۱) نمره بازار در انتهای روز گذشته بر اساس کانال پایش بازار منفی ۷۷
۲) ارزش معاملات خرد کانال خلاصه بازار ۳٫۶همت
۳) خالص معاملات کدهای بزرگ حقیقی: منفی
۴) میانگین بازده معادل بانکی اخزا بر اساس کانال امیر ندیری: ۲۵٫۹۹
۵) وضعیت شاخص های اصلی بازار:
هم وزن: متعادل مثبت ( فاز تغییر روند)
کل: متعادل مثبت ( فاز تغییر روند)
۶) حباب صندوق های اهرمی ۲درصد الی ۱۷٫۰درصد. ضریب واقعی اهرمی از ۱٫۳۱ الی ۲٫۲۳
۷) حباب صندوق های طلا ۵٫۳درصد الی ۲۰٫۵درصد

۸) دنیای اقتصاد نوشت “طبق آماری که از مبادی رسمی اعلام شده، صادرات مثبت بوده؛ اما بدون نفت کسری تجاری ما به ۱۷میلیارد دلار رسیده است. صادرات ما برگشت ارزی برای کشور ندارد و صادرات ما صرف وارد کردن کالا آن هم با کسر هزینه‌های هنگفت می‌شود؛ این یعنی خالی شدن دست دولت برای تخصیص ارز به واردات کالا یا به طور کلی تقاضای موجود داخل برای این ارز.”

۹) در جلسه ستاد هماهنگی دولت مطرح شد “نرخ رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص که نشانگر رشد سرمایه‌گذاری در اقتصاد ایران محسوب می‌شود، از ۶,۷ درصد در سال ۱۴۰۱ به ۷.۲ درصد در سال ۱۴۰۲ رسیده است.”
۱۰) شمس‌الدین حسینی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شد.
۱۱) پس از مناظره روز پنجشنبه بین ترامپ و بایدن، دیدگاه بسیاری از تحلیلگران درباره فرد پیروز انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر تغییر کرده به این معنا که اکنون عده بسیاری بیشتری از آنها معتقدند ترامپ پیروز خواهد شد. به هر حال تا انتخابات حدود ۴ ماه باقی است و همه می دانند که پیروزی ترامپ چه تبعات بزرگی برای بازارها و اقتصاد جهان خواهد داشت. ترامپ نظم کنونی را بر هم خواهد زد اما نظم مورد نظر او لزوما به نفع آمریکا و جهان نخواهند بود. (بورس ۲۴)
۱۲) روز گذشته وضعیت بخش های بزرگ تولیدی و خدماتی چین در ماه قبل مشخص شد. شاخص فعالیت های تولیدی ۴۹٫۵ بوده و این یعنی فعالیت ها همچنان در حال کاهش است. امروز شاخص کایکسین از فعالیت های تولیدی کوچک تر چین منتشر شد و رقم شاخص ۵۱٫۸ بوده و این یعنی فعالیت ها رشد سریع تری نسبت به ماه می داشته اند. تحلیلگران معتقدند ضعف در بخش های مختلف اقتصاد چین ادامه دارد اما دولت برای رفع این ضعف ها تنها اقدامات محدود انجام می دهد بنابراین وضعیت کنونی ادامه پیدا خواهد کرد.
۱۳) محصول ABS بدون تغییر قیمت به طور متوسط، ۱,۴۵۶ دلار در هر تن معامله شد. به گفته یک معامله گر بازار، “تقاضای فعلی خیلی خوب نیست، زیرا فصل فروش لوازم خانگی گذشته است.” علاوه بر این، هزینه‌های بالای حمل و نقل نیز باعث کاهش تقاضای خرید شده‌اند. (صنعت معدن)
۱۴) قیمت بیلت صادراتی ایران در این هفته حدود ۴۷۰ تا ۴۷۵ دلار فوب بود که نسبت به هفته قبل تغییری نداشت. در شرایط کاهش قیمت بیلت در آسیا، منابع ایران کمتر رقابتی است و تولیدکنندگان ایرانی نیز تمایل به فروش داخلی دارند و تقاضای بازار صادرات ضعیف است. از سویی محدودیت های انرژی تولید را کاهش داده و قیمت بیلت صادراتی را حمایت می کند.نگرش منفی در بازار چین و تضعیف معاملات آتی، قیمت صادراتی بیلت چین را کاهشی کرده است. (صنعت معدن)
۱۵) کاهش قیمت اوره، بطور ناگهانی در اواخر هفته‌ی گذشته متوقف شد. این اتفاق درست زمانی رخ داد که مصر بار دیگر عرضه گاز به کارخانه‌های تولید اوره را کاهش داد و تقریبا ۹ کارخانه از مدار تولید خارج شدند. پس از کاهش دوباره‌ی تولیدات در مصر، قیمت اوره در الجزایر و برزیل روند صعودی را طی کردند.با توجه به موارد ذکر شده، آرگوس روند قیمت اوره را برای ماه ژوییه صعودی و برای ماه آگوست ثابت پیشبینی می‌کند. اکثر تولید کنندگان ایرانی پیشنهادات فروش اوره را در قیمت ۳۰۵ دلار ارئه دادند. (صنعت معدن)
۱۶) قیمت‌های روغن پایه در خاورمیانه به دلیل عرضه فراوان و تقاضای کم ناشی از عوامل فصلی، تحت فشار و رو به کاهش هستند . (صنعت معدن)
۱۷) داده‌های اخیر موسسه بین‌المللی آلومینیوم نشان می‌دهد که علیرغم اینکه بازار آلومینا با فشار عرضه مواجه است، تولید جهانی آلومینیوم در ماه می با ۳٫۸ درصد افزایش از ۵٫۹۰۶ میلیون تن در آوریل به ۶٫۱۳۴ میلیون تن در ماه می رسید.در صورتی که تقاضای جهانی نتواند تقویت شود، عرضه جهانی آلومینیوم رو به رشد تا کنون در سال جاری می تواند به عنوان یک فشار بر قیمت آلومینیوم عمل کند. داده‌ها همچنین نشان می‌دهند که اختلالات ناشی از آلومینا به تولید آلومینیوم پایین‌تر نیز تبدیل نشده است، که نشان می‌دهد که کارخانه‌های ذوب هنوز سطح آلومینای کافی برای کار کردن دارند. (صنعت معدن)
۱۸) برای این هفته در سطح اقتصاد آمریکا آمارهای مهمی که قرار است منتشر شود عبارتند از PMI تولید و خدمات ISM، فرصت های شغلی JOLTs، سفارشات کارخانه و داده های تجارت خارجی. توجه سرمایه گذاران بر گزارش حقوق و دستمزد و صورتجلسه FOMC خواهد بود. هفته بسیار شلوغی در ایالات متحده خواهد بود و حقوق و دستمزدهای غیر کشاورزی در کانون توجه قرار خواهند گرفت.
۱۹) آمارها نشان می دهد بلغارستان، لهستان و ترکیه از ایران نفت خریداری کرده اند، آن هم به شکل رسمی!
۲۰) شرکت های گروه روانکار همگی افزایش نرخ دریافت کردند. این افزایش نرخ ها مربوط به روغن های داخلی و ناشی از افزایش بهای تمام شدهء تورمی است. شنفت، شبهرن، شرانل و شسپا چهار شرکت روانکار بورسی هستند.
۲۱) غپینو به سبب افزایش بهای تمام شده، یک افزایش نرخ دیگر دریافت کرد.
۲۲) چکاپا اطلاع داد که به سبب محدودیت های شبکه سراسری، برنامه مدیریت بار را لحاظ خواهد کرد.
۲۳) بجهرم در خصوص عرضه بیشتر برق خود در بورس انرژی و طبعا وصول سریع مطالبات و تاثیر مالی آن بر شرکت شفاف سازی کرد.
۲۴) بمپنا در خصوص نحوه گزارشگری مالی مربوط به اوراق گواهی ظرفیت در صورتهای مالی شفاف سازی کرد.
۲۵) گنگین در یک شفاف سازی دیگر خبر از شناسایی سود داد.
۲۶) کچاد در خصوص انتخاب پیمانکار برای باطله برداری و استخراج سنگ آهن از بخش جنوبی معدن آنومالی ۱۰ ساغند شفاف سازی کرد.
۲۷) تجلی، داتام، غمارگ، کپشیر، بفجر و کچاد در خصوص افزایش سرمایه گزارش دادند.
۲۸) بر اثر اصابت یک پهپاد حزب الله لبنان در جولان ۱۸ سرباز زخمی شدند که حال یکی از آنها وخیم است. در حمله حزب الله که با پهپاد پادگان راویه را هدف قرار داد، ۹ سرباز ارتش اسرائیل مجروح شدند.
۲۹) حوثی های یمن صحنه هایی از مورد هدف قرار گرفتن کشتی “Transworld Navigator” در دریای سرخ توسط شهپاد جدید خود بنام “طوفان المدمر/ طوفان ویرانگر” را منتشر کردند.
۳۰) مقامات اروپایی نسبت به بروز “حوادث تروریستی احتمالی” در آلمان و فرانسه هشدار دادند. مقام آمریکایی گفت “سطح تهدید پایگاه های ما در اروپا خطرناک ترین سطح در ۱۰ سال اخیر است.”
۳۱) اولین مناظره میان دو کاندید باقی مانده، جلیلی و آقای دکتر پزشکیان ساعت ۹:۳۰ برگزار می گردد.

ولید هلالات

کسری تجاری/کسری تجاری/کسری تجاری/کسری تجاری/کسری تجاری/کسری تجاری

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *