#بازار ۱۴۰۳/۰۳/۲۱

در حالی به استقبال سومین روز کاری هفته می رویم که با توجه به معاملات روز شنبه، بازار روز گذشته چاره ای جز شروع منفی و قرار گرفتن در فشار فروش نداشت . بازار در یک ساعت ابتدایی حرفی برای گفتن نداشت و در محدوده منفی و با حجم اندک معاملات در حال دست به دست شدن بود که رفته رفته خبرهای مثبت به بازار رسید .

خبرهای بانکی، خودرویی و در نهایت پالایشی . هر چند از ابتدای این دولت تا کنون که چند روزی بیشتر از آن باقی نمانده است، حمایت ها از بازار تنها در حد حرف بوده است ، اما ظاهرا این بار تلاش هایی برای بهبود شرایط بازار در حال انجام است .

به عنوان مثال ابطال معاملات اخزا با نرخ بالاتر از ۳۵ درصد است که روز شنبه آنرا مطرح کردیم. سفارش های بزرگ با اخطار ناظر حذف می گردند و اگر سفارشی در این محدوده معامله شود، آن معامله تائید نخواهد شد . به نظر می رسد در این یک موضوع و با توجه به اینکه دولت نمی تواند اوراق ۲۸ درصدی خود را بفروشد، اقداماتی در حال انجام است و نه به واسطه کمک به بازار سرمایه و بهبود شرایط آن …

از منظر تکنیکالی، وضعیت شاخص كل و شاخص هموزن بسیار شبیه یکدیگر و مستعد رشد در میان مدت هستند. نکته قابل توجه در چارت شاخصها ، بهتر بودن وضعیت اندیکاتور rsi در شاخص هموزن می باشد که بنظر میرسد شاخص هم وزن میتواند سریعتر از شاخص كل شروع به رشد کند. بنابراین در صورت چرخش بازار احتمالا اول نمادهای ریالی ( صنایعی که صادرات محور و وابسته به ارز نیستند) به عنوان مثال گروه خودرو بانکی… و صنایع کوچکتر مورد توجه بازار قرار بگیرند.

شاید کمی زود باشد که از تاثیر انتخابات بر بازار سرمایه صحبت کنیم، اما به نظر می رسد با عدم تائید صلاحیت تمامی کاندیداهای وابسته به دولت، مسیر اقتصادی پیش روی بازار سرمایه، کاملا متفاوت با سه سال گذشته باشد . فعالان بازار ها در همه جای جهان، سال های اول ریاست جمهوری را سال امید اقتصادی می دانند . این امید را می توان در چند روز پیش روی بازار تا انتخابات و تا اعلام نتیجه نهایی آن در رفتار بازارها و رفتار شناسی مردم جستجو کرد. به نظر می رسد جامعه از منظر سیاسی و اجتماعی در دو راهی سخت تکرار یکی از این دو رویداد مهم قرار دارد: دوم خرداد ۷۶ و یا حوادث ۸۸ …

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *