#خوب_است_بدانیم_که سه شنبه ۲۹ خرداد
*زمان مطالعه: ۱۲دقیقه

۱) نمره بازار در انتهای روز گذشته بر اساس کانال پایش بازار منفی ۸۴

۲) ارزش معاملات خرد کانال خلاصه بازار ۲٫۷همت

۳) خالص معاملات کدهای بزرگ حقیقی: منفی

۴) میانگین بازده معادل بانکی اخزا بر اساس کانال امیر ندیری: ۲۸٫۴۹

۵) وضعیت شاخص های اصلی بازار:
هم وزن: متعادل منفی
کل: متعادل منفی

۶) دامنه نوسان از تاریخ ۹ تیرماه به ۶ درصد تغییر می کند. (مجموع دامنه ۱۲درصد)

۷) مقرر شد ۲۰ میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی یعنی تقریبا ۸۰۰ میلیارد تومان تا قبل از روز سه‌شنبه به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز شود و صندوق بتواند به وظایف قانونی خود در قبال حمایت از بازار سرمایه و سهام‌داران بورس عمل کند.

۸) وزیر نفت می گوید “از سال آینده تمامی پالایشگاه‌ها فرآورده‌های نفتیِ یورو ۵ عرضه خواهند کرد.”

۹) صادرات روغن نباتی مجاز شد.

۱۰) جواد اوجی وزیر نفت درباره آخرین وضعیت تولید بنزین و گازوئیل در کشور به تفکیک پالایشگاه‌ها و برنامه وزارت نفت برای کاهش هدررفت سوخت و پالایش تولید و مصرف این هفته به مجلس خواهد رفت.

۱۱) شاخص مدیران خرید کل اقتصاد در اردیبهشت ۱۴۰۳، معادل ۵۵٫۹ و پس از حذف اثر فصلی (تعدیل‌فصلی)، این شاخص برای ماه اردیبهشت معادل ۵۰٫۷ برآورد شده‌است که بیانگر بهبود اندک اقتصاد کشور نسبت به ماه قبل است. شاخص «میزان سفارشات جدید مشتریان» در اردیبهشت، پس از حذف اثر فصلی (تعدیل فصلی)، معادل ۴۶٫۸ برآورد شده است که موید کاهش نسبی تقاضا در مقایسه با فروردین است.

۱۲) براساس داده‌های مرکز آمار، تولید ناخالص داخلی اسمی ایران در سال ۱۴۰۲ به ۱۹۳۶۹ همت رسیده بود و ارزش بازار(بورس و فرابورس) در پایان اسفند ۱۴۰۲ برابر ۸۷۸۴همت بود. نسبت ارزش بازار به تولید ناخالص داخلی در پایان سال ۱۴۰۲ به ۰.۴۵ کاهش پیدا کرده که کمترین میزان از تابستان ۱۳۹۸ است. (بامداد)

۱۳) مدیر بازاریابی و فروش شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر می گوید “وضعیت بازار در حال حاضر به دلیل اینکه مشکل صادرات برای کل زنجیره ایجاد شده و اینکه باید ارز را به سامانه نیما برگرداند خوب نیست.”

۱۴) رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک می گوید “قرار بود امسال در دولت مرحوم رئیسی برای بنزین یک تصمیم سخت گرفته شود.”

۱۵) گفته می شود علی رغم ممنوعیت صادرات گوسفند اما در ایام اخیر به سبب عید قربان، میزان قابل توجهی دام زنده در کشورهای همسایه(همچون عمان) از سوی ایران صادر شده که طبعا قاچاق است و علت آن هم تخصیص ارز ۲۸۵۰۰ تومانی است!

۱۶) داده های منفی جدید از اقتصاد چین و رشد شاخص دلار بر بازار فلزات اساسی فشار وارد کرده اند. روز گذشته داده های منتشر شده از بخش صنعت، بازار مسکن و سرمایه گذاری ثبات چین منفی بودند. دولت چین مدتی است برخی اقدامات را برای حمایت از اقتصاد آغاز کرده اما به نظر می رسد این اقدامات کافی نیستند. افزایش عرضه آلومینیوم در چین بر این فلز فشار آورد ضمن اینکه تقاضا برای مس نیز کاهش یافت.

۱۷) موسسه رتبه بندی فیچ می گوید “رشد جهانی در سال ۲۰۲۵ با وجود چرخش به سمت تسهیل پولی در سال جاری، کاهش می یابد. چرخه سیاست‌های پولی جهانی وارد مرحله جدیدی می‌شود، که در آن نرخ‌ها به آرامی کاهش می‌یابند اما به سطوحی می‌رسند که همچنان تقاضا را محدود می‌کنند. پیش‌بینی‌ رشد جهانی در سال ۲۰۲۴ را افزایش دادیم زیرا تقاضای داخلی در بازارهای نوظهور به استثنای چین شتاب قوی‌تری نشان می‌دهد.”

۱۸) هارکر عضو فدرال رزرو می گوید “نگه داشتن نرخ‌ها برای مدتی طولانی‌تر به کاهش تورم و کاهش ریسک‌های صعودی کمک می‌کند. داده های CPI هفته گذشته بسیار دلگرم کننده بود، اما پیشرفت کلی در مورد تورم در ماه های اخیر اندک بوده است.”

۱۹) تولیدات صنعتی چین در ماه می ۵٫۶ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت و انتظار رشد ۶٫۰ درصدی را از دست داد. در یک اتفاق مثبت، فروش خرده فروشی ۳٫۷ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت و از ۳٫۰ درصد پیش بینی شده فراتر رفت. این نشان‌دهنده تجدید حیات در بخش مصرف‌کننده است که می‌تواند مانعی در برابر رکود اقتصادی گسترده‌تر باشد.

۲۰) مدیرعامل شرکت برزیلی وله گفت می گوید “مس و سنگ آهن عیار بالا دو کامودیتی هستند که در راه خود سوپرسایکل قیمتی را تجربه خواهند کرد، اگرچه که این سیکل برای مس بزرگتر و برای سنگ آهن کوچک تر است.”

۲۱) آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی می‌کند که تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۹ به اوج خود خواهد رسید و رشد سالانه از سال ۲۰۲۶ کاهش خواهد یافت.

۲۲) تعداد ازدواج های ثبت شده در چین در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ به ۱٫۹۶ میلیون زوج کاهش یافت که کمترین تعداد ازدواج در سه ماهه اول حداقل از سال ۲۰۰۷ است. (کامولیدی)

۲۳) پلتس آخرین نرخ متانول CFR چین که مقصد عمده صادرات ایران هست ۲۹۷ دلار گزارش کرده است که ۶ دلار نسبت به هفته گذشته کاهش نشان می دهد. (صنعت معدن)

۲۴) گروسی در مورد برجام گفت “هیچ کس آن را اجرا نمی کند و هیچ کس به آن پایببند نیست.”

۲۵) ترامپ می گوید “در صورت پیروزی در انتخابات به کمک‌های میلیاردی به اوکراین پایان می‌دهم. ما زمانی روابط بسیار خوبی با اسرائیل داشتیم و به آنها نیاز داشتیم. اما اکنون دیگر به آنها نیازی نداریم و نیازی به حضور در خاورمیانه نداریم.”

۲۶) چین فیلمی شبیه سازی شده از حمله احتمالی ارتش این کشور و انهدام یک ناو هواپیمابر نیروی دریایی آمریکا را منتشر کرد.

۲۷) مالزی به زودی روند رسمی پیوستن به بریکس را آغاز خواهد کرد.

۲۸) پوتین به ویتنام سفر می کند که این اتفاق باعث سرزنش هانوی توسط ایالات متحده شد.

۲۹) ارتش اسرائیل از دولت نافرمانی می کند و روزانه ۱۲ ساعت آتش بس اجرا می کند. این اعلامیه به مذاق نخست وزیر اسرائیل خوش نیامد و با صدور بیانیه ای خشمگین اعلام کرد که این آتش بس مورد تایید وی نیست.

۳۰) نتانیاهو بطور رسمی از انحلال کابینه جنگ اسرائیل خبر داد.پس از خروج گانتز و آیزنکوت از دولت ائتلافی، بن گویر و اسموتریچ، چهره‌های تندرو و راست افراطی اسرائیل خواستار دریافت قدرت بیشتر در دولت و شرکت در جلسات کابینه جنگ شدند. احتمالا گالانت، گویر و اسموتریچ برای حفظ قدرت و سمت خود در دولت فعلی مجبور هستند در دولت ائتلافی باقی بمانند. (نیازی به انتخابات زودهنگام نیست-هلالات)

۳۱) منابع خبری می گویند ایران و آمریکا در حال مذاکره در مسقط هستند. منبع خبری می گوید موضوع در خصوص کنترل تنش در منطقه است.

۳۲) در مجمع تجلی، مدیرعامل در خصوص دو معدن عناصر نادر که پروانه بهره برداری آن برای این شرکت صادر شده گزارش هایی ارائه داد.

۳۳) وکغدیر برای سال جاری برنامه انتشار اوراق به ارزش ۲۰ هزار میلیارد ریال و همچنین افزایش سرمایه از ۳۸.۳ هزار میلیارد ریال به ۱۰۰ هزار میلیارد ریال را در دست اقدام دارد که طبیعتا تحقق آن، گامی بلند در راستای تحقق هدف‌گذاری‌های این هلدینگ در کوتاه‌مدت و بلندمدت و برنامه‌ریزی‌های آن برای شرکت‌های زیرمجموعه تلقی می‌شود.(معدن ۲۴)

۳۴) مدیرعامل پتروشیمی اروند در خصوص بازار PVC می گوید “در منطقه کمبود پی وی سی است و ما اگر بتوانیم این کمبود پی وی سی منطقه را خودمان تامین بکنیم و تولیدات مان را بالاتر ببریم مطمئنا در منطقه تعیین کننده قیمت خواهیم بود و می‌توانیم بازار منطقه را به صورت کامل در دست بگیریم. لذا پروژه های در حال ساخت پی وی سی داخل کشور نه تنها تهدید نیست بلکه فرصتی برای ماست که کنار ما خواهند بود و می توانیم همراه با هم بازار منطقه را به دست بیاوریم.”

۳۵) صندوق بازنشستگی کارکنان بانک‌ها موفق به وصول  ۵ هزار و ۶۸۱ میلیارد تومان مطالبات اکچوئری از بانک تجارت شد. این وصولی با دریافت سهام بانک تجارت صورت گرفت که منجر به شناسایی سود در خود بانک هم شده است.

۳۶) دلار نیما به ۴۲٫۷۱۶تومان رسید.(بتاسهم)

۳۷) تپکو در خصوص افزایش از تجدید، مبین در خصوص ثبت سرمایه، وتجارت در خصوص شناسایی سودآوری ناشی از واگذاری بلوکی بانک، اخابر در خصوص پرداخت بدهی خود به سازمان تنظیم، بکاب و گنگین در خصوص پیشنهاد افزایش سرمایه، امین در خصوص برنده شدن در یک شکایت، قثابت در خصوص فروش زمین … شفاف سازی دادند. (بتاسهم)

۳۶) نیان در خصوص یک قرارداد ۴۷۰میلیارد تومان،مرقام در خصوص یک قرارداد ۱۳میلیارد تومانی، غاذر در خصوص یک قرارداد فروش چای به مبلغ ۴۰میلیارد تومان، دتولید در خصوص افزایش نرخ، کمنگنز در خصوص قرارداد با فولاد زرند ایرانیان شفاف سازی زدند.

موفق باشید.

ولید هلالات

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *