#خوب_است_بدانیم_که شنبه ۲ تیر
۱) نمره بازار در انتهای روز گذشته بر اساس کانال پایش بازار مثبت ۱۴
۲) ارزش معاملات خرد کانال خلاصه بازار ۳٫۲همت
۳) خالص معاملات کدهای بزرگ حقیقی: مثبت
۴) میانگین بازده معادل بانکی اخزا بر اساس کانال امیر ندیری: ۲۶٫۷۳
۵) وضعیت شاخص های اصلی بازار:
هم وزن: متعادل منفی
کل: متعادل منفی

۶) طی اطلاعیه پذیره نویسی منتشر شده در هفته گذشته اوراق اراد ۱۶۱، ۱۶۲ و ۱۶۳، دولت توانست مبلغ ۱۵ همت از این اوراق را به فروش برساند. با به روز شدن ترکیب دارندگان این نماد ها مشخص شد که چند بانک خریدار این اوراق بوده‌اند. این اتفاق نشان‌دهنده آن است که دولت با فروش این اوراق به بانک‌ها و چراغ سبز بانک مرکزی برای امکان استفاده از مکانیزم ریپو به آن‌ها، حرکتی که از سوی بانک مرکزی برای کاهش شدت انقباض پولی از هفته‌های اخیر آغاز شده است، ادامه دار خواهد بود.این رفتار بانک مرکزی در نهایت منجر به انتقال موقت بخشی از بدهی‌های دولت در قالب اوراق به ترازنامه‌ی بانک مرکزی خواهد شد، از همین رو می‌توان انتظار داشت که روند کاهش رشد پایه پولی نیز متوقف شود. (امیر ندیری)

۷) میزان حباب صندوق های اهرمی ۱۱٫۷درصد تا ۲۰٫۴درصد طی معاملات روز چهارشنبه بود.
۸) پذیره نویسی صندوق اهرمی با نماد “بیدار” طی روز جاری انجام می شود.
۹) وزارت خزانه داری ایالات متحده برای همه سرمایه گذاری ها در توسعه سیستم هوش مصنوعی چین، الزاماتی را ابلاغ کرده است؛ طبق قوانین جدید، سرمایه گذاری های خاص مربوط به توسعه رایانه های کوانتومی و اجزای کلیدی، از جمله پلتفرم های سنجش، شبکه، و سیستم های ارتباطی در چین ممنوع شده اند.
۱۰) بانک مرکزی این هفته با تزریق ۱۹ همت پول از طریق قراردادهای بازخرید بزرگترین تزریق پول در عملیات بازار باز سال جاری را رقم زد. نکته بسیار مهم عملیات بازار باز این هفته، باز کردن ریپو ۸۵ روزه برای اولین بار از زمان شکل گیری این بازار است. ریپوی مدت دار، دست بانک ها را باز می کند تا بتوانند با خیال راحتتر اقدام به خرید اوراق، اعطای تسهیلات یا پرداخت وام بین بانکی کنند. (حسن کاظم زاده-فردانامه)
۱۱) به گزارش بانک‌مرکزی، رشد اقتصادی سال ۱۴۰۲ با نفت و بدون نفت به ترتیب ۴.۵ و ۳.۶درصد بوده است.
۱۲) وضعیت برق صنایع در تابستان امسال نسبت به سال گذشته در حوزه شهرک‌های صنعتی تغییر چندانی نخواهد داشت، به گونه‌ای که تنها با جابجایی یک روز کاری در هفته با روز جمعه این همکاری صورت می‌گیرد و در مقابل این شهرک‌ها می‌توانند از تعرفه همکاری با صنعت برق که در قبوض آنها اعمال می‌شود، استفاده کنند.
۱۳) مدیرعامل شرکت خدمات عمومی فولاد ایران می گوید “صادرکنندگان به دلیل اجبار به بازگرداندن کل مبلغ ارز حاصل از صادرات، انگیزه خود را برای تجارت از دست می‌دهند. صادرات فولاد ایران به‌زودی متوقف می‌شود.”
۱۴) با توجه به روند مصرف بنزین در کشور، پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از ۲ میلیارد دلار واردات بنزین داشته باشیم.
۱۵) نفت ما نوشت “زنگ خطر كاهش وحشتناک سود در صنعت روانكار به صدا در آمد. قيمت گذاري دستوري بلاي جان روغني ها شد.”
۱۶) مانی نوشت ” آغاز ورود نرخ اخزا به زیر ۳۰ درصد و اعمال سیاست انبساطی در بازار بین بانکی با واکنش مثبت فعالان بورس مواجه شد.”
۱۷) بزرگترین مازاد مس در چهار سال اخیر در انبارهای چین ایجاد شده است، به طوری که یکی از تحلیلگران می گوید که فلز اضافی به سادگی قابل مصرف نیست. پس از جهش قیمت و کاهش تقاضای مصرف کننده، تولیدکنندگان از خرید عقب نشینی نمودند. (کامولیدی)
۱۸) رالی هشت هفته‌ای نرخ‌های جهانی حمل کانتینری بار دیگر در این هفته افزایش یافت و شاخص ترکیبی Drewry با افزایش ۶٫۶ درصدی به ۵۱۱۷ دلار در هر جعبه ۴۰ فوتی، افزایش ۲۳۳ درصدی سالانه و بالاترین سطح از آگوست ۲۰۲۲ را نشان داد. افزایش قیمت در تمام مسیرهای اصلی چین به ایالات متحده و اتحادیه اروپا دیده می شود. هزینه حمل از شانگهای به روتردام افزایش ۱۱ درصدی هفتگی داشته است. (کامولیدی)
۱۹) وزیر نفت ایران می گوید که آمریکا دیگر نمی تواند مانع صادرات و تولید نفت ایران شود. (وی توضیح بیشتری نداد)
۲۰) شورای جهانی طلا اعلام کرده است که با سخت‌تر شدن یافتن ذخایر طلا، این صنعت برای حفظ رشد تولید خود به تقلا افتاده است. شورای جهانی طلا با تأکید بر اینکه میزان حفاری ها توسط معدنچیان طلا افزایش‌یافته است اعلام کرد که شاهد رکورد تولید سه‌ماهه اول طلا در سال ۲۰۲۴ بوده است که نسبت به سال گذشته ۴ درصد رشد داشته است. (معدن ۲۴)
۲۱) شاخص مدعیان هفتگی بیمه بیکاری ایالات متحده عدد واقعی ۲۳۸K🔺عدد مورد انتظار ۲۳۵K
۲۲) کشکاری عضو فدرال رزرو می گوید “احتمالاً یک یا دو سال زمان لازم باشد تا تورم به دو درصد برگردد.”
۲۳) وزیر خزانه داری آمریکا می گوید “معتقدم تعرفه های جدید بر کالاهای چینی بسیار استراتژیک است.”
۲۴) شاخص تغییرات ذخایر هفتگی نفت خام ایالات متحده عدد واقعی ۲.۵۴۷M- 🔻عدد قبلی ۳.۷M
۲۵) شاخص بخش خدماتی مدیران خرید ایالات متحده در ارزیابی مقدماتی ماه ژوئن عددواقعی ۵۵.۱🔺
۲۶) شاخص بخش تولیدی مدیران خرید ایالات متحده در ارزیابی مقدماتی ماه ژوئن عدد واقعی ۵۱.۷🔺
۲۷) مقامات اسرائیلی به ایالات متحده گفته‌اند که قصد دارند به زودی منابع نظامی خود را از نوار غزه به شمال اسرائیل منتقل کنند تا برای حمله احتمالی به حزب‌الله لبنان آماده شوند. آلمان، فرانسه، بلژیک، اتریش، ایتالیا، هلند، اسپانیا و بریتانیا از سفرای خود خواستند فورا لبنان را ترک کنند.
۲۸) ارمنستان کشور فلسطین را به رسمیت شناخت.
۲۹) آمریکا فروش ۱۰۰۰ پهپاد انتحاری به تایوان را تایید کرد.
۳۰) وزیر امور خارجه آلمان به دلیل نگرانی فزاینده از تشدید درگیری بین اسرائیل و حزب الله، روز دوشنبه وارد اسرائیل می شود. وی در جریان سفر خود به تل آویو با کاتز وزیر امور خارجه اسراییل، سپس با مقامات ارشد تشکیلات خودگردان فلسطین و نخست وزیر لبنان در بیروت دیدار خواهد کرد.
۳۱) بر اساس نظرسنجیIFOP فرانسه ۳۸ درصد خواهان پیروزی حزب لوپن در انتخابات هستند. درصد خواهان پیروزی حزب ماکرون هستند.
۳۲) شورای اقتصاد با دریافت تسهیلات خارجی برای تولید لاستیک خودرو موافقت کرد. دریافت تسهیلات مالی خارجی به منظور اجرای طرح تولید تایرهای اتوبوسی و کامیونی و راه‌سازی و معدنی از جمله دستور کارهای جلسه شورای اقتصاد بودند.
۳۳) سنکرون فاز ۱ گازی نیروگاه شماره ۲ سیکل ترکیبی چادرملو به ظرفیت ۱۸۳ مگاوات بامداد امروزبا موفقیت انجام شد و به شبکه سراسری برق کشور متصل گردید . (معدن۲۴)
۳۴) کارخانه تغلیظ سرباره مجتمع مس سرچشمه رفسنجان به بهره‌برداری رسید.
۳۵) موسسه بانک امریکا (BofA) قیمت نفت خام عربستان سعودی را در سال ۲۰۲۴ نزدیک به ۹۵ دلار می بیند.
۳۶) وهور واگذاری سهام شرکت مولد نیروگاهی جاسک به مبلغ یک همت را شفاف سازی کرد.(بتاسهم)
۳۷) در مجمع وتجارت گفته شد “در خصوص ۱۰۰ همت از مطالباتمان با وزارت نیرو در حال مکاتبه و مذاکره هستیم و امیدواریم بتوانیم خیلی زود آن را وصول کنیم. ” (بتاسهم)
۳۸) در مجمع کاوه گفته شد “درصدد هستیم اگر بتوانیم از طریق مشارکت در مزایده اپال را خریداری کنیم.” (بتاسهم)
۳۹) حسینا و حتوکا قرارداد جدید گرفتند.(بتاسهم)
۴۰) فروش کارخانه قلعه گنج و زمین زرنان در دستور کار غپاک قرار گرفت. (بتاسهم)
۴۱) وکمپنا در خصوص واگذاری سهام، کگهر در خصوص گواهی کشف طلا، تپکو در خصوص تجدید ارزیابی، کیسون در خصوص قرارداد با بارز کردستان، دامین و دکوثر در خصوص دعوی حقوقی با دعبید، درهآور در خصوص افزایش نرخ، فنوال و پاکشو در خصوص افزایش سرمایه گزارش دادند. (بتاسهم)
موفق باشید.

ولید هلالات

 

اطلاعیه پذیره نویسی/اطلاعیه پذیره نویسی/اطلاعیه پذیره نویسی/اطلاعیه پذیره نویسی/اطلاعیه پذیره نویسی/اطلاعیه پذیره نویسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *