#خوب_است_بدانیم_که دوشنبه ۴ تیر

۱) نمره بازار در انتهای روز گذشته بر اساس کانال پایش بازار منفی ۲۱
۲) ارزش معاملات خرد کانال خلاصه بازار ۲٫۶همت
۳) خالص معاملات کدهای بزرگ حقیقی: منفی
۴) میانگین بازده معادل بانکی اخزا بر اساس کانال امیر ندیری: ۲۶٫۲۰
۵) وضعیت شاخص های اصلی بازار:
هم وزن: متعادل منفی
کل: متعادل منفی
۶) در روز پذیره نویسی صندوق های اهرمی بیدار و نارنج، بالغ بر ۵۰۰میلیارد تومان اشخاص حقیقی، صندوق درآمد ثابت فروخته اند و این در حالی است که طی روزهای قبل ازان، حقیقی ها روزانه ۳۰۰-۵۰۰ میلیارد تومان خالص خرید صندوق درآمد ثابت داشته اند. توجه کنیم که نیمی از خرید کل پذیره نویسی ۲همتی توسط حقیقی ها انجام شده است. به عبارت بهتر، حقیقی ها صندوق درآمد ثابت فروختند و صندوق های اهرمی بیدار و نارنج را خریدند. آیا این یک نقطه بازگشت اعتماد به بازار سهام است؟
۷) حباب صندوق های اهرمی ۹درصد الی ۱۸درصد.
۸) ضریب اهرمی واقعی صندوق ها ۱٫۳واحد الی ۲٫۲۸ واحد.
۹) میزان حباب واقعی صندوق های طلا در حال افزایش است و حداقل ۳درصد نسبت به روزهای قبل حباب بیشتری گرفته است.

۱۰) بانک مرکزی در حال بازارگردانی در نمادهای مختلف اخزا است. ظاهرا علاوه بر اودرهای خرید، این بانک اوردرهای فروش هم به صورت روزانه در سیستم دارد. (فردانامه-حسن کاظم زاده)

۱۱) دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با صدور حکمی محمد رضا پورابراهیمی را به سمت رئیس کمیسیون اقتصادی دبیرخانه مجمع منصوب کرد. (رویدادی مثبت برای حل گره های کور در تصمیم گیری ها-هلالات)
۱۲) شاخص قیمت مصرف کننده در خرداد ماه ۱۴۰۳ به ۳۶.۱ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ۰.۹ واحد درصد کاهش یافته است. در این ماه، تورم ماهانه خانوارهای کشور برابر ۲.۸ درصد بوده است.
۱۳) صندوق های اهرمی بیدار و نارنج مجوز فعالیت دریافت کردند. به این معنا که می توانند از منابع خود جهت خرید سهام استفاده کنند.
۱۴) ولی اله جعفری مدیر نظارت بر ناشران می گوید “نماد پالایشگاه ها فردا قبل از بازار متوقف خواهند شد. قرار بر این است که شرکت های پالایشی در صورت لزوم ، افشای «الف»و یا «ب » در کدال منتشر کنند.” (در   ۲۷ خرداد ماه  با پیشنهاد وزارت نفت هیت محترم وزیران اصلاحاتی مصوب کرد که نتیجه مثبت آن را باید پالایشگاه ها افشا کنند. هلالات)
۱۵)  مصوبات مطالبات قطعی حسابرسی شده پالایشگاه‌های نفت نیز مورد تایید قرار گرفت. از مجموع ۱۸۹ هزار میلیارد تومان مطالبات پالایشگاه‌ها، ۵۸ هزار میلیارد تومان آن مربوط به مصوبه قیمت‌گذاری خوراک بوده که کسر می‌شود و ۱۳۱ هزار میلیارد تومان باقی‌مانده از محل مابه التفاوت فروش خوراک توسط دولت به پالایشگاه‌ها تسویه خواهد شد.
۱۶) تنش ها بین چین و آمریکا بر سر موضوع های مختلف ادامه دارد و به باور تحلیلگران، در آینده بر شدت این تنش ها و اثرات آن بر اقتصاد جهان افزوده خواهد شد. (بورس۲۴)
۱۷) بحران در بخش مسکن چین ادامه دارد و در بخش تولید کارخانه ای نیز وضعیت مطلوب نیست. نتیجه این وضعیت رشد ذخیره مس در این کشور و کاهش قیمت هاست. (بورس۲۴)
۱۸) سال آینده رشد تقاضای جهانی برای نفت کمتر از امسال و عرضه بیشتر از امسال خواهد بود در نتیجه انتظار می رود قیمت ها سال ۲۰۲۵ پایین تر از سال جاری باشند. سال جاری رشد تقاضا ۱٫۴ میلیون بشکه و سال آینده یک میلیون بشکه خواهد بود. (بورس۲۴)
۱۹) شرکت‌های پتروشیمی خوراک مایع که تاریخ بهره‌‌برداری آنها پس از تاریخ ابلاغ مصوبه جدید باشد، مشمول تخفیف پلکانی خوراک هستند. خبرها حاکی از اعمال تخفیفات ۱۰ تا ۱۷ درصدی بر روی خوراک این واحدهاست.
۲۰) بانک سیتی پیش‌بینی کرده است که قیمت نفت تا سال ۲۰۲۵، تحت تاثیر رشد ذخایر نفت، به محدوده ۶۰ دلار در هر بشکه نزول خواهد کرد که منعکس‌کننده دورنمای منفی با وجود تقاضای قوی و قیمت‌های بالاتر فعلی است. (کانال نفت گاز پتروشیمی)
۲۱) با آغاز فصل طوفان در ایالات متحده، شاهد بهبود آمار تقاضا برای خرید نفت خام بودیم که با کاهش ذخایر نفت خام و فرآورده‌ها رغبت به خرید افزایش یافته است. (کانال نفت گاز پتروشیمی)
۲۲) بر اساس مدل فدرال رزرو با استفاده از منحنی بازده اوراق خزانه ایالات متحده، احتمال رکود اقتصادی در ۱۲ ماه آتی ۵۲% است. این نسبت در قیاس با اوج ۷۱ درصدی ثبت شده در می ۲۰۲۳، کاهش یافته است. (اکوالیت)
۲۳) رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران می گوید “متاسفانه طی دو ماه گذشته وزارت صمت به واردکنندگان تایر ۲۰۰ میلیون یورو ارز اختصاص داده است.”
۲۴) پروژه بهبود کیفیت و افزایش ظرفیت خط ۴ تولید کنسانتره گل گهر، آماده سازی شده و به زودی با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت به بهره برداری می رسد.
۲۵) بهره‌برداری از اولین کارخانه فلوتاسیون سرباره در کشور با ظرفیت تولید ۷۰ هزارتن کنسانتره در مجتمع مس سرچشمه توسط معدن۲۴ اطلاع رسانی شد.
۲۶) پیشنهاد آزادسازی نرخ سوخت تحویلی به ایرلاین‌ها در مسیرهای پروازی داخلی به دولت رفته و در کمیسیون‌های تخصصی در حال بررسی است.
۲۷) دکوثر در خصوص اختیار فروش دامین، شستا در خصوص پیمانکار، فاراک در خصوص یک قرارداد جدید، خاذین در خصوص افزایش نرخ دریافت شده، حاسا در خصوص واگذاری کانتینر شفاف سازی دادند.
۲۸) شرکت تولید برق عسلویه مپنا طی ماه گذشته مبلغ ۲،۵۹۲ میلیارد ریال از محل قرارداد بیع متقابل، از شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی دریافت نموده است.
۲۹) امشب مناظره ساعت ۲۰ الی ۲۳ برگزار می گردد.
۳۰) عبداللطیف الزیانی وزیر امور خارجه بحرین و علی باقری کنی سرپرست وزارت خارجه ایران در دیدار خود در تهران بر ایجاد سازوکارهای لازم به منظور آغاز گفتگوها برای ازسرگیری روابط سیاسی بین دو کشور توافق کردند.
۳۱) حوثی‌های یمن با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند که دو کشتی، یکی بنام Transworld Navigator را بوسیله شهپاد در دریای سرخ و دیگری بنام STOLT SEQUOIA را بوسیله موشکهای کروز در اقیانوس هند، مورد حمله قرار داده اند.
۳۲) در حمله پهپادی ساعاتی پیش حزب الله نرخ موفقیت سامانه های پدافندی اسراییل بشدت پایین بوده و تنها دو پهپاد انتحاری حزب الله یکی در منطقه مشقاو و دیگری در منطقه إيليت هشاحر رهگیری شده و مابقی به اهداف خود اصابت کرده اند و این موضوع توسط ارتش اسراییل تایید شده است.
۳۳) فرانسه به اعضای دولت لبنان گفت که آماده است از نیروهای مسلح لبنان (LAF) در صورت استقرار نیروهای مسلح برای ایمن سازی مرز جنوبی با اسرائیل و دور کردن حزب الله از منطقه حمایت کند.

ولید هلالات

 

بانک مرکزی / بانک مرکزی / بانک مرکزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *