#خوب_است_بدانیم_که یکشنبه ۳ تیر
۱) نمره بازار در انتهای روز گذشته بر اساس کانال پایش بازار منفی ۲۵
۲) ارزش معاملات خرد کانال خلاصه بازار ۲٫۷همت (بدون پذیره نویسی ها)
۳) خالص معاملات کدهای بزرگ حقیقی: منفی
۴) میانگین بازده معادل بانکی اخزا بر اساس کانال امیر ندیری: ۲۶٫۳۵
۵) وضعیت شاخص های اصلی بازار:
هم وزن: متعادل منفی
کل: متعادل منفی

۶) بانک مرکزی ، خرید قطعی اخزا را در راستای عملیات بازار باز انجام داد. این اقدام را می‌توان گامی دیگر برای کاهش فشار بر بازار بین بانکی و همچنین تلاش برای مدیریت نرخ بهره‌ی بدون ریسک دانست. (امیر ندیری)

۷) رییس صندوق تثبیت بازار سرمایه می گوید “طبق هماهنگی به عمل آمده مقرر شده که صندوق توسعه ملی مابقی ۶۰ میلیون دلار را در ۲ بخش مجزا پرداخت کند.” وی دریافت ۸۰۰ میلیارد تومان منابع را تایید کرد.
۸) بیانیه «هفت پیشنهاد مهم و راهبردی» از سوی کانون سهامداران سهام عدالت، کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران و کانون کارگزاران به نمایندگی از ۵۰ میلیون سهامدار حقیقی و حدود هزار نهاد مالی فعال در بازار سرمایه به رییس جمهور آینده منتشر شد که شامل ۷ چالش است. ۳کانون آمادگی خود را برای «برگزاری نشست تخصصی با نامزدهای محترم ریاست جمهوری» برای حل مشکلات و موانع مطروحه اعلام نموده اند.
۹) نامه منتشر شده در خصوص برق منطقه ای سمنان نشان می دهد که اداره مربوطه به شرکت های تولیدکننده فلزات، نامه ای ارسال نموده و به آن ها در خصوص اجرای طرح مدیریت مصرف در تمامی روزها را ابلاغ کرده است.
۱۰) مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی از تسویه بی‌سابقه مطالبات مراکز درمانی دولتی، دانشگاهی و خصوصی طرف قرارداد این سازمان و استمرار پرداخت بهنگام مطالبات مراکز طرف قرارداد این سازمان در ماه‌های آینده خبر داد. منابع تامین شده معادل ۲۳همت بوده است و بر زنجیره صنعت دارو و درمان تاثیر دارد. (۵همت مربوط به شرکت های داروساز داخلی بوده است.هلالات)
۱۱) با گذشت دو هفته از دستور بانک مرکزی به بانک‌ها برای کاهش نرخ سود، رصد نرخ‌های بهره نشان می‌دهد تحولات قابل توجهی در حال رخ‌دادن است. بررسی‌های فردای اقتصاد نشان می‌دهد بانک مرکزی از روش‌های بازاری هم برای کاهش نرخ تأمین مالی در اقتصاد بهره گرفته است.
۱۲) تامین ارز نیمایی برای صنایع حمل‌و‌نقل و خودرو معادل یک‌میلیارد و ۱۶۱میلیون دلار در سه ماه ابتدایی امسال بوده است. روند کلی تخصیص ارز به صنایع حمل‌ونقل خودرو مناسب نیست و اگر این روند ادامه پیدا کند، در فصول باقیمانده از سال نیز کاهش تیراژ خودروسازان ادامه‌دار خواهد بود.
۱۳) پلتس آخرین نرخ متانول CFR چین که مقصد عمده صادرات ایران هست ۲۸۹ دلار گزارش کرده است که ۸ دلار نسبت به هفته گذشته کاهش نشان می دهد.
۱۴) نتيجه اعمال قانون عوارض صادرات و لغو معافيت مالياتي كالاهاي صادراتي اين مي شود كه در كشور با انبوهي از كالاهاي خام و نيمه خام مواجيهم كه نه ظرفيتي براي تبديل آن ها به محصولات نهايي وجود دارد و نه ديگر انگيزه اي براي صادرات و اين يعني چوب دو سر زيان براي صنعت و  اقتصاد كشور. (نفت ما در واکنش که کاهش میزان صادرات فلزات)
۱۵) در بهار ۱۴۰۳ مجموعا ۱۰٫۸ میلیارد دلار ارزش معاملات در بورس کالا و انرژی بوده که نسبت به فصل بهار ۱۴۰۲ (۸٫۷ میلیارد دلار)، ۲۳% رشد داشته است. (نشانه ای دیگر بر علت کاهش صادرات) *کالاداده
۱۶) در هفته گذشته پلی اتیلن سبک ۷ درصد، نفتا ۳ درصد و پلی پروپیلن ۲ درصد بالاتر از میانگین خود در سال ۱۴۰۳ قیمت داشتند. به گفته یکی از منابع در هفته دوم ماه ژوئن، عرضه HDPE در تمام گریدها و انواع و گونه‌های ساخت کم شده است و قیمت محصولات افزایش یافته است. تمایل به خرید محصولات HDPE نیز در هندوستان افزایش یافته است. (کانال نفت گاز پتروشیمی)
۱۷) نک‌مرکزی با انتشار گزارشی نشان‌داد که در بازار بین ‌بانکی سیاست انبساطی را درپیش گرفته‌است. (دنیای اقتصاد)
۱۸) عیار سنگ مس از ۰٫۹۰% در سال ۲۰۰۰ به ۰٫۵۳% تا سال ۲۰۲۴ کاهش یافته است. دلایل این موضوع شامل این موارد است “تمام مس کم هزینه، استخراج شده است، مس باقی مانده برای استخراج به انرژی، زمان و پول بیشتری نیاز دارد، عیار پایین تر فشار صعودی بر منحنی های هزینه وارد می کند، سنگ معدنی با عیار بالا در نقاط دورافتاده/خطرناک جهان (کنگو و غیره) بوده است، بزرگ ترین تولیدکنندگان جهان برای حفظ تولید، با مشکل مواجه هستند.چه برسد که بخواهند رشد تولید داشته باشند.” (کامولیدی)
۱۹) به گزارش معدن ۲۴، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در نامه ای به معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صمت به چالش‌های کارخانجات تولیدکننده ورق سرد و گالوانیزه پرداخته و درخواست محدودسازی واردات این ورق ها و تغییر نحوه تعیین سهمیه مواد اولیه کارخانجات تولیدکننده آن را ارائه کرده است.
۲۰) بانک مرکزی جمهوری اسلامی از ابتدای سال جاری تا ۳۰ خرداد ماه ۱۴۰۳ مبلغ ۱۵ میلیارد و ۵۵۴ میلیون دلار ارز جهت واردات و خدمات تامین کرده است. کالاهای اساسی و دارو ۳ میلیارد و ۵۹۵ میلیون دلار دریافت کرده اند.
۲۱) با احتساب میانگین ۶ سنتی برای گاز داخلی، طبق فرمول نرخ گاز خوراک پتروشیمی‌ها ۱۳٫۶۸ سنت خواهد بود. (سبدگردان مانی)
۲۲) ویدئوی با عنوان فرار دسته جمعی از بیروت، پایتخت لبنان از ترس جنگ با اسراییل، فیک و قدیمی بوده و مربوط به سال ۲۰۲۳ میباشد.
۲۳) انتظار می رود که امشب گالانت وزیر دفاع اسراییل برای یک سری جلسات برای ارتقای مسائل امنیتی و دریافت تسلیحات آمریکایی به واشنگتن سفر کند.
۲۴) هیئتی از اطلاعات قبرس به سرپرستی معاون رئیس اطلاعات این کشور به بیروت سفر کرده و با مدیرکل امنیت عمومی لبنان دیدار و با وی درباره تهدیدات حسن نصرالله دبیرکل حزب الله گفتگو کردند.
۲۵) واکنش جلیلی به اجماع روی یک نامزد به معنای عدم کناره گیری از انتخابات تعبیر شد. وی گفت “پای وظیفه‌ مان می‌ مانیم.”
۲۶) پزشکیان روز گذشته به سنندج رفت و بسیار مورد استقبال مردم قرار گرفت.
۲۷) چخزر پس از آتش سوزی به تولید عادی بازگشت. رفع توقیف زمین ۲۲ هکتاری فنوال اعلام شد. کنور مهلت پذیره نویسی حق استفاده نشده را اعلام کرد. (بتاسهم)
۲۸) نطرین طرح توسعه ۷۵۰۰ تن در سال خود را شفاف سازی کرد. این شرکت ظرفیت بهره برداری سال نخست را ۵۰۰۰ تن گزارش کرد. (بتاسهم)
۲۹) رمپنا دو قرارداد جدید در حوزه نفتی منعقد کرد و شفاف سازی آن منتشر شد. (بتاسهم)
۳۰) غکورش، ساوه، سفانو، وگستر، وصنا در خصوص افزایش سرمایه گزارش جدید دادند. (بتاسهم)
۳۱) حتاید ملک می فروشد. وتجارت سود از واگذاری سهام خود شناسایی کرد. زدشت، دام آبستن می فروشد، شیمی بافت زیرمجموعه وپترو ۹۴۲میلیارد تومان سود ساخت. (بتاسهم)
۳۲) در خصوص تاثیر پذیره نویسی صندوق بیدار و نارنج در livestream توضیح خواهم داد.

ولید هلالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *