#خوب_است_بدانیم_که سه شنبه ۸ خرداد

۱) نمره بازار در انتهای روز گذشته بر اساس کانال پایش بازار منفی ۷۷
۲) ارزش معاملات خرد کانال خلاصه بازار ۳٫۰همت
۳) خالص معاملات کدهای بزرگ حقیقی: منفی
۴) میانگین بازده معادل بانکی اخزا بر اساس کانال امیر ندیری: ۳۰٫۹۵
۵) وضعیت شاخص های اصلی بازار:
هم وزن: متعادل منفی
کل: متعادل منفی
۶) در حالیکه نرخ اخزا طی هفته گذشته تا ۳۷ درصد افزایش یافته بود ، در حال حاضر میانگین نرخ اخزا در کانال ۳۵ درصد قرار دارد و این روند نزولی ادامه دارد. (امیر ندیری-کانال Fixed income )
۷) امروز برای سومین روز مداوم قیمت اخزاهای مختلف افزایش پیدا کرد و نرخ سود آنها روند کاهشی پشت سر گذاشت. نرخ سود انواع اخزا بین ۱ تا ۱ و نیم درصد از ابتدای هفته کاهش پیدا کرده است. سررسید شدن اوراق دولتی و آزاد شدن منابع آن، ورود نقدینگی توسط صندوق ها و نهادهای مالی و احتمال مداخله ی بانک مرکزی در بازار اخزا و کنترل و کاهش نرخ سود آن از مهمترین دلایل افت نرخ سود اخزا در سه روز گذشته بوده است. (حسن کاظم زاده – کانال فردا نامه)
۸) در بازدید فعالان بازار از ایران خودرو نکات مهمی مطرح شد. مدیران ایران خودرو در این بازدید گفتند “بزودی وارد بحث افزایش سرمایه و تجدید ارزیابی خواهیم شد. از سال ۹۷ تا ۱۴۰۲ حدود ۳۶۳ همت منافعی بود که به دلیل قیمت‌گذاری دستوری ایران خودرو از دست داده است. بازار مصرف ایران در بهترین حالت یک میلیون دستگاه در سال بوده که ۶۰۰هزار دستگاه سهم ایران‌خودرو از این بازار است. بازار کاذبی که ایجاد شده به دلیل حاشیه بازار است. طرح جایگزین برای خروج از زیان را طراحی کردیم و امیدواریم با این فعالیت منظم در سال جاری در وضعیت سودآوری قرار بگیریم و منتظر حل و فصل قیمت‌گذاری نمی‌مانیم.”

۹) بانک مرکزی از تمام بانک ها خواست به نرخ سود را به نرخ مصوب شورای پول و اعتبار برگردند و آن ها رادر صورت تخطی به سلب صلاحیت تهدید کرده است. (بتاسهم)

۱۰) در شرایطی که تورم نقطه به نقطه کلی برابر با ۳۱ درصد شده است تورم نقطه به نقطه بخش مسکن برابر با ۴۱/۸ درصد اعلام شده است. به این ترتیب می‌توان گفت روند کاهشی تورم که در چهار ماه گذشته طی شده بود در اردیبهشت ماه متوقف شده است. (دنیای اقتصاد)
۱۱) اداره کل گمرک ایران گزارش کرده ۴.۶ تن طلای به ارزش ۳۳۰ میلیون دلار در دو ماه اول سال جاری ترخیص و وارد کشور شده است.
۱۲) اقتصاددان بانک مرکزی اروپا می گوید “اگر معلوم شود که تورم پایدارتر است، سیاست کاهش خیلی سریع در بازگرداندن تورم به هدف به شیوه ای پایدار سازگار نخواهد بود. محدود نگه داشتن نرخ ها بیش از حد طولانی می تواند تورم را در میان مدت به زیر هدف کاهش دهد. این امر مستلزم اقدامات اصلاحی است که حتی ممکن است نیاز به پایین آمدن به سطح خنثی داشته باشد.”
۱۳) هفته آینده نشست اوپک پلاس است. یادآوری می شود که این دیدارها به صورت مجازی در تاریخ دوم ژوئن برگزار می شود.انتظار می رود که کشورهای داوطلب، اقدامات خود را برای حمایت بیشتر از بازار تمدید کنند. (پتروتحلیل)
۱۴) چرخه جهانی کامودیتی‌ها از اواسط سال گذشته تغییر کرده و انتظار می‌رود که تا نیمه دوم سال بر فشارهای تورمی بیفزاید. رشد قیمت حدود ۷۷% از کامودیتی‌ها در حال حاضر (در مقیاس سالانه) مثبت است که می‌تواند نشان دهنده افزایش فشار تورمی دوره‌ای در اقتصاد جهانی باشد. ( اِکواِلیت)
۱۵) کره شمالی موشک بالستیک به سمت قلمرو ژاپن پرتاب کرد که منجر به پرواز جنگنده های کره جنوبی و به پناهگاه رفتن ژاپنی ها شد.
۱۶) در مرز رفح، نیروهای مصر و اسرائیل تبادل آتش داشتند. هر دو طرف سعی کردند فضا را آرام کنند. جزئیات بیشتری منتشر نشد.
۱۷) منابع محلی در رفح می‌گویند ارتش اسرائیل در حال پیشروی در مرکز و غرب شهر رفح در جنوب نوار غزه می‌باشد.
۱۸) وزیر امور خارجه عمان که به تهران سفر کرده، با علی باقری، سرپرست وزارت امور خارجه ایران دیدار و گفتگو کرد.
۱۹) آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داد که ایران اکنون بیش از ۱۴۲ کیلوگرم اورانیوم ۶۰ درصد غنی شده دارد و این میزان اورانیوم غنی شده فقط کاربرد تسلیحاتی دارد. (همزمان دلار در بازار آزاد اندکی رشد کرد)
۲۰) آمریکا با پیش‌نویس قطعنامه ضد ایرانی تدوین شده توسط فرانسه و انگلیس در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) مخالفت کرد. (عجیب اما واقعی)
۲۱) یک منبع نزدیک به دولت بایدن می‌گوید کاخ‌سفید قصد دارد بروی توافقی جدید با ایران برای احیای برجام تلاش کند. امیرسعید ایروانی، نماینده ایران در سازمان ملل در نیویورک، مذاکراتی را با طرف‌های آمریکایی پی گرفته است که اگرچه طیفی از موضوعات مختلف به‌خصوص با محوریت بحران غزه را شامل می‌شود، اما گفت‌وگوهایی هم درباره احیای برجام با جانشین رابرت مالی صورت گرفته است که نشان می‌دهد اکنون مذاکرات برجامی، نه توسط علی باقری‌کنی به‌عنوان معاون سیاسی وزارت امور خارجه، بلکه توسط نماینده ایران در حال پیگیری است. گزارشی تایید نشده حاکی از اینست که مسئولیت پرونده مذاکرات احیای برجام بر عهده علی شمخانی مشاور سیاسی رهبر ایران قرار گرفته است.
۲۲) طبق آمار شرکت ملی پالایش و پخش، پالایشگاه اصفهان با تولید روزانه ۱۱.۱ میلیون لیتر بنزین یورو ۵ و ۱۶.۴ میلیون لیتر گازوئیل یورو ۵، سهم ۷۰ درصدی از کل تولیدات یورو ۵ کشور را دارد. ۸۸ درصد بنزین تولیدی و ۶۵ درصد گازوئیل تولیدی این پالایشگاه دارای استاندارد یورو ۵ هستند. (خط انرژی)
۲۳) کارخانه گندله سازی شرکت معدنی و صنعتی گهر زمین با کسب رکورد کشوری تولید گندله به میزان روزانه ۲۴ هزار و ۴۰۴ تن موفق به ثبت رکورد جدیدی شد که از آن به عنوان تحولی مهم در این بخش یاد می شود.
۲۴) خودکفا موضوع تجدید ارزیابی از محل دارایی های ثابت و سرمایه گذاری را در دستور کار خود قرار داده است.
۲۵) افزایش سرمایه از محل سلب در وبصادر ثبت شد. داتام گزارش افزایش سرمایه از محل آورده داد.
۲۶) پارس گزارش داد که صورت مالی را با فرض نرخ های جدید یوتیلیتی تهیه کرده و در صورت لغو این مصوبه، ذخیره را برگشت خواهد داد. شفن نیز، شفاف سازی مشابهی داد.
۲۷) سامان از طریق یک زیرمجموعه قصد دارد املاک این بانک در کلیه شهرهای کشور را به فروش برساند.
۲۸) سفانو و سنیر برنامه تجدید ارزیابی خود را شفاف سازی کردند.
۲۹) خفنر با صنایع ریلی کشور یک قرارداد بست. ارزش قرارداد ۳۱میلیارد تومان است.
۳۰) فروسیل افزایش نرخ گرفت، جوین هم محصول را برای مزایده گذاشت.

موفق باشید.

ولید هلالات

بانک مرکزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *