۱) نمره بازار در انتهای روز گذشته بر اساس کانال پایش بازار منفی ۸۶
۲) ارزش معاملات خرد کانال خلاصه بازار ۲٫۰همت
۳) خالص معاملات کدهای بزرگ حقیقی: منفی
۴) میانگین بازده معادل بانکی اخزا بر اساس کانال امیر ندیری: ۳۰٫۲۷
۵) وضعیت شاخص های اصلی بازار:
هم وزن: متعادل منفی
کل: متعادل منفی
۶) اخیرا معاملات اخزا که به زعم ناظر با نرخ بالا معامله می شوند ابطال می شود . با فشارهای وارده شاهد کاهش نرخ اخزا از ۳۷ درصد به ۳۴ درصد بودیم ولی در صورت عدم تغییر سیاست های پولی کشور این نرخ ماندگار نخواهد بود و افزایش خواهد یافت. (امیر ندیری)

۷) در حالی که بازار بدهی مملو از اسناد خزانه ی اسلامی بدون خریدار است و همچنین دولت در انتشار اوراق به مشکل خورده است، بانک مرکزی بعد از تزریق سنگین انتهای سال گذشته، در تمام هفته های امسال تقریبا سیاست بی خاصیتی را در پیش گرفته است. در آخرین هفته بانک مرکزی حدود ۱۰ همت پول به بانک ها تزریق کرد و تا جذب ۱۰ همتی هفته ی قبلتر خنثی شود و در مجموع نسبت به ابتدای سال، برآیند عملیات بازار باز این بانک صفر باشد. به نظر می رسد برای حل معضل بازار بدهی و بازار پول، چیزی حدود ۴۰ همت تزریق نیاز باشد که بانک مرکزی با بی تفاوتی فعلا کاری نکرده است. (حسن کاظم زاده – فردانامه)

۸) به زودی ريال ديجيتال از سوی بانك ملت در جزيره كيش به بهره برداری خواهد رسيد.
۹) با مجوز وزیر نفت امکان صادرات فرآورده‌های اصلی نفتی شامل بنزین و گازوییل که از بورس خریداری شده، برای اشخاص حقیقی فراهم شد.
۱۰) مهدی رضایتی در پاراگراف نوشت “۳۰ شرکت تولیدی- خدماتی بزرگ بورسی که سال ۱۴۰۱ حدود ۱۶ میلیارد دلار سود خالص داشتند، در سال ۱۴۰۲ بطور تقریبی ۱۳٫۷ میلیارد دلار سود خواهند ساخت. فولادسازها عموما رشد سود داشتند، پالایشی‌ها افت سود داشتند، پتروشیمی ها بجز نوری کاهش سودآوری را تجربه کردند، معدنی‌ها و اوره ای ها هم بد عمل کردند. کاهش سود در شرایطی اتفاق افتاد که قیمت کامودیتی ها روند صعودی داشت. تغییر فرمول پالایشی ها ، نرخ بالای گاز خوراک، نرخ برق ۱۲۰۰ تومانی، بهره مالکانه معادن عواملی بودند که کاهش سودآوری را رقم زدند. “
۱۱) میانگین  شاخص کرک اسپرد از ابتدای سال جاری تا ۱۶ خرداد ، نسبت به میانگین آن در سال گذشته ، افت ۲۶ درصدی داشته، به استثنای نفت کوره ، کرک اسپرد دیگر فرآورده ها افت قابل توجهی نسبت به سال گذشته داشته اند. (کانال نفت گاز پتروشیمی)
۱۲) قیمت متانول چین در این هفته کاهش یافت. این احساسات پس از اینکه دولت چین PMI تولیدی ماه می را در پایین ترین سطح سه ماهه خود منتشر کرد، تضعیف شد. تمرکز بازار همچنین بر قطع غیرمنتظره کارخانه در تاسیسات ۱٫۲۶ میلیون تنی شرکت متانکس در مصر در این هفته به دلیل مشکلات تامین گاز بود. دو کارخانه متانول پتروشیمی زاگرس (ZPC) در هفته جاری تعطیل شد. (کانال نفت گاز پتروشیمی)
۱۳) قیمت ها در آینده نزدیک حرکت صعودی را حفظ خواهند کرد و برخی از شرکت های تجاری برای افزایش بیشتر قیمت ها موقعیت دارند. به نظر می رسد که مسائل مربوط به گاز مصر در طول تابستان، در حالی که فصل تعمیر و نگهداری در روسیه و ترکمنستان است، چالش اصلی بازار است. اما افزایش بیشتر قیمت شروع به وسوسه برخی از فروشندگان کوتاه مدت برای تحویل در سه ماهه سوم و چهارم خواهد کرد. مشکلات گازی مصر به تولید اوره ضربه زد. (کانال نفت گاز پتروشیمی)
۱۴) بر اساس گزارش مرکز آمار، تورم مصرف‌کننده از ۵۵.۵ درصد در فروردین ۱۴۰۲ با ۲۴.۵ واحد درصد کاهش به ۳۱.۰ درصد در اردیبهشت ۱۴۰۳ کاهش یافته است.
۱۵) سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) گزارش داد افزایش قیمت‌های بین‌المللی برای روغن‌های گیاهی، محصولات لبنی و گوشت باعث شد تا شاخص قیمت جهانی کالاهای غذایی در ماه مارس ۱٫۱ درصد افزایش یابد که اولین افزایش آن در هفت ماه گذشته است. قیمت های صادراتی ذرت نیز در ماه مه افزایش یافت که علت اصلی آن نگرانی های تولید در آرژانتین است. (سبدگردان مانی)
۱۶) مجید حصاری در تحلیل ارسالی خود به کامولیدی در خصوص بازار طلای جهانی نوشت “اونس به نظر میرسد در هفته پیش رو قیمت حمایت ۲۲۸۰ دلار را تست کند و اگر این حمایت از دست برود شاهد تشکیل الگوی برگشتی کلاسیک سقف دوبل یا دو قلو خواهیم بود که احتمال افت قیمت را بسیار بالا خواهد برد. چنانچه قیمت در مسیر تحلیل بالا حرکت کند انتظار میرود قیمت تا ۲۱۰۰ دلار عقب نشینی کند.”
۱۷) شروین شهریاری در مطلب ارسالی خود برای کامولیدی در خصوص بازار جهانی در بخش جمعبندی نوشت “نتیجه تحولات در افق کوتاه مدت (تا پایان ۲۰۲۴) از نظر من این چنین است که رشد اقتصادی جهانی کاهش نخواهد یافت. بیکاری افزایش نمی یابد.تورم پایین تر از سطوح فعلی نمی آید.فدرال رزرو بهره را به نحو معناداری کاهش نخواهد داد. بازارهای جهانی و تبع آن قیمت نفت سقوط نخواهند کرد. در این میان، انتخابات آمریکا شاید فرمان تحولات را به سمت دیگری بچرخاند.”
۱۸) چین برای کربن زدایی برنامه ویژه صرفه جویی دارد. کیوان جعفری طهرانی نوشت ” هدف گذاری صنعت فولاد برای سال های ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۵، کاهش حدود ۲۰ میلیون تن زغال سنگ استاندارد و کاهش انتشار دی اکسید کربن تا حدود ۵۳ میلیون تن است.”
۱۹) بهره‌برداری از کوره ۲۲ واگنی و افتتاح انبار اختصاصی گمرک در شرکت فرآورده‌های نسوز ایران برگزار شد. جایگزینی این کوره فرسوده مستلزم هزینه ۲ میلیون دلاری بود که با هزینه ۷ میلیارد تومان و طی ۴۵ روز، بازسازی و به بهره برداری رسید. (معدن ۲۴)
۲۰) مدیرعامل گهرزمین می گوید ” در بحث طلا اخیرا در یک مزایده شرکت کرده ایم که عملیات بهره‌برداری و راه‌اندازی کارخانه تولید طلا را خواهیم داشت.” (معدن۲۴)
۲۱) وزارت انرژی آمریکا خرید ۳ میلیون بشکه نفت برای ذخایر استراتژیک نفت این کشور را از سر گرفته است و با قیمت متوسط ​​۷۷٫۶۹ دلار در هر بشکه برای تحویل در نوامبر خرید می کند و مجموع بازخرید شده را به ۳۸٫۶ میلیون بشکه می رساند. (کانال نفت گاز پتروشیمی)
۲۲) در چند روز آینده داده های CPI ایالات متحده و صورتجلسه کمیته FOMC برای تعیین سرنوشت دلار مورد توجه فعالان بازار قرار خواهد گرفت.
۲۳) ثشرق یک زمین در مشهد به ارزش ۲۹۰میلیارد تومان فروخت که از این ناحیه ۲۱۰میلیارد تومان سود شناسایی کرد.
۲۴) حتوکا افزایش نرخ ۳۰درصد در بخش حمل جاده ای را اعلام کرد.
۲۵) رمپنا جزئیات قرارداد نیروگاه مس سونگون با ملی مس را شفاف سازی کرد. ارزش قرارداد ۶۰۰میلیارد تومان به همراه ۱۸٫۴میلیون یورو خواهد بود. مدت این قرارداد ۱۶ ماه است.
۲۶) خدیزل افشا کرد “خودرو کامیون کشنده BAIC-X9 در تاریخ ۱۴۰۳/۰۳/۱۹ رونمایی گردید. پیش بینی میگردد تا پایان سال ۱۴۰۳ حدود ۶۰۰ دستگاه از محصول فوق تولید که در صورت تحقق فروش، حدود ۲۰ درصد از مبلغ سود ناخالص کل سال ۱۴۰۳ شرکت را پوشش دهد. خودرو کامیونت فورس ۳٫۸ تن در تاریخ ۱۴۰۳/۰۳/۱۹ رونمایی گردید. پیش بینی میگردد تا پایان سال ۱۴۰۳ حدود ۷۵۰ دستگاه از محصول فوق تولید که در صورت تحقق فروش، حدود ۵ درصد از مبلغ سود ناخالص کل سال ۱۴۰۳ شرکت را پوشش دهد.” (بتاسهم)
۲۹) وبصادر، شگامرون، سبهان، فرابورس، زفکا … در خصوص افزایش سرمایه شفاف سازی زدند.
۳۰) انتظار می رود گانتز خروج حزبش از دولت اضطراری را که پس از حمله ۷ اکتبر تشکیل شده بود، اعلام کند. نتانیاهو، از بنی گانتز، عضو شورای جنگ و از مخالفان دولت خود خواست تا از کابینه جنگ استعفا ندهد. ده ها هزار شهرک نشین در تظاهرات در تل آویو خواستار کناره گیری دولت نتانیاهو و انعقاد قرارداد تبادل زندانیان شدند.

موفق باشید.

ولید هلالات

اسناد خزانه ی اسلامی/اسناد خزانه ی اسلامی

اسناد خزانه ی اسلامی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *