#خوب_است_بدانیم_که دوشنبه ۷ خرداد
۱) نمره بازار در انتهای روز گذشته بر اساس کانال پایش بازار منفی ۹۱

۲) ارزش معاملات خرد کانال خلاصه بازار ۲٫۶همت

۳) خالص معاملات کدهای بزرگ حقیقی: منفی
۴) میانگین بازده معادل بانکی اخزا بر اساس کانال امیر ندیری: ۳۱٫۷۴
۵) وضعیت شاخص های اصلی بازار:
هم وزن: متعادل منفی
کل: متعادل منفی
۶) قادر معصومی در جلسه با فعالان بازار گفت “تا زمان اعلام هیأت مدیره سازمان دامنه دو درصدی ادامه دارد. به صورت روزانه شرایط را رصد می‌کنیم.”
۷) رئیس سازمان بورس در دو روز اخیر جلسه‌ای با معاون اول رئیس جمهور داشته و پیشنهاداتی برای خارج شدن از وضعیت فعلی بازار سرمایه ارائه کرده است.امروز هم جلسه ادامه داشت و گفته می شود ۱۰ موضوع در دستور کار است که مهمترین آنها یعنی نرخ بهره و نرخ خوراک پالایشگاه ها در صدر لیست است. (پتروتحلیل)
۸) خودروسازان بزرگ کشور همچنان منتظر صدور مجوز افزایش قیمت کارخانه‌ای محصولاتشان هستند در حالی که به نظر می‌رسد با توجه به اتفاقات اخیر – به‌ویژه سانحه سقوط بالگرد رئیس‌جمهور – اصلاح قیمت به بعد از تشکیل دولت جدید موکول شود. از آخرین اصلاح رسمی و معمول قیمت کارخانه‌ای خودروها حدود ۱۳ ماه می‌گذرد. (دنیای اقتصاد)
۹) وزیر نیرو می گوید “بالاترین میزان انرژی برق برای صنعت فولاد تامین می شود. برق مورد نیاز صنایع کوچک و کارگاهی که ۹۲ درصد کل صنایع را شامل می‌شوند و میزان اشتغال‌زایی آنها بسیار بالاست، بدون محدودیت در فصل گرم سال جاری تامین خواهد شد. برق مورد نیاز شهرک‌های صنعتی به مدت ۶ روز در هفته و به صورت شبانه‌روزی تامین خواهد شد. واحدهای صنعتی بزرگ و انرژی‌بر مانند صنعت فولاد، مس، آلومینیوم، سیمان نیز هیچ‌گونه تعطیلی به واسطه انرژی برق نخواهند داشت و تنها اقدامی که این صنایع برای حفظ پایداری شبکه سراسری انجام می‌دهند، این است که ساعت پرباری خود را به نیمه‌شب منتقل خواهند کرد.” (اقتصاد آنلاین)
۱۰) بدون در نظر گرفتن سیگنال‌های غیررسمی مذاکره با آمریکا در عمان، در صورتی که تنش‌زدایی با کشور‌های منطقه بتواند به بهبود روابط تجاری کشور منجر شود، می‌تواند تاثیر چشمگیری بر بازار ارز کشور داشته باشد. در ماه‌های ابتدایی سال گذشته نیز یکی از عواملی که توانست بازار ارز را بر یک مدار با ثبات حفظ کند مساله بهبود روابط سیاسی با عربستان بود. (دنیای اقتصاد)
۱۱) پالایشگاه ستاره سبز سیراف از طرح های شرکت نفت و گاز ‎پارسیان بعد از گذشت ۱۰سال و علیرغم تاکید رهبری بر توسعه آن، بدلیل عدم تخصیص خوراک از سوی ‎وزارت نفت و سرمایه گذاری بیش از هزار میلیارد تومانی، عملیات عمرانی آن متوقف و تعدیل نیرو نیز کلید خورد. (نفت ما)
۱۲) قیمت بیلت صادراتی ایران در این هفته حدود ۴۷۰ تا ۴۷۵ دلار فوب بود که نسبت به هفته قبل تغییری نداشت. قیمت صادراتی بیلت چین حدود ۵۰۵ دلار فوب اعلام شد که حدود ۵ دلار افزایش هفتگی را تجربه کرد. (کارگزاری صنعت معدن)
۱۳) کارخانه های متانول-الفین در چین به دلیل قیمت های پایین تر از ۹۰۰ دلار هرتن الفین، نرخ های عملیاتی خود را کاهش داده و همین عامل تقاضای متانول را نیز کمتر کرده است. قیمت متانول در چین ۱۲ دلار نسبت به روز آخر هفته ماقبل کاهش یافته است. چشم انداز مثبت از عرضه کافی در ماه های آتی سبب شده هیجان خرید هفته قبل فروکش کند. (کارگزاری صنعت معدن)
۱۴) مذاکرات قیمتی برای اتیلن در هفته گذشته با توجه به تامین بودن انبارهای اکثر مصرف کنندگان برای کوتاه مدت کم رمق بود. از طرفی کاهش ادامه دار قیمت نفتا سبب شده خریداران با نگرانی بیشتری بازار را دنبال کنند. اسپرد اتیلن-نفتا در محدوده ۱۸۹٫۵ دلار محاسبه شده که کم تر از اسپرد معمول ۲۵۰ دلاری برای تولیدکنندگان یکپارچه و ۳۰۰-۳۵۰ دلاری برای تولیدکنندگان غیریکپارچه است. (کارگزاری صنعت معدن)
۱۵) پیشنهاد افزایش قیمت ۲۰-۳۰ دلاری محصول PVC برای ماه ژوئن موجب رشد قیمت این محصول در هفته‌ی گذشته شد. این پیشنهاد در حالی اعلام شد که فعالان بازار انتظار رشد ۱۰-۲۰ دلاری قیمت این محصول را داشتند.از مهمترین دلایل رشد قیمت در هند، افزایش نرخ حمل و نقل کانتینری از چین به این کشور، از ۸۰ دلار ماه گذشته به ۹۵ دلار در ماه ژوئن می‌باشد. و رشد قیمت این محصول در چین به دلیل نشانه‌های امیدوارکننده در بخش مسکن چین، گزارش شده است. (کارگزاری صنعت معدن)
۱۶) خریداران به دلیل افزایش قیمت شمش روی LME نگران هستند و برای خرید تردید دارند. یک منبع معامله گر می گوید: «مشتریان به قیمت های LME نگاه می کنند و خرید را به تعویق می اندازند… [آنها] منتظر نیمه دوم سال هستند. همچنین معامله گران در جهت بازار اختلاف نظر دارند به صورتی که برخی معتقدند که پرمیوم به پایین ترین سطح خود رسیده است و برخی دیگر معتقدند که پرمیوم ها می تواند همچنان به کاهش خود ادامه دهد. انتظارات برای کاهش نرخ بهره اروپا و افزایش رونق در کسب و کار هایی همچون ساخت و ساز، می تواند تقاضای فلز روی را افزایش دهد. (کارگزاری صنعت معدن)
۱۷) دولت مصر در ۲۰ می از تولیدکنندگان اوره خواست تا با توجه به چشم انداز عرضه گاز در این کشور، تولید خود را ۲۰ درصد کاهش دهند. همچنین تولید کنندگان چینی به دلیل نگرانی های بوجود آمده پیرامون افزایش قیمت اوره داخلی، ممکن است صادرات خود را برای کوتاه مدت محدود و با افزایش عرضه اوره داخلی، قیمت این محصول را کنترل کنند.تقاضای خارج از آمریکای لاتین با شیب بیشتری شروع به افزایش کرده است. (کارگزاری صنعت معدن)
۱۸) پورابراهیمی می گوید “اگر جلوی سیاست‌های غلط اقتصادی دولت را نگیرید، تولید از بین می‌رود.”
۱۹) بازارهای مالی ایران آماده ی سقوط است و جالب اینجاست این سقوط برای هیچ کس مهم نیست. یا تصمیم گیران درکی از بحران ندارند یا آن را درک می کنند اما به روی خودشان نمی آورند یا شاید اصلا برایشان مهم نیست. (حسن کاظم زاده)
۲۰) امکان اخذ ثبت سفارش جدید برای واحدهای بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت همچون گذشته برقرار است لیکن اولویت اول با ۷۵۰ کد تعرفه‌ای می‌باشد که در تامین کالاهای مورد نیاز کشور از اهمیت بیشتری برخوردار هستند.
۲۱) مسئولیت پرونده مذاکرات احیای برجام بر عهده علی شمخانی مشاور سیاسی رهبر ایران قرار گرفته است. (منبع سیاسی مستقل)
۲۲) وزیر خارجه عمان که قرار است به تهران سفر کند، روز جاری با علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو می‌کند.
۲۳) کابینه جنگ اسرائیل تشکیل جلسه داده و شدیدا تحت فشار است. ۲۴ ساعت گذشته اتفاقات جالبی در فلسطین رخ داد، در ماه هشتم جنگ نه تنها اسرا آزاد نشده اند که حالا ارتش در میدان هم اسیر داده است و راکت های سنگین از نوار غزه به اهدافی در عمق اسرائیل اصابت کرده است و این نشان می دهد واقعیات میدانی با گفته های دولت نتانیاهو بسیار متفاوت است. گردان های القسام چند سرباز ارتش اسرائیل را در یک کمین تونلی کشتند و یک گروگان جدید را برای اولین بار از ۷ اکتبر به اسارت گرفت.
۲۴) ایالات متحده تعرفه‌های انواع کالاهای وارداتی از چین، از جمله مواد حیاتی برای توسعه هوش مصنوعی و انقلاب سبز را افزایش خواهد داد؛ دو سکتوری که چین در آن اخیراً گام‌هایی را در جهت تقویت موقعیت خود به عنوان یکی از صادرکنندگان پیشرو در جهان برداشته است. تعرفه بر روی نیمه هادی‌ها و وسایل نقلیه الکتریکی به ترتیب از ۲۵% به ۵۰% و ۱۰۰% افزایش می‌یابد. (اکوالیت)
۲۵) مدیرعامل پتروشیمی هنگام میگوید “امسال شاهد تولید اوره‌ پتروشیمی هنگام خواهیم بود، امیدواریم شاهد افتتاح فاز اول آن باشیم و بلافاصله به بحث تولید اوره وارد بشویم ­­ولی تا واحد اوره‌ مجموعه راه‌اندازی بشود، فروش آمونیاک را در بازارهای صادراتی ادامه می‌دهیم.”
۲۶) شپدیس هم به جمع شاکیان از تامین کنندگان یوتیلیتی پیوست و در شفاف سازی اعلام کرد که نتیجه نهایی را در آینده افشا می کند. آریا، نوری و شگویا هم در همین خصوص شفاف سازی زدند که در گزارش اخیر بر اساس نرخ های جدید گزارش ارائه شده اما اگر نرخ ها اصلاح شود آن را در گزارش حسابرسی شده، افشا می کنند.
۲۷) وخاور قصد دارد ۵۰درصد از انباشته افزایش سرمایه دهد.
۲۸) وغدیر کارگزاری صادرات را فرخت.
۲۹) فروس و فروژ افزایش نرخ گرفتند.

موفق باشید.

ولید هلالات

ارزش معاملات خرد / ارزش معاملات خرد / ارزش معاملات خرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *