#خوب_است_بدانیم_که چهارشنبه ۲۳ خرداد
*زمان مطالعه: ۱۲دقیقه

۱) نمره بازار در انتهای روز گذشته بر اساس کانال پایش بازار منفی ۵۵

۲) ارزش معاملات خرد کانال خلاصه بازار ۳٫۲همت

۳) خالص معاملات کدهای بزرگ حقیقی: منفی

۴) میانگین بازده معادل بانکی اخزا بر اساس کانال امیر ندیری: ۲۹٫۲۳

۵) وضعیت شاخص های اصلی بازار:
هم وزن: متعادل منفی
کل: متعادل منفی

۶) بانک رفاه خریدار اوراق دولتی در روز گذشته بوده است.

۷) روز گذشته ارزش بازار اپل ۲۰۰میلیارد دلار رشد کرد و یک روز خوب برای این شرکت بود. مارکت اپل به تنهایی ۵۰درصد بیشتر از کل بازار بورس جمهوری اسلامی است.

۸) در میان صندوق های طلا، حباب واقعی همچنان ۲٫۷درصد الی ۱۶٫۲درصد است. کمترین حباب در ناب و گنج به سبب تخصیص پرتفو به شمش می باشد.

۹) دلار نیما هر روز در حال افزایش اما با شیب کند است. روز گذشته نیما ۴۲٫۵۱۷تومان بود.

۱۰) پترونیان نوشت “اصلاح قیمت خوراک مایع پتروشیمی‌ها به دولت رفته تا در صورت تصویب تخفیف خوراک مایع به ۱۵ درصد برسد.”

۱۱) هوشنگ فلاحتیان معاون وزیر نفت می گوید “روز گذشته جلسه ای با حضور مدیران نهاد های مختلف اقتصادی داشتیم که در نهایت ما نیز نظرات خود را برای اصلاحیه نرخ خوراک مطرح کردیم. نظرات و پیشنهادات را به مراجع ذی صلاح ارائه دادیم، به محض تایید، به پالایشی ها ابلاغ خواهد شد. فعلا منتظر تایید هستیم.”

۱۲) وزارت صمت می گوید ” طبق دستورالعمل شورای رقابت، خودروسازان می‌توانند مطابق صورت‌های مالی ۶ ماهه، حداقل سالی ۲ بار افزایش قیمت دهند.”

۱۳) حسن کاظم زاده در فردانامه نوشت “نرخ سود اوراق در بازار بدهی امروز به ۳۳٫۲۸ درصد افت کرد. این نرخ کمتر از ۳۳٫۴ درصد ۸ خرداد است. به نظر می رسد موج دوم کاهش نرخ سود شروع شده است و انتظار می رود کاهش نرخ سود در بازار بدهی ادامه پیدا کند.”

۱۴) تولید کشورهای عضو اوپک در ماه می نسبت به ماه قبل با افزایش ۲۹ هزار بشکه ای به ۲۶ میلیون و ۶۲۹ هزار بشکه در روز رسید. در ماه مذکور تولید نفت ایران با افزایش ۷ هزار بشکه ای به ۳ میلیون و ۲۲۶ هزار بشکه رسید. (بتاسهم)

۱۵) بعد از این که اوپک پلاس اعلام کرد که روند کاهش تولید تا ماه اکتبر ادامه می‌یابد ولی بعد از آن تغییر رفتار می‌دهیم بازار نفت را نگران کرده است. به نظر می‌رسد ترس مدیران دارایی از افزایش تولید نفت اوپک پلاس بعد از اکتبرماه باعث شده تا سفارش‌های فروش افزایشی جدی داشته باشند.

۱۶) بانک‌جهانی پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی ایران را کاهش داد. این نهاد بین‌‌المللی پیش‌بینی خود از رشد تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۱۴۰۳ را با ۰٫۵ واحد درصد کاهش نسبت به برآورد گزارش ماه ژانویه، ۳٫۲ درصد اعلام کرد.

۱۷) در نشست تخصصی و هم اندیشی انجمن نوردکاران فولادی عنوان شد؛ صنعت نورد مقاطع طویل با مازاد عرضه مواجه بوده و در صورت کاهش صادرات کارخانجات زیادی تعطیل خواهند شد. (معدن۲۴)

۱۸) اداره اطلاعات انرژی آمریکا EIA پیش بینی رشد تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۴ را به میزان ۱۸۰۰۰۰ بشکه در روز افزایش داد و اکنون پیش بینی افزایش ۱٫۱۰ میلیون بشکه ای در روز نسبت به مدت مشابه سال گذشته را دارد.

۱۹) لاستیک خودرو دارای قیمت مصوب است. تا چند ماه پیش قیمت‌ها بر اساس کیلوگرم تعیین می‌شد و قیمت سایز های مختلف خودرو به یک نسبت افزایش می‌یافت که این موضوع مشکلاتی را برای تولید سایز های کوچکتر ایجاد کرده بود. ‌بنابراین برای حل مشکل تولید بر اساس تصمیم قائم مقام وزیر در جهت تعادل بخشی برای تولید رینگ‌های مختلف لاستیک، نحوه قیمت گذاری تغییر کرد و در نتیجه اکنون شاهد هستیم که وضعیت تولید تغییر کرده و تولید لاستیک با سایزهای کوچکتر از جمله سایز ۱۳ افزایش یافته است.

۲۰) فعالان صنعت طلا اعلام کردند انتظار می رود چین، بزرگترین خریدار طلای جهان ، پس از کاهش قیمت‌ها نسبت به رکورد آن در ماه مه، خرید شمش طلا را از سر خواهد گرفت.

۲۱) ریسک رکود قریب‌الوقوع در خصوص رکود در اقتصاد جهانی دیده نمی شود چون ‏PMI جهانی به بالاترین حد ۱۲ ماهه رسیده است. (سبدگردان مانی)

۲۲) تورم ونزوئلا به زیر تورم ترکیه رسید! ماه گذشته نرخ تورم این کشور در مقیاس سالانه به ۵۹ درصد یعنی پایین ترین حد در ۱۰ سال گذشته رسید.

۲۳) قالیباف در برنامه شب گذشته خود گفت ” بازار سرمایه را باید درست کنیم. وقتی دولت دست می‌ کند در بازار سرمایه و از شرکت‌ های بزرگ دستوری پول می‌ گیرد، بازار سرمایه چگونه می‌ تواند جذب سرمایه کند؟ با نرخ بهرۀ ۳۶ درصدی تولید در کشور شکل می‌ گیرد؟ آیا بازار سرمایه حفظ می‌ شود؟ هرگز! دولت در ایران‌ خودرو ۷ درصد سهم دارد، اما ۱۰۰ درصد در سیاست‌ گذاری و قیمت‌ گذاری دخالت می‌ کند. از حجم ۹.۵ میلیون بشکه نفت و گاز که تولید می‌ کنیم، فقط ۷.۵ درصد آن به پتروشیمی‌ ها می‌ آید.”

۲۴) امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه روز سه‌شنبه گفت که «هر نتیجه‌ای که» انتخابات پارلمانی آینده فرانسه داشته باشد، استعفا نمی‌دهد.

۲۵) در اسرائیل، بسیاری از مقامات در مورد احتمال حمله گسترده در شهرها امروز و در طول تعطیلات مطلع شده اند. این مساله مربوط به پاسخ احتمالی حزب الله پس از ترور فرمانده یگان نصر حزب الله است.

۲۶) ثنوسا در یک شفاف سازی از دعوت به مناقصه جهت پيمان مديريت عمليات تکميلي برج مسکوني ۱۲۰ واحدي موسوم به پروژه مسکوني ظفر خبر داد.

۲۷) دیوان عدالت اداری نسبت به پذیرش ادعای شرکت بهمن موتور به دلیل عدم احراز تخلف گران فروشی و ابطال رای صادره توسط شعبه تجدیدنظر سازمان تعزیرات حکومتی اقدام نموده و حکم به بررسی مجدد پرونده توسط همان شعبه صادر کننده داده است.

۲۸) فاذر قراردادهای جدید گفت.

۲۹) تکمبا افزایش نرخ گرفت.

۳۰) فروس و فروژ اطلاع دادند که نرخ برق آن ها برای سال ۱۴۰۲ به تازگی ابلاغ شده و در آن نرخ برق ECA دوبرابر شده است.

۳۱) همراه اول می گوید مهمترین دلایل رشد ۴۱ درصدی سود عملیاتی این شرکت در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل، افزایش نرخ مصوب بسته های اینترنت در ماه های پایانی سال، افزایش مصرف ترافیک مشترکین و افزایش سود حاصل از سرمایه گذاریهای این شرکت بوده است.
با توجه به اینکه اثر افزایش نرخ بسته های اینترنت طی مدتی کمتر از ۳ ماه در صورتهای مالی سال ۱۴۰۲ منعکس شده و بنا به گزارش سازمان تنظیم مقررات رادیویی مصرف اینترنت همراه در کشور روز به روز در حال افزایش است و همچنین سیاست های شرکت ارتباط سیار ایران نشان از برنامه افزایش درآمد از محل سرمایه گذاری های خود دارد، انتظار میرود این روند رو به رشد سود آوری شرکت در سال ۱۴۰۳ نیز ادامه یابد.

۳۲) بانک سامان در یک شفاف سازی گفت “به آن بانک اجازه داده شده است که با برداشت تفاوت ريالي نرخ رسمي ( مرجع) تا نرخ روز پرداخت ، نسبت به تسويه تعهدات ارزي قطعي ايفا نشده سال هاي ۱۳۹۰و ۱۳۹۱ خود به شبکه بانکي اقدام نمايد. “

۳۳) اجرای طرحهای زنجیره ارزش فتالیک انیدرید و فنول استون در پتروشیمی اصفهان توسط مدیرعامل شرکت اطلاع رسانی شد..

موفق باشید.

ولیدهلالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *