواهد داشت، اما ترامپ از دوره گذشته پوتین را دوست داشت و می‌خواست ناتو و اروپا را به چاه بیاندازد.”
۳۳) مجمع پتروشیمی شازند با معرفی اعضای حقوقی برگزار شد.
۳۴) حپارسا، وطوبی، ومدیر، فاراک، زگلدشت، فاذر در خصوص افزایش سرمایه، گزارش دادند.
۳۵) شراز می گوید کرک اسپرد سال ۱۴۰۲ را بر اساس فرمول جدید محاسبه کرده و گزارش داده اما هنوز پالایش و پخش نرخ ها را اعلام ننموده است.
۳۶) بانک شهر بخشی از املاک مازاد خود را فروخت.
۳۷) آردینه در خصوص افزایش ظرفیت های خود شفاف سازی داد.
۳۸) نوری، ۶۷درصد پتروشیمی هرمز را از فارس خرید.
۳۹) زاگرس رای موقت برای توقف نرخ های جدید مبین گرفت.

ولید هلالات

نرخ تورم سالانه/نرخ تورم سالانه/نرخ تورم سالانه/نرخ تورم سالانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *