#خوب_است_بدانیم_که سه شنبه ۱۲ تیر

۱) نمره بازار در انتهای روز گذشته بر اساس کانال پایش بازار منفی ۸
۲) ارزش معاملات خرد کانال خلاصه بازار ۲٫۹همت
۳) خالص معاملات کدهای بزرگ حقیقی: منفی
۴) میانگین بازده معادل بانکی اخزا بر اساس کانال امیر ندیری: ۲۶٫۲۷
۵) وضعیت شاخص های اصلی بازار:
هم وزن: متعادل مثبت ( فاز تغییر روند)
کل: متعادل مثبت ( فاز تغییر روند)
۶) حباب صندوق های اهرمی ۴٫۵درصد الی ۱۸٫۰درصد. ضریب واقعی اهرمی از ۱٫۲۵ الی ۲٫۲
۷) حباب صندوق های طلا ۴٫۹درصد الی ۱۸٫۷درصد

۸) تحولات بازرگانی خارجی نشان می‌دهد در سه‌ماهه نخست امسال صادرات نفتی و غیرنفتی کشور به ۲۵.۵ میلیارد دلار رسید که در مقایسه با صادرات ۲۱.۵ میلیارد دلاری مدت مشابه سال گذشته، ۱۸.۶ درصدی افزایش یافته است. تراز تجاری کشور نیز در سه‌ماهه ابتدایی سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با افزایش ۵۱.۳ درصدی از ۷.۴ میلیارد دلار به ۱۱.۲ میلیارد دلار رسیده است.

۹) نفت ما در مطلبی اعتراضی به سیاست های ضد تولید وزارت جهاد کشاورزی اعتراض کرد. نفت ما نوشت “اصرار عجیب وزیر جهاد کشاورزی بر نادیده گرفتن حق اوره سازان به رقم تمام نشست ها و قول های مساعدی که در ماه­های گذشته بر آن تاکید داشته و پافشاری بر سناریویی که بازنده آن تولید کننده و مصرف کننده هستند نیز از عجایب دنیای تجارت است.”
۱۰) از ابتدای سال تا ۸ تیرماه امسال، بیش از ۲ میلیارد دلار برای واردات مورد نیاز صنایع خودرو و حمل و نقل تأمین شده که ۱.۳ میلیارد دلار ارز نیمایی و ۷۴۰ میلیون دلار ارز توافقی بوده است.
۱۱) حسن کاظم زاده در فردانامه نوشت “نرخ سود اوراق بدهی به ۲۹٫۱۸ درصد رسید که کمترین مقدار از بهمن سال گذشته است. این برای اولین بار در سال ۱۴۰۳ است که نرخ سود بازار بدهی به ۲۹ درصد می رسد.”
۱۲) بانک تسویه حساب های بین المللی اعلام کرد “بدهی دولت های جهان در حال حاضر در سطوح بی سابقه ای قرار دارد و انتخابات (از انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در نوامبر گرفته تا انتخابات اخیر در مکزیک و آفریقای جنوبی تا رای گیری فرانسه و بریتانیا در هفته آینده)، همگی مخاطره آمیز هستند.”
۱۳) واردات نفت چین از روسیه، ایران و ونزوئلا از سال ۲۰۲۱ حدود ۶۴ درصد افزایش یافته است. این کشورها حدود ۴۰ درصد از کل واردات نفت چین را تشکیل می دهند. (کامولیدی)
۱۴) صندوق بین المللی پول در گزارش جدید خود نسبت به ریسک های رو به رشد برای اقتصاد آمریکا هشدار داده است. در این گزارش، میزان بالای بدهی، آسیب پذیری بانک ها و موانع تجاری به عنوان ریسک های بزرگ برای اقتصاد آمریکا معرفی شده اند. کسری مالی بیش از حد زیاد است و در حوزه رفع آسیب پذیری بانک ها پیشرفت کافی حاصل نشده است. (بورس۲۴)
۱۵) شاخص بخش تولید ISM PMI ارزیابی ماه ژوئن عدد واقعی ۴۸.۵🔻عدد مورد انتظار ۴۹.۲
۱۶) شاخص تولیدی Caixin PMI چین در ماه ژوئن از ۵۱٫۷ به ۵۱٫۸ افزایش یافت و از انتظارات ۵۱٫۲ فراتر رفت و بالاترین سطح خود را از می ۲۰۲۱ نشان داد. این افزایش باعث می شود که شاخص برای هشتمین ماه متوالی در قلمروی رونق باقی بماند. قابل ذکر است که تورم قیمت تولید به بالاترین حد خود در هشت ماه گذشته رسیده است که نشان دهنده افزایش فعالیت در این بخش است. تولیدکنندگان خریدهای خود را افزایش داده و در نتیجه سطح موجودی و قیمت بالاتری دارند. علیرغم این روند مثبت، خوش بینی در میان شرکت های مورد بررسی به میزان قابل توجهی کاهش یافت که نشان می دهد انتظارات بازار نیاز به تقویت بیشتر دارد.
۱۷) یک فعال صنعت لاستیک در خصوص کمبود عرضه سایز ۱۳ پرایدی می گوید “تنها سایزی که کمبود تولید داریم برای لاستیک خودروی پراید است، چرا که تولید این خودرو متوقف شده و برای خودرو‌های موجود که در حال تردد هستند سالانه ۳ میلیون حلقه کمبود داریم، لاستیک سازان برای تولید این سایز سرمایه گذاری نمی‌کنند، چون می‌دانند در ۵ سال آینده این خودرو کاملا منسوخ و مثل پیکان کنار گذاشته می‌شود. ۲۵ درصد مواد اولیه مورد نیاز در صنعت تایر، وارداتی است. برای تامین مواد اولیه مشکل تخصیص ارز داریم و از ابتدای سال هنوز هیچ تخصیص ارزی از سوی بانک مرکزی برای مواد اولیه تایر صورت نگرفته است.”
۱۸) در جمع پتروشیمی جم گفته شد “پتروشیمی مهر خوراک را ارزي گرفته و باید ارزي پرداخت نماید نه ریالی. امیدواریم تا پایان سال کل مراحل پروژه ABS راه‌اندازی شود. تولید گرید جدید HMI از فعالیت‌های نوآورانه ما بوده است. همچنین در حال بررسی روش‌های تأمین مالی پروژهPDH/PP هستیم و امیدواریم تا پایان ماه به نتیجه‌ برسیم.”
۱۹) داوه، دکوثر، دفارا، دتولید افزایش نرخ هایی دریافت کردند.
۲۰) جوین در خصوص مزایده فروش محصولات خود، ونوین در خصوص سهام خزانه، عرضه ۲درصد سهام شکام، کیسون در خصوص قبولی در طرح ساخت نیروگاه تجدید پذیر، وبصادر در خصوص عرضه سهام تپکو، حفارس در خصوص فروش املاک … شفاف سازی دادند. (بتاسهم)
۲۱) وکار، افق، ولپارس، وپست، قزوین، شلعاب، قزوین، نیان، در خصوص افزایش سرمایه گزارش دادند.
۲۲) اسپانیا از پیوستن خود به شکایت آفریقای جنوبی علیه اسرائیل خبر داد.
۲۳) اسرائیل ممکن است در نیمه دوم جولای عملیات نظامی علیه حزب الله در جنوب لبنان را آغاز کند. (مجله آلمانی بیلد)
۲۴) مقامات ترکیه از کارمندان خود می خواهند فورا شمال سوریه را ترک کنند. (احتمال پیشروی زمینی ترکیه در خاک سوریه همزمان با شلوغی های منطقه و عدم تمرکز آمریکا)
۲۵) این روزها زیر سایه احتمال جنگ، فعالیت بازار واردات میلگرد در لبنان در حداقل خود است. علاوه بر تقاضای ضعیف، کشور با کمبود عرضه نیز مواجه شده است. (تورم ناشی از گرانی کالا بد است، تورم ناشی از نبود کالا، فاجعه است. آنچه قیمت گذاری دستوری در بلند مدت ایجاد می کند، کسری عرضه است و آنچه فعالین اقتصادی و تولیدی نسبت به آن هشدار می دهند، همین است.هلالات)
۲۶) مناظره شب گذشته با حملات پر تعداد و نقطه زنی های پزشکیان همراه بود. جلیلی در پایان صحبت های پزشکیان و قبل از شروع صحبت خود دائم سلام می کرد و بعد می گفت آنچه آقای پزشکیان فرمودند درست است و با جملاتی مختلف ایشان را تایید می کرد به نوعی که اگر شخص ثالث و بی اطلاعی آن مناظره را گوش می داد تصور می کرد که جلیلی قرار است به دکتر پزشکیان رای بدهد. حتی رسایی هم نسبت به عملکرد ضعیف جلیلی در شب گذشته، انتقاد کرد.

ولید هلالات

 

صادرات نفتی / صادرات نفتی / صادرات نفتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *