وضعیت کلی بازار این روزها کاملا شبیه روزهای کشته شدن رئیس جمهور است . اولین روز پس از حادثه ( بعد از یک روز تعطیلی ) بازار با فشار فروش کمی همراه شد و بر خلاف انتظار و تحلیل ها در پیش گشایش خبری از صفوف فروش نبود . بازار واکنش چندانی نشان نداد و به استقبال روز کاری بعد رفت . در روز کاری بعد بود که ریزش سنگین بورس آغاز شد و تا چند روز پیش نیز ادامه داشت . این بار نیز دقیقا همین اتفاق رخ داد . در ابتدای روز انتشار نتیجه آرا بازار واکنش خوبی نشان داد .

اما در دقایق پایانی با وجود قیمت های پایانی خوب، شاهد رنج های منفی در اهرمی ها و پس از آن سرایت فشار فروش به کل بازار بودیم و دیروز بازار یکپارچه سرخ بود . البته دیروز در برخی شاخص ساز ها و سهام بنیادی و دی پی اس محور، شاهد حمایت ها و رنج های مثبت حقوقی ها بودیم . اما اینکه این حمایت ها و رنج های مثبت فرصت خروج کد های خاص بوده یا خیر را مرور زمان مشخص می کند . در بازار دیروز سهامداران حقیقی بیش از ۹۰۰ میلیارد تومان از منابع خود را از بازار خارج کردند که نشان از ترس عجیب بازار از شرایط پیش روی بازار است .

در مورد بازار امروز

احتمالا فشار فروش دیروز را نداشته باشیم و با صحبت های جلیلی و تیمش، شرایط کمی بهتر از دیروز باشد . البته نمی توان انتظار خاصی از بازار امروز داشت و همین که به تلخی دیروز نباشد برای بازار امروز کافی است . به نظر میرسد پس از فشار فروش اول وقت بازار امروز که بسیار محتمل است، رفته رفته از فشار عرضه ها کاسته شده و بازار از شرایط بحرانی فاصله بگیرد . توصیه به خرید یا فروش در این روزها بسیار سخت است . در دو ماه اخیر اکثر سهام اصلاح سنگینی داشتند و در هفته گذشته بازار گارد خوبی برای برگشت پرقدرت گرفته بود که متاسفانه این بار نیز به تیر غیب گرفتار شد.

شاید اگر کمی با تدبیر بیشتر در مورد دامنه نوسان تصمیم گیری می شد این وضعیت پیش نمی آمد . نظر ما این است که اگر در دو روز گذشته فروشنده نبودید، برای فروش در این قیمت ها عجله نکنید و این ۳ کاری باقی مانده تا دور دوم انتخابات را کج دار و مریز با بازار مدارا کنید . اگر به فکر خرید های جدید هستید و به ریاست جمهوری آقای پزشکیان وزن بیشتری می دهید، به نظر فرصت خوبی است تا در چند پله و تا آخر هفته خرید های خود را تکمیل کنید .

پیش گشایش/ پیش گشایش/ پیش گشایش/ پیش گشایش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *