#خوب_است_بدانیم_که سه شنبه ۲۲ خرداد
*زمان مطالعه: ۱۲دقیقه

۱) نمره بازار در انتهای روز گذشته بر اساس کانال پایش بازار مثبت ۱۵

۲) ارزش معاملات خرد کانال خلاصه بازار ۳٫۰همت

۳) خالص معاملات کدهای بزرگ حقیقی: مثبت

۴) میانگین بازده معادل بانکی اخزا بر اساس کانال امیر ندیری: ۲۹٫۷

۵) وضعیت شاخص های اصلی بازار:
هم وزن: متعادل منفی
کل: متعادل منفی

۶) قیمت جدید کارخانه‌ای محصولات ایران خودرو ویژه خردادماه ۱۴۰۳ اعلام شد که شاهد افزایش در قیمت ها هستیم.

۷) تخلفات سودی بانک‌ها موجب شد تا بانک مرکزی ضمن اتمام حجت با بانک‌های متخلف ۲ هفته زمان برای اصلاح و رعایت نرخ‌های سود مصوب شورای پول و اعتبار تعیین کند. براساس مصوبه ابلاغی به شبکه بانکی حداکثر نرخ سود بانکی ۲۲.۵ درصد تعیین شده است.(بتاسهم)

۸) رئیس اداره بازرسی صندوق‌های سرمایه‌گذاری می گوید “چند روز اخیر مذاکراتی در خصوص نحوه تبلیغات صندوق‌های اوراق بهادار یا درآمد ثابت صورت گرفت. در مهر ۱۳۹۶ سازمان بورس ابلاغیه به صندوق‌ها ارائه کرد که هیچ صندوق با درآمد ثابتی امکان پیش بینی سود را ندارد؛ بنابراین بحث تضمین سود در هیچ صندوق درآمد ثابتی وجود ندارد.”

۹) فرشاد محمدپور؛ معاون نظارت بانک‌مرکزی می گوید ” بانک‌مرکزی انتظار دارد بانک‌ها در یک بازه زمانی کوتاه اقدام به ابطال سپرده‌های بانکی با نرخ سود بالا کنند. روسای هیات مدیره بانک‌ها با تشکیل جلسه ارسال مصوبات برای بانک مرکزی، اعلام کنند که در این بازه زمانی چه برخوردی با نرخ‌ سود بالا خواهند داشت.”

۱۰) رئیس سازمان بورس می گوید “دستورالعمل قیمت خوراک و فرآورده‌های پالایشی اصلاح شد که این اصلاحیه با تاثیر مثبت ۵۰ همتی در سود پالایشگاه ها همراه خواهد شد.”

۱۱) بررسی تورم اردیبهشت ماه به تفکیک کالاهای خوراکی و غیرخوراکی در کل کشور نشان می‌دهد تورم سالانه کالاهای غیرخوراکی ۳۸.۸ درصد و تورم سالانه کالاهای خوراکی ۳۳.۷ درصد بوده است. اما اصابت این تورم به دهک‌های مختلف جامعه یکسان نبوده است. (اکو ایران)

۱۲) آمارها نشان می‌دهند تنها ۲٫۲ درصد اوراق مالی دولتی عرضه‌شده در سال ۱۴۰۳ به فروش رفته‌اند. اتفاقی که به نظر می‌رسد گواهی سپرده ۳۰ درصدی، متهم ردیف اول آن باشد. (فردای اقتصاد)

۱۳) برخی منابع خبری می گویند که اروپا قصد دارد میزان ظرفیت پالایش نفت خود را کاهش دهد.

۱۴) موسسات جی پی مورگان و Citi پس از گزارش مشاغل روز جمعه گذشته، پیش بینی خود برای کاهش نرخ بهره در ماه جولای را لغو کردند.اکثر اقتصاددانان طرف فروش و سایر ناظران حرفه ای فدرال رزرو اکنون یک یا دو کاهش نرخ بهره را در سال جاری در سپتامبر یا دسامبر پیش بینی می کنند.

۱۵) موسسه ING می گوید “ما انتظار داریم که با ادامه رویکرد محتاطانه فدرال رزرو، قیمت طلا از سطح فعلی خود اندکی کاهش پیدا کند و میانگین قیمت آن در فصل دوم ۲۳۰۰ دلار در هر اونس باشد.”

۱۶) نظرسنجی فدرال رزرو نیویورک نشان می دهد که انتظارات تورمی یک سال آینده از ۳٫۲۶% قبلی به ۳٫۱۷% در ماه می نزول کرد.

۱۷) جنجال‌های سیاسی فشارهایی را بر یورو وارد کرده است که با شکاف مناسبی به سمت نزول حرکت می کند. شکست تحقیرآمیز ماکرون، رئیس جمهور فرانسه و شولز، صدراعظم آلمان توسط احزاب راست افراطی می تواند پیامدهای نظامی، سیاسی و اقتصادی داشته باشد.

۱۸) شورای امنیت سازمان ملل متحد دوشنبه ۲۱ خرداد پیش‌نویس قطعنامه ارائه شده از سوی ایالات متحده در حمایت از طرح پیشنهادی بایدن برای برقراری آتش‌بس در غزه را تصویب کرد.این قطعنامه که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا نخستین بار مفاد آن را پیشنهاد کرد از دو طرف مخاصمه در غزه می‌خواهد که فورا به جنگ ۸ ماهه در این نواره باریک ساحلی پایان دهند و مراحل گام به گام آن را برای رسیدن به یک آتش‌بس دائمی اجرا کنند.

۱۹) وزیر خارجه اتریش می گوید “خروج یکطرفه تروئیکای اروپایی از برجام قطعی است.”

۲۰) با افزایش درگیری‌ها میان حزب‌الله لبنان و ارتش اسرائیل، تل‌آویو از واشنگتن درخواست کمک کرده است.

۲۱) محاسبات مدیریت شبکه برق نشان می‌دهد که ناترازی برق در سال ۱۴۰۳ به ۱۰ هزار مگاوات می‌رسد. ۳۱ نیروگاه جدید تا پایان سال ۱۴۰۳ ساخته می‌شود که برق تولیدی این نیروگاه‌ها توان نصف‌کردن ناترازی برق و افزایش تامین انرژی صنعت را دارا است.

۲۲) قیمت بیلت صادراتی ایران در این هفته حدود ۴۷۰ تا ۴۷۵ دلار فوب بود که نسبت به هفته قبل تغییری نداشت. قیمت معامله اسلب صادراتی ایران در این هفته حدود ۴۵۵ تا ۴۵۵ دلار فوب بود و ۵ دلار کاهش داشته است.برخی کارخانه‌های فولادی اعلام کردند که تعداد سفارش‌های خریداران خارج از کشور در این هفته کم بوده است و معتقدند که قیمت‌های بعدی کارخانه‌های فولاد باید کاهش یابد. (کارگزاری بانک صنعت و معدن)

۲۳) یک تحلیلگر حوزه معدن در خصوص رشد اخیر قیمت روی به دلیل کسری عرضه کنسانتره گفته است “به نظر می رسد عوامل خاصی وجود دارد که می تواند فشار محدودیت های عرضه مواد خام را کاهش دهد و TC ها را در آینده به سمت بالا بکشاند، اما انتظار می رود کمبود عرضه در کوتاه مدت ادامه یابد. این عوامل عبارتند از افزایش تولید کنسانتره، به ویژه اگر معدن Ozenoye در روسیه – یکی از بزرگترین معادن روی جهان – بازگشایی شود، یا اگر کارخانه های ذوب مقدار زیادی تولید را کاهش دهند یا شروع به کاهش کنند.” (کارگزاری بانک صنعت و معدن)

۲۴) چهارشنبه با انتشار گزارش CPI و تصمیم سیاست پولی فدرال رزرو در ایالات متحده بسیار مهم خواهد بود. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که نرخ تورم سالانه روی ۳٫۴ درصد باقی می‌ماند، در حالی که نرخ تورم هسته ای ممکن است به ۳٫۵ درصد کاهش یابد، که پایین‌ترین رقم در ۳ سال اخیر است. در مقایسه با ماه قبل، پیش‌بینی می‌شود که شاخص بهای مصرف‌کننده با ۰٫۲% کندتر افزایش یابد، در حالی که CPI اصلی در ۰٫۳% ثابت است.

۲۵) تولید مس تصفیه شده جهانی طی ۳ ماهه نخست ۲۰۲۴ میلادی، با ۵٫۳ درصد افزایش، به بیش از ۶٫۸ میلیون تن رسید.

۲۶) با دستیابی به ظرفیت ۱۵۰ تن در ساعت تولید آهن اسفنجی افزایش ظرفیت واحد احیاء مستقیم شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان به طور کامل عملیاتی گردید و در حال تولید می باشد. (معدن۲۴)

۲۷) نوری در خصوص صدور رای دادگاه به نفع این شرکت و بر علیه بازرگانی پتروشیمی شفاف سازی زد.

۲۸) لوتوس، سشرق، اتکام، دیران و وامیر در خصوص افزایش سرمایه گزارش دادند.

۲۹) حآسا در خصوص دریافت افزایش نرخ ۳۰درصد شفاف سازی زد.

موفق باشید.

ولید هلالات

بازار بازار بازار بازار بازار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *