دومین روز کاری هفته را در حالی آغاز می کنیم که بازار دیروز مطابق انتظار ما پیش رفت و عرضه ها در بازار شدت گرفت . البته به واسطه حمایت هایی که در برخی سهام بزرگ و شاخص ساز صورت گرفت تا حدودی زهر فروشندگان گرفته شد و بازار توانست فروشندگان را تا حدود زیادی پشیمان کند .

نکته مهم در معاملات دیروز شیفت بازار از اهرمی ها به سمت سهام بنیادی و خبر محور بود . این که بازار بتواند چشم از اهرمی ها بردارد و با نگاه به سهام بزرگ و شاخص ساز مثل #فولاد #فملی و حتی لیدری #خودرو گام بردارد بسیار مهم است . در میانه های بازار دیروز که صف فولاد و خودرو عرضه شد و #شستا نیز تا صفر تابلو و محدوده منفی افت قیمت را تجربه کرد، اهرمی ها تا صف فروش پیش رفتند و نشان دادند که پتانسیل افت قیمت را دارند .

اما منفی بازار دیروز به چه علت بود ؟

دو عامل تاثیر گذار در معاملات دیروز به چشم می خورد .

عامل اول تعطیلات پیش روی بازار بود که دیروز نیز به آن اشاره کردیم . عده ای به سیو سود چند درصدی قانع بودند و ریسک حضور در بازار امروز را نپذیرفتند . این گروه هر چند به آینده بازار امیدوارند اما بسیار ریسک گریز هستند .

عامل دیگر تقویت سمت عرضه در بازار دیروز، کسانی بودند که به مثبت های اخیر به چشم فرصت خروج نگاه می کردند و معتقد هستند کار بازار با خبر درمانی پیش نمی رود و اعتقاد دارند اقدام عملی در حمایت از بازار شکل نخواهد گرفت. به این گروه نیز می توان حق داد . این بازار برای بهبود نه به خبر درمانی که به اقدام عملی نیاز دارد . اقداماتی نظیر اصلاح سیاست گذاری در صنعت خودروسازی، اصلاح دستورالعمل مخرب پالایشی و ساماندهی نرخ اخزا و سپرده های بانکی .

و اما بازار امروز …

به نظر می رسد بازار تا حدود زیادی از جو منفی ایجاد شده در هفته قبل فاصله گرفته است و با وجود افزایش عرضه ها در بازار دیروز، هنوز به ادامه مسیر امیدوار است . افزایش عرضه ها در بازار امروز نیز طبیعی است و مواجهه بازار با عرضه ها می تواند مسیر پیش روی بازار در روزهای آینده را مشخص کند . این نکته را هم در نظر داشته باشید در بازار روز چهارشنبه لیست نهایی ثبت نام کنندگان ریاست جمهوری نیز مشخص شده است …

سهام بزرگ و شاخص ساز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *