#خوب_است_بدانیم_که دوشنبه ۲۱ خرداد
*زمان مطالعه: ۱۲دقیقه

۱) نمره بازار در انتهای روز گذشته بر اساس کانال پایش بازار منفی ۵۱

۲) ارزش معاملات خرد کانال خلاصه بازار ۳٫۰همت

۳) خالص معاملات کدهای بزرگ حقیقی: منفی

۴) میانگین بازده معادل بانکی اخزا بر اساس کانال امیر ندیری: ۳۰٫۱۲

۵) وضعیت شاخص های اصلی بازار:
هم وزن: متعادل منفی
کل: متعادل منفی

۶) با توجه به تغییر نصاب سپرده بانکی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت از ۵۰ درصد به ۴۰ درصد از پایان مرداد ماه، مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری موظف هستند، تمهیدات لازم را به منظور رعایت نصاب مزبور انجام دهند تا در پایان مهلت نصاب سپرده بانکی رعایت شود.

۷) سرانجام ۸ سال پس از ابلاغ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور در سال ۱۳۹۴، تعهدات ارزی موضوع ماده (۴۶) قانون مزبور تعیین تکلیف نهایی شد و در مسیر تسویه قرار گرفت. در نتیجه این اقدام، زمینه تعیین تکلیف و تسویه بیش از ۲.۸ میلیارد دلار از مطالبات ارزی بانک‌ها توسط بانک مرکزی فراهم می‎شود.

۸) در جلسه رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و رئیس بانک مرکزی، تدابیری برای بهبود فرآیند سیاست‌گذاری اتخاذ شد. در این جلسه، به موضوعاتی چون نرخ‌های بهره و عدم‌النفع سرمایه‌گذاران ناشی از چند نرخی بودن ارز مطرح شد. در نتیجه این تعاملات، اقداماتی آغاز شده و انتظار می‌رود نتایج در سایر موضوعات نیز بزودی نهایی شوند.

۹) در پی نشست روسای سازمان بورس و بانک مرکزی، بانک‌ها مکلف شدند جلسه فوق‌العاده هیأت مدیره خود را با موضوع بررسی نحوه رعایت نرخ‌های سود ابلاغی، با قید فوریت، برگزار کنند.

۱۰) ساختار ستاد تنظیم بازار تغییر کرد. ریاست این ستاد از آقای مخبر به وزیر صمت تغییر کرده است.

۱۱) در حاشیه جلسه ستاد اقتصادی دولت، دستورالعمل قیمت خوراک و فرآورده‌های پالایشی اصلاح شد. زمان اجرای دستورالعمل جدید که قبلا تاریخ اجرای ان از ابتدای سال در نظر گرفته شده بود به همان تاریخ ابلاغ تغییر یافت و بنابراین مقرر گردید تا محاسبات مدنظر از ابتدای سال تا ۲۳ بهمن ماه سال گذشته طبق دستورالعمل ۱۴۰۱ انجام شود. میزان عدم النفع شرکت های پالایشی ناشی از برنامه تولید ابلاغی از سوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی که با توجه به شرایط ویژه کشور و کاهش ناترازی بنزین تدوین شده است و به همین دلیل امکان بکارگیری حداکثر ظرفیت تولید محصولات با کیفیت بالاتر را از پالایشگاه ها سلب می نماید، محاسبه و در حساب شرکت های پالایشی منظور گردد. همچنین مقرر شد تا تسویه بدهی های دولت به پالایشگاه ها از محل تخصیص خوراک آنها انجام شود.

۱۲) مقرر شد تا مجوز تجدید ارزیابی دارایی سایپا و ایران خودرو در بازه زمانی کمتر از ۵ سال ضمن حفظ مشوق‌های مالیاتی آن در دستور هفته جاری شورای اقتصادی سران قوا قرار گیرد.

۱۳) قیمت خوراک پتروشیمی ها طبق محاسبات کالاداده به ۱۵سنت در هر مترمکعب رسیده بر مبنای نرخ گاز داخلی ۷ سنت. علت این جهش البته مشکل عرضه گاز در نروژ است که طبق فرمول بر صنایع داخلی ایران تاثیر دارد!

۱۴) فعالیت های ساخت و ساز جدید در چین بیش از نصف شده است و این بخش بزرگترین موتور مصرف مس روی زمین بود. (کامولیدی)

۱۵) مجمع بین‌المللی اقتصادی سن‌پترزبورگ اعلام شد که محموله صادراتی زغال‌سنگ روسیه قرار است از طریق کریدور شمال-جنوب و با گذر از ایران و از طریق بندرعباس، با کشتی راهی هند شود. (معدن ۲۴)

۱۶) بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور، سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از نفت، میعانات گاز و خالص صادرات گاز به ۴۵ درصد رسید.

۱۷) بررسی آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران نشان می دهد که مجموع صادرات فولاد ایران (فولاد میانی و محصولات فولادی) در فرودین ماه ۱۴۰۳، ۵۸۴ هزار تن بوده که نسبت به فروردین ماه سال ۱۴۰۲ کاهش ۳۱ درصدی را نشان می دهد.

۱۸) از روز جاری، ساعت معاملات صندوق های سهامی و اهرمی نیز مشابه سهام عادی تا ۱۲:۳۰ خواهد بود.

۱۹) معدن سنگ آهن D۱۹ استان یزد، یک سال قبل از موعد برنامه زمان بندی، به ماده معدنی با خلوص ۴۰ تا ۵۰ درصدی رسید. این معدن متعلق به چادرملو است. (معدن ۲۴)

۲۰) سکوی حفاری سحر ۱ بعد از ۱۳ سال فعالیت بدون وقفه و حفاری ۱۹ میدان نفتی و گازی مشترک به متراژ ۵۰ هزار و ۵۰۲ متر، برای بازسازی و تعمیرات اساسی به ساحل بندرعباس رسید.

۲۱) بانک تجارت با تسویه حساب و تعیین تکلیف دولت، ۱۹ همت درآمد شناسایی کرده و سود قبل از مالیات این بانک به ۳۸ همت یا ۱۱۲ تومان به ازای هر سهم رسیده است. (بتاسهم)

۲۲) اسامی کاندیداهای تایید صلاحیت‌شده توسط شورای نگهبان اعلام شد. نه به تداوم دولت قبل، پالسی بود که از رد صلاحیت ها برداشت می شد.

۲۳) بخشی از کارخانه چخزر دچار حریق شد و تولید برای ۷ روز متوقف خواهد بود اما آثار مالی با اهمیتی ندارد.

۲۴) سیمان ممتازان در یک شفاف سازی اعلام نموده که باید ۱درصد برق مورد نیاز خود را از تجدید پذیرها خریدار کند. با توجه به راه اندازی یک نیروگاه ۲٫۵مگاواتی تجدید پذیر، این شرکت نه تنها هزینه برق خود را کاهش خواهد داد که با فروش برق ازین ناحیه سود شناسایی خواهد کرد.

۲۵) بیمه معلم یک ملک را ۱۶۴میلیارد تومان فروخت و تنها ۱۰ میلیارد تومان سود شناسایی کرد!!!

۲۶) دتولید برای بخشی از محصول خود افزایش نرخ گرفت.

۲۷) تاپکیش، کگهر در خصوص قرارداد های جدید گزارش دادند.

۲۸) بنی گانتز و آیزنکوت از کابینه جنگ استعفا دادند. لاپید پس ازان گفت “زمان آن فرا رسیده است که این دولت افراطی را با یک دولت معقول که امنیت و جایگاه بین المللی اسرائیل را احیا می کند، جایگزین کنیم.”

۲۹) فرانسه به لبنان اطلاع داداسرائیل در حال آماده شدن حمله بزرگ علیه لبنان است.

۳۰) آمریکا و عربستان سعودی به یک توافق امنیتی نزدیک شده اند.

موفق باشید.

ولید هلالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *