#خوب_است_بدانیم_که شنبه ۲۶ خرداد
*زمان مطالعه: ۱۲دقیقه

۱) نمره بازار در انتهای روز گذشته بر اساس کانال پایش بازار منفی ۶۹

۲) ارزش معاملات خرد کانال خلاصه بازار ۲٫۷همت

۳) خالص معاملات کدهای بزرگ حقیقی: منفی

۴) میانگین بازده معادل بانکی اخزا بر اساس کانال امیر ندیری: ۲۹٫۱۸

۵) وضعیت شاخص های اصلی بازار:
هم وزن: متعادل منفی
کل: متعادل منفی

۶) حباب صندوق های اهرمی ۸درصد الی ۱۶٫۳درصد است. در این میان حباب تمامی صندوق ها تقریبا نزدیک به هم است و تنها این نماد اهرم است که ۱۶٫۳درصد حباب دارد. هچنین ضریب اهرم واقعی صندوق ها ۱٫۳۱ الی ۲٫۳۱ است. در این میان اهرم با ۱٫۳۱ فضای کم ریسک تری را در یک بازار نزولی دارد. پس ازان توان با ۱٫۵۵ واحد قرار گرفته است.

۷) ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع داده است که غنی‌سازی هسته‌ای را افزایش خواهد داد و صدها سانتریفیوژ اضافی را در تاسیسات هسته‌ای نطنز و فردو نصب خواهد کرد.

۸) گروه G7 در یک بیانیه گفت “ما از ایران می‌خواهیم که تشدید تنش‌های هسته‌ای و فعالیت‌های غنی سازی اورانیوم را متوقف کند.”

۹) موضع آمریکا در خصوص افزایش فعالیت غنی سازی ایران اعلام شد. ” ما به هماهنگی با متحدان خود ادامه می دهیم و در صورت ادامه همکاری نکردن ایران با آژانس آمادگی داریم به افزایش فشار بر ایران ادامه دهیم.”

۱۰) برخی مراکز نظرسنجی می گویند در میان عمومیت مردم چندان تحرک انتخاباتی مشاهده نمی شود و درصد مشارکت در انتخابات تاکنون تفاوت چندانی با سال ۱۴۰۰ ندارد. ۴۴ درصد حتما شرکت می کنند. ۲۹ درصد به هیچ وجه شرکت نمی‌کنند. ۱۵درصد تصمیم نگرفته اند.

۱۱) رئیس‌جمهور صربستان می گوید “قطار حوادث راه افتاده، از ایستگاه خارج شده، و هیچ‌کس اراده نگه داشتن آن را ندارد. ما آخرین روزهای پیشگیری از جنگ بزرگ در اروپا، و یک فاجعه جدی، را می‌گذرانیم.”

۱۲) درگیری مرزی بین اسرائیل و لبنان در حال گسترش بوده و به عمق خاک یکدیگر رسیده است. عجیب ترین اتفاق، همکاری نسبی فرانسه با لبنان در زمینه اطلاعاتی است. وزیر دفاع اسرائیل در این ارتباط گفت ” فرانسه خصومت خود را با ما ثابت کرده است.اگر فرانسه در آن شرکت کند، ما در کمیته ای برای حل و فصل وضعیت امنیتی در مرزهای شمالی شریک نخواهیم بود.”

۱۳) روسیه اعلام کرد ۷۳٫۲ میلیون تن زغال سنگ از طریق بنادر ایران به هند صادر خواهد شد. شرکت کشتیرانی ایرانی IRISL سیصد فروند کشتی را برای تسهیل تجارت آماده کرده است .

۱۴) بخش مهمی از برق در حال معامله در بورس انرژی است. ۱۲۶ میلیارد تومان برق در بورس انرژی طی روز گذشته معامله شد. گردش مالی معاملات برق به صورت هفتگی رقمی بالغ بر ۶۰۰ میلیارد تومان بوده و عدد در نظر گرفته شده بیش از ۲ هزار میلیارد تومان در ماه است.

۱۵) اجرای پروژه‌های جمع‌آوری گازهای مشعل در این دولت پیشرفت مطلوبی داشته است و تا پایان امسال، ظرفیت جمع‌آوری این گازها به ۱۶ میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید.

۱۶) شاخص حمل دریایی هر کانتینر ۴۰ فوت به شدت افزایش پیدا کرده و تقریبا به سطح بالای قیمتی دوران پس از کرونا رسیده است. میانگین هزینه حمل دریایی هر کانتینر ۴۰ فوت به بیش از ۴۸۰۰ دلار رسیده است که نسبت به یکسال قبل ۱۶۶ درصد رشد نشان می دهد. (فردانامه)

۱۷) مصرف برق با افزایش ۸ درصدی در مقایسه با سال گذشته از مرز ۷۰ هزار مگاوات عبور کرد.

۱۸) وزارت نیرو از پایان عملیات ساخت ۱۳ نیروگاه تجدیدپذیر در ۷ استان کشور خبر داد که هفته آینده برق خود را به شبکه کشور تزریق می‌کنند. توان این نیروگاه ها به اندازه برق رسانی به شهری در مقیاس رشت با جمعیت مشابه است.

۱۹) درصد اختلاف نرخ دلار آزاد و نیمایی از ۶۱ درصد در ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ به ۳۹ درصد طی روز جاری کاهش یافت . (رفاه)

۲۰) نهادهای تحلیلگر معتقدند بخشی کوچک از سبد دارایی ها باید به طلا و نقره اختصاص یابد، نباید انتظار داشت بازار رونق چشمگیر پیدا کند و باید برای نوسان های بزرگ در قیمت ها آمادگی داشت.

۲۱) بانک ولزفارگو معتقد است کاهش قیمت نفت در هفته های اخیر فرصت خرید است و سرمایه گذاران نباید تصور کنند وضعیت شرکت های فعال در این حوزه منفی خواهد بود. (بورس۲۴)

۲۲) آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) پیش‌بینی کرد کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی، بازارهای جهانی نفت را با مازاد عرضه بزرگ در پایان دهه جاری، روبرو می‌کند.

۲۳) پیش‌بینی‌های فدرال رزرو حاکی از کاهش نرخ بهره به میزان ۰٫۲۵ درصد در سال جاری نسبت به سطح فعلی و ۱ درصد دیگر در سال بعد است.

۲۴) نرخ تورم چین در ماه قبل، ۰٫۳ درصد اعلام شد. نرخ پایین تورم می تواند دولت را به اجرای برنامه های بزرگ تر حمایتی تشویق کند البته هنوز تمایلی برای این کار وجود ندارد. (بورس۲۴)

۲۵) افزایش ظرفیت تولید فلزات پایه کاری زمانبر و پرهزینه است بنابراین در سال های آینده اگر رشد مصرف زیاد باشد بازار با کسری مواجه می شود و قیمت ها بالا می رود. برای سال جاری بهتر است تصور کنیم بازار رونق چشمگیر نخواهد داشت. (بورس۲۴)

۲۶) اگر شاخص قیمت بورس را نسبت به قیمت آپارتمان در تهران مقایسه کنیم ؛ شبیه آن است که ارزش یک پرتفوی سهام در بورس تهران، در بازه ی ۸۳ تا ۹۹، مقاطعی به ارزش یک آپارتمان ۳۰۰ متری رسیده بوده. این میزان در حداقل هایش، معادل یک آپارتمان ۶۰ تا ۷۰ متری و با متوسط ۱۲۲ متر در طول کل این دوره بوده است. در مقطع فعلی(عدد ۶۶) میتوان گفت سهام در بورس تهران پایین تر از مسکن قیمت گذاری شده است و در محدوده حداقلی قرار گرفته است. (مدیریت دارایی گندم)

۲۷) واردات لاستیک خودرو در دو ماهه نخست امسال با رشد ۷۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۹۲ میلیون دلار رسید.

۲۸) موضع قالیباف در خصوص بازار سهام “بورس را مهمترین جا برای رشد اقتصادی و بهره وری می دانم. بورس بهترین جایی است که اقتصاد کشور را پیش بینی پذیر میکند. قیمت گذاری دستوری ایجاد هزینه برای مردم و شرکت هاست . بدون بازار ثانویه نمی‌توان به سراغ بازار اولیه رفت. بانک مرکزی با نرخ ۳۰درصد بی اعتمادی را دامن زد.نرخ نیمایی را به کانالی می‌رود که قابل پیش بینی و رشد ملایم داشته باشد. در نرخ آزاد هم باید مداخله کنیم. در ۲۸۵۰۰ و ۴۲۰۰ دستوری تکرار کردیم و شکست خوردیم .”

۲۹) موضع پزشکیان در خصوص بورس بر اساس صحبت های آقای عبده تبریزی ” آقایان می‌خواستند مشکلات اقتصادی را گردن بنگاه‌ها بیندازند. می‌گویند این راننده‌تاکسی و موسسه و فلان بنگاه است که گران‌فروشی می‌کنند. در دهه ۶۰ آنها را شلاق می‌زدیم؛ حالا آنها را جریمه می‌کنیم. مقصر اصلی تورم نظام و دولت است؛ نه آن کسی که دارد جنس می‌فروشد. حالا ما می‌خواهیم قیمت‌ها را کنترل کنیم. هنوز کسانی هستند که بعد از چهل سال معتقدند که باید قیمت‌ها را کنترل کنند.”

۳۰) احساس خطر کیهان برای انتخابات پیش رو “به نفع افراد دیگر کنار بکشید”

۳۱) مدیرعامل شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان، در مجمع عمومی سالیانه این شرکت اعلام کرد که مجتمع عظیم گندله‌سازی بهاباد مرحله تولید آزمایشی گندله سبز را با موفقیت پشت سر گذاشته است.

۳۲) پالایش نفت اصفهان در حوزه تولید انرژی‌های تجدیدپذیر با وزارت نیرو قراردادی برای راه‌اندازی نیروگاه ۱۰۰۰ مگاواتی توسط مجموعه مشعل‌پویا از زیر مجموعه‌های خود به امضا رسانده است.

۳۳) مدیرعامل شخارک به نفت ما گفت “ما کلیه طرحهای زنجیره ارزش متانول را از نظر بازدهی سود و سودآوری بررسی کردیم و نهایتا به این نتیجه رسیدیم که در حال حاضر اتانول سنتزی از نظر سودآوری با ۲۱ درصد بازگشت سرمایه و حاشیه سود، بیشترین بازدهی سود را نسبت به سایر زنجیره های ارزش متانول دارد.”

۳۴) آمارها نشان می دهد شرکت نفت بهران فروردین و اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ نسبت به سال گذشته در تولید و توزیع روغن موتور رکوردشکنی کرده و سهم خود را در بازار روانکارهای خودرویی نزدیک به ۴۳ درصد رسانده است. (نفت ما)

۳۵) شلعاب و توریل افزایش نرخ گرفتند.

۳۶) در مجمع شیراز گفته شد “مطالبات اوره شیراز در دفاتر دولت ثبت شد که ۵۰همت است و دولت روی ۷۰ تا ۸۰ درصد آن موافقت خود را اعلام کرده است و روی الباقی بحث و اختلاف نظر است. ”

۳۷) صفها، فلوله و فرابورس در خصوص افزایش سرمایه گزارش دادند.

موفق باشید.

ولید هلالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *