#خوب_است_بدانیم_که یکشنبه ۲۷ خرداد
*زمان مطالعه: ۱۲دقیقه

۱) نمره بازار در انتهای روز گذشته بر اساس کانال پایش بازار منفی ۸۴

۲) ارزش معاملات خرد کانال خلاصه بازار ۲٫۱همت

۳) خالص معاملات کدهای بزرگ حقیقی: منفی

۴) میانگین بازده معادل بانکی اخزا بر اساس کانال امیر ندیری: ۲۹٫۰۰

۵) وضعیت شاخص های اصلی بازار:
هم وزن: متعادل منفی
کل: متعادل منفی

۶) مطابق آمار منتشر شده توسط گمرک، در دو ماه ابتدای سال ۱۴۰۳، ۸ میلیارد دلار ارزش صادرات و ۹ میلیارد دلار ارزش واردات بوده است (تراز ارزش منفی ۱ میلیارد دلار). در ۲ ماهه ابتدای سال ۱۴۰۲ این اعداد برای صادارت ۷٫۷ میلیارد دلار و برای واردات ۸٫۳ میلیارد دلار بوده است و تراز ارزش منفی ۵۷۴ میلیون دلار می باشد. (کالاداده)

۷) کانال نفت گاز پتروشیمی نوشت ” قیمت اوره ممکن است در آینده نزدیک افزایش یابد، اما افزایش اخیر شدید بوده است و قیمت ها به زودی ثابت و سپس کاهش خواهند یافت. تولید مصر عادی خواهد شد، در حالی که تقاضای استرالیا فقط می تواند قیمت ها را برای مدت طولانی در شرق سوئز حفظ کند.”

۸) در خصوص اوره ایران قیمت ها به ۳۰۳ دلار در هر تن فوب بر اساس آخرین فروش افزایش یافت. شیراز پیشنهادهای ۳۰۳ دلار در هر تن فوب را در مناقصه خود برای فروش ۲۵۰۰۰ تا ۳۰۰۰۰ تن برای بارگیری در اواسط تا اواخر ژوئیه رد کرد.”

۹) قیمت متانول چین در طول هفته همراه با کاهش قیمت متانول در یک روند نزولی ثابت بود. عرضه به تدریج در حال افزایش است، در حالی که تقاضا، به ویژه از بخش MTO، ضعیف باقی مانده است. اقتصاد MTO در این هفته پس از کاهش بیشتر قیمت متانول ساحلی شاهد بهبود بیشتری بود. اگر بر اساس قیمت الفین باشد، حاشیه MTO به -۱۴۵ دلار در تن افزایش یافته است” (نفت گاز پتروشیمی)

۱۰) اسپردهای بازار و قیمت‌های آتی دیزل در پایان این هفته، به دلیل فرصت‌های بسته یا محدود آربیتراژ برای عرضه از ایالات متحده و خاورمیانه، نشانه‌ای از فشردگی عرضه در بازار دیزل اروپا بود. بر اساس داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط بلومبرگ، معاملات آتی فوری بنزین در بورس ICE در روز جمعه، از تخفیف در روز پنج‌شنبه، نسبت به قرارداد آتی ماه آینده به یک پریمیوم قیمتی رسید.

این ساختار بازار، نشان‌دهنده افزایش تقاضای فوری برای یک کالا در مقایسه با حجم تحویل بیشتر در زمان است. علاوه بر این، بر اساس داده های بلومبرگ، قیمت بنزین ICE نسبت به نفت خام برنت، که در صنعت به عنوان کراک اسپرد شناخته می شود، در روز جمعه به ۲۱٫۰۲ دلار در هر بشکه جهش کرد که بالاترین سطح روزانه از اواسط آوریل است. (کانال نفت گاز پتروشیمی)

۱۱) مطابق با آخرین صورت مالی حسابرسی‌شده شرکت‌های پالایشی، مجموع مطالبات صنعت پالایش صرفا از شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌‌‌های نفتی ایران برابر با ۴۰‌هزار میلیارد تومان است که پالایش نفت بندرعباس بیشترین سهم را در این مطالبات دارد. رقم مطالبات نفت بندرعباس از این محل برابر با ۲۳٫۵‌هزار میلیارد تومان است. (کانال نفت گاز پتروشیمی)

۱۲) دلار نیما همچنان به صورت روزانه افزایش می یابد و به سطح ۴۲٫۶۵۰ تومان در روز گذشته رسید.

۱۳) انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران آمار کامل حجم و ارزش صادرات دو ماهه سال ۱۴۰۳ زنجیره فولاد کشور را منتشر کرد که بر این اساس ارزش صادرات زنجیره فولاد کشور، ۲۷ درصد معادل تقریبی ۴۰۰ میلیون دلار کاهش داشته است. (معدن۲۴)

۱۴) شرکت فولاد شاهرود از ابلاغیه اداره برق استان سمنان مبنی بر آغاز برنامه اضطرار مدیریت مصرف صنایع از ۲۰ خرداد بابت محدودیت مصرف برق ویژه تیر و مرداد خبر داد.

۱۵) به نظر می‌رسد روند نزولی تورم تولیدکننده که در میان کارشناسان اقتصادی به تورم پیش‌نگر مشهور است، متوقف شده و این متغیر کلیدی روندی صعودی به خود گرفته است. (دنیای اقتصاد)

۱۶) مدیر ارز بازرگانی و عملیات ارزی مرکز مبادله ایران می گوید ” یکی از مهم‌ترین بازارهای ارزی کشور که نیاز به ساماندهی دارد، بازار ارز توافقی است که در سال‌های گذشته مورد توجه قرار گرفته است.همچنان‌که از نام این بازار پیداست، نرخ این تالار مبتنی بر توافق میان صادرکنندگان و واردکنندگان خواهد بود.”

۱۷) گولزبی عضو فدرال رزرو می گوید “داده‌های CPI در این هفته بسیار خوب بود، اگر ماه‌های زیادی مانند داده‌های CPI ماه می دریافت می‌کردیم، احساس بسیار خوبی داشتیم.”

۱۸) مستر عضو فدرال رزرو می گوید “هنوز اقداماتی برای به دست آوردن اطمینان نسبت به تورم وجود دارد. احتمالاً تا سال ۲۰۲۶ به تورم ۲ درصدی نخواهیم رسید.”

۱۹) شروین شهریاری در برنامه ماکروسکوپ کامولیدی نوشت “به دلایلی فکر می کنم که اگر وضعیت جسمی بایدن تا انتخابات ۱۵ آبان بدتر نشود، شانس ترامپ برای ورود دوباره به کاخ سفید اندک است. باقی ماندن فردی به نام رابرت کندی جونیور در عرصه رقابت به ضرر ترامپ عمل می کند. با توجه به محبوبیت و بعضا مشابهت برخی نظرات او با ترامپ، این امکان وجود دارد تا بخشی از آرای قرمز به سمت او سرازیر شود. جمهوری خواهان برای برد نیاز به بخشی از رای طبقه خاکستری واقعی دارند. جمهوری خواهان در انتخابات ۲۰۲۴ با مشکل انسجام درونی مواجه شده اند.”

۲۰) وزیر کشور ‌ می گوید “دیگر نمی‌توانیم ،مهاجران افغانستانی غیر قانونی را بپذیریم. تمام اتباع غیرمجاز باید به کشورشان بازگردانده شوند.”

۲۱) تونس شرط ویزا برای ایرانیان را لغو کرد.

۲۲) فایننشال تایمز نوشت “یاران ایران میخواهند اسرائیل را در یک جنگ ناتمام غرق کنند.”

۲۳) اسپانیا پس از سه ماه توقف واردات آهن و فولاد روسیه را از سر گرفت. علاوه بر این، این کشور خرید آلومینیوم روسیه را به شدت افزایش داد – ۱٫۵ برابر، تا ۱۳ میلیون یورو، و همچنین واردات تیتانیوم از روسیه را ۱٫۹ برابر – تا ۱٫۵ میلیون یورو افزایش داد. (ساز ناکوک اسپانیا در نوع خود جالب است. اسپانیا، کشور فلسطین را نیز به رسمیت شناخت.هلالات)

۲۴) قالیباف می گوید “باید در جبهه انقلاب زمینه وحدت پیش از ۸ تیر فراهم شود.” (فشار بر سایر کاندیدها برای کنار کشیدن)

۲۵) مسعود پزشکیان به دیدار سیدحسن خمینی رفت. پزشکیان در جمع مردم نسیم شهر تهران گفت “آمده‌ام تا صدای مردمی باشم که نادیده گرفته می‌شوند.”

۲۶) پتروشیمی زاگرس (ZPC) در هفته جاری تعطیل شد و تاریخ راه اندازی مجدد آن مشخص نیست. هر دو کارخانه ZPC از حدود ۱۳ ماه مه به دلایل فنی نامشخص بسته شده اند و یک ماه از آخرین روز عملیاتی شدن آن می گذرد.

۲۷) وتجارت شفاف سازی کرد و شناسایی سود داشته است حدود ۱۳۰۰ میلیارد تومان
فروش ۸٫۹۵ درصد سهام بانک تجارت متعلق صندوق سرمايه‌گذاري اختصاصي بازارگرداني تجارت ايرانيان اعتماد. (بتاسهم)

۲۸) نفت ما به پتروشیمی های پارس، شازند و تبریز در خصوص خرید کاتالیست های تقلبی هشدار داد. این کانال تلگرامی نوشت “متاسفانه با خبر شدیم که با وجود افشاگری نفت ما در خصوص مافیای پر قدرت کاتالیست صنعت پتروشیمی و قرارگرفتن یکی از شرکت‌های این زنجیره به نام GLOPEC در لیست سیاه هلدینگ شستان، WUBING تحت نام GLOPEC با پتروشیمی پارس و KEYSCIN با پتروشیمی شازند در حال تحویل همان کاتالیست‌های مورد دار و تقلبی می‌باشد.”

۲۹) ایرانول در آستانه عید قربان از سه محصول جدید دیزلی، دنده اتوماتیک و موتور سیکلت رونمایی کرد. (نفت ما)

۳۰) آغاز دوره معاملاتی سررسید جدید قرارداد اختیار معامله سهام ” خساپا ” و ” خودرو ” اعلام شد. بنابراین دو خودروساز بزرگ عملا در بازار بورس ماندنی شدند و خبری از اخراج نیست.

۳۱) فولاژ اطلاع داد که قیمت برق برای این شرکت شرکت برق منطقه یزد بر اساس قبوض برق اصلاحی صادره هزینه برق مصرفی اردیبهشت ماه لغایت پایان دی ماه ۱۴۰۲ را بر اساس تعرفه ۱۲٫۵۰۰ريال مطالبه نموده است. هزینه برق معادل ۴درصد بهای تمام شده این شرکت است.

۳۲) ختراک باز هم افزایش نرخ گرفت.

۳۳) فن افزار، حفاری، وغدیر، اتکاسا، سدشت، کالا … در خصوص افزایش سرمایه گزارش دادند.

۳۴) ثبهساز در خصوص پروژه یاران کاشانی در شهر تهران، شساخت در خصوص انتقال دارایی، فارا در خصوص یک قرارداد جدید و مقرام در خصوص فروش قطعات مازاد شفاف سازی دادند.

موفق باشید.

ولید هلالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *