#خوب_است_بدانیم_که شنبه ۹ تیر

۱) نمره بازار در انتهای روز گذشته بر اساس کانال پایش بازار مثبت ۵۴
۲) ارزش معاملات خرد کانال خلاصه بازار ۳٫۵همت
۳) خالص معاملات کدهای بزرگ حقیقی: خنثی
۴) میانگین بازده معادل بانکی اخزا بر اساس کانال امیر ندیری: ۲۶٫۳۹
۵) وضعیت شاخص های اصلی بازار:
هم وزن: متعادل منفی (ورود به فاز تغییر روند)
کل: متعادل منفی (ورود به فاز تغییر روند)
۶) حباب صندوق های اهرمی ۱۰درصد الی ۲۱٫۵درصد. ضریب واقعی اهرمی از ۱٫۲۲ الی ۲٫۰۱
۷) حباب صندوق های طلا ۵٫۴درصد الی ۱۸٫۵درصد (افزایش نسبت به روزهای قبل)
۸) امیر ندیری در کانال خود نوشت “خبری خوش برای رونق بازار ها و کاهش نرخ بهره، سیاست پولی انبساطی ادامه دارد. ۱۵همت خالص تزریق توسط بانک مرکزی گزارش شد. ۳۵۰۰میلیارد تومان اوراق دولتی فروش رفت. به دلیل کاهش نرخ اخزا، تقاضا در ارادها افزایش یافته است.”

۹) حسن کاظم زاده در فردانامه نوشت ” سیاست پولی به طور کامل از انقباض به انبساط تغییر کرده است. از چهار هفته ی گذشته، سه هفته بانک مرکزی تزریق پول های نسبتا سنگینی داشته است. به این ترتیب از ابتدای امسال جمع تزریق ها به بیش از ۳۸/۵ همت پول رسید. حالا با قطعیت می توان گفت سیاست پولی از انقباض به انبساط تغییر پیدا کرده است.”

۱۰) وزیر خارجه عمان بدون اطلاع قبلی به ایران سفر کرد.
۱۱) رجب طیب اردوغان در حمایت از لبنان گفت “ما در کنار کشورهای فلسطین و لبنان در برابر تهدیدات اسرائیل ایستاده ایم.” وزیر امور خارجه اسراییل واکنش نشان داد و گفت “اردوغان اعلام کرد که از حزب الله در برابر تهدیدات اسرائیل حمایت می کند به او میگویم که خفه شو و خجالت بکش.”
۱۲) اسرائیل برای ایجاد یک نوار امنیتی در محدوده پنج کیلومتری در داخل خاک لبنان فشار می آورد. وزیر خارجه فرانسه می گوید “ما از جدی بودن و وخامت اوضاع در لبنان بسیار نگران هستیم و از همه طرف ها می خواهیم که خویشتن داری کنند و به تصمیم شورای امنیت سازمان ملل احترام بگذارند.”
۱۳) به گفته منابع کُرد عراقی، نیروهای ترکیه در ۱۰ روز گذشته بیش از ۳۰۰ دستگاه تانک و نفربر را به مرزهای شمال عراق منتقل کرده و در حال آماده شدن برای انجام عملیات نظامی در این منطقه هستند.
۱۴) مناظره میان بایدن و ترامپ برگزار شد. کامالا هریس، معاون بایدن هم به ضعف رئیس جمهور اشاره کرد و گفت “شروع کندی بود.” رابرت اف کندی جونیور اعلام کرد که آماده است جایگزین بایدن به عنوان نامزد دموکرات ها شود.
۱۵) آمریکا سه شرکت و ۱۱ کشتی مرتبط با ایران را تحریم کرد.
۱۶) گروه ویژه اقدام مالی (اف‌ای‌تی‌اف) اعلام کرد که ایران همچنان در فهرست سیاه پولشویی این گروه باقی خواهد ماند.
۱۷) پوتین و مخبر ب همدیگر گفتگوی تلفنی داشتند. موضوع بر سر توافقی است که گاز روسیه از ایران عبور خواهد کرد. پوتین در حال افزایش سطح همکاری اقتصادی با ایران و کره شمالی است. وی به مخبر گفت ” ایران ثابت کرده که همکاری دوجانبه با این کشور روی کاغذ نمی‌ماند. توافق انتقال گاز رویدادی بزرگ در راستای تامین منافع دو کشور و به نفع بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی است.”
۱۸) در نظرسنجی جدید موسسه بلومبرگ از ۲۲ اقتصاددان آنها دیدگاه مثبت تری درباره افق اقتصاد چین مطرح کرده اند زیرا معتقدند در ماه های آینده صادرات این کشور رشد بیشتری خواهد داشت و ضعف تقاضای داخلی تا اندازه ای جبران می شود. (بورس۲۴)
۱۹) گزارش افزایش قابل‌توجه ذخایر نفت آمریکا نگرانی نسبت به ضعف بیشتر از حد انتظار تقاضا در بزرگترین مصرف‌کننده نفت دنیا را افزایش داده و مانع بالا رفتن بیش از حد قیمت نفت شده است.
۲۰) سرمایه گذاران در بازار فلزات پایه همچنان بر وضعیت اقتصاد چین و بخش های تولید در اقتصادهای بزرگ تمرکز دارند. در کوتاه مدت یعنی ماه های آینده بعید است این دو عامل تاثیرات مثبت بر بازار بگذارند زیرا دولت چین برنامه بزرگ برای حمایت از اقتصاد معرفی نکرده و به دلیل بالا بودن نرخ های بهره در آمریکا و اروپا بخش تولید دچار ضعف است. در سال های آینده وضعیت بازار بهتر خواهد شد زیرا بر مصرف افزوده می شود و رشد ظرفیت تولید محدود خواهد بود. (بورس۲۴)
۲۱) کاهش تقاضای چین، تقویت دلار آمریکا، سیاست‌های اقتصادی بر قیمت فلزات گرانبها در روزهای اخیر فشار وارد کرده است.
۲۲) ضریب نفوذ خودرو برقی در چین اکنون از ۳۵ درصد فراتر رفته است. رشد خیره کننده و بالاتر از آمریکا و اروپا است! (کامولیدی)
۲۳) علیرغم تحریم‌های جاری، ایران صادرات نفت خام/میعانات گازی خود را در ماه می به ۱.۷ میلیون بشکه در روز افزایش داد.
۲۴) هزینه های حمل و نقل کانتینری همچنان در حال افزایش است. (کامولیدی)
۲۵) گزارش PMI تولیدی ژوئن چين روز یکشنبه منتشر خواهد شد. این مساله بر قیمت کامودیتی ها در بازگشایی دوشنبه تاثیر مهمی خواهد داشت.
۲۶) به گزارش EIA تولید نفت خام آمریکا در آوریل به ۱۳٫۲۵ میلیون بشکه در روز رسید که بالاترین میزان از دسامبر ۲۰۲۳ است. تقاضای بنزین ایالات متحده در آوریل به ۸٫۸۳ میلیون بشکه در روز کاهش یافت که کمترین میزان از فوریه است. تقاضای نفت و فرآورده های نفتی ایالات متحده در آوریل به ۲۰ میلیون بشکه در روز رسید که بالاترین میزان از دسامبر ۲۰۲۳ است.
۲۷) انتظارات تورمی یک ساله آمریکا عدد واقعی ۳٪🔻عدد قبلی ۳.۳٪
۲۸) نظرسنجی رویترز نشان می دهد که میانگین قیمت نفت خام برنت در سال ۲۰۲۴ به ۸۳٫۹۳ دلار در هر بشکه خواهد رسید. (در مقایسه با پیش بینی ۸۴٫۰۱ دلار در ماه می)
۲۹) گفته می شود عربستان سعودی ممکن است قیمت نفت را برای آسیا در ماه آگوست برای دومین ماه کاهش دهد.
۳۰) اقتصاددانان پانتئون می گویند که فدرال رزرو احتمالاً در ماه سپتامبر ۰.۲۵٪ و به دنبال آن دو کاهش دیگر در ماه های نوامبر و دسامبر انجام دهد.
۳۱) بوستیک عضو فدرال رزرو مجدداً تأکید می کند که انتظار یک مرحله کاهش نرخ بهره در سال جاری در فصل چهارم را دارد.
۳۲) مجید حصاری در تحلیل شاخص قیمت وزنی ارزشی بورس تهران نوشت ” به احتمال زیاد کف در محدوده ۴۲۰۰۰۰ واحد شکل گرفته است( در شاخص کل ۲۰۴۰۰۰۰ واحد) و می توان انتظار داشت در روزهای پیش رو شاهد بهبود شرایط بازار بورس باشیم. چنانچه این موج نیز مشابه امواج صعودی قبل رفتار کند انتظار میرود در ۳۰ روز آینده این شاخص حدوده ۱۲٫۳ درصد رشد کند و به محدوده ۴۷۰۰۰۰ واحد برسد.( که این مقدار رشد در شاخص کل برابر با ۲۳۰۰۰۰۰ واحد خواهد بود.)باید دید بازار نظم قبلی خود را حفظ می کند یا قصد دارد رفتار جدید را نشان دهد.”
۳۳) مدیرعامل پتروشیمی اروند می گوید “گرانی خوراک اتیلن و محدودیت در صادرات، صنعت پی وی سی را در تنگنا قرار داده است. قیمت اتیلن بسیار بالا رفته و ما در قیمت اتیلن هم مشکل داریم. اگر اتیلن را با قیمت صادراتی به ما بفروشند راضی هستیم نه اینکه در اتاقی بدون حساب و کتاب خاص تنی ۷۵۰ دلار برای ما تعیین کنند که خیلی گران است و ما را اذیت می کند.”
۳۴) هفته گذشته شاهد بن بست بین خریداران و فروشندگان پی وی سی آسیایی بودیم، اما تعداد کمی از آنها انتظار دارند که قیمت ها در کوتاه مدت کاهش یابد زیرا نرخ حمل و نقل به بازارهای عمده وارداتی از شمال شرق آسیا قوی باقی مانده است و تحلیلگران حمل و نقل پیش بینی می کنند که قیمت ها در طول سال بالا باقی بمانند.
۳۵) عزم چادرملو برای بهره برداری از ۷ طرح توسعه تا پایان امسال با سرمایه گذاری ۳۷۵ هزار میلیارد ریال در مجمع اعلام شد.
۳۶) با توجه به افزایش بهای تمام شده محصولات تولیدی این شرکت ناشی از نرخ مواد اولیه و اثر تورمی سایر هزینه ها، طبق محاسبات انجام شده در چهارچوب ضوابط و دستورالعمل های سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان نرخ فروش محصولات تولیدی گروه تایرهای رادیال باری و وانتی به میزان ۲۰ درصد از تاریخ ۱۴۰۳/۰۴/۰۶ افزایش می یابد.
۳۷) وبصادر سهام خود در بترانس را روز چهارشنبه عرضه می کند.
۳۸) گنگین فروش دارایی، شفارا خرید الکل، سکرد و سدشت و سشرق خرید نیروگاه برق، لخزر افزایش نرخ را شفاف سازی کردند.
۳۹) وبانک، حفاری، تپمپی، فلوله، کزغال، پی پاد، کالا در خصوص افزایش سرمایه گزارش دادند.
۴۰) شکام در خصوص افزایش نرخ محصول خود گزارش داد.

ولید هلالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *