شير پاستوريزه پگاه فارس (غفارس)

غفارس

شرکت پگاه فارس با نماد غفارس، سهامداران خود را به تاریخ ۲۳ اردیبهشت ماه جهت برگزاری مجمع تقسیم سود دعوت کرده است.

ترازنامه ۱۲ ماهه شرکت با سرمایه اسمی ۲۰۰میلیارد ريال، ۱۰۱۳میلیارد ريال دارایی جاری، ۷۵۹میلیارد ريال بدهی جاری دارد. ۷۰۶ دارایی های جاری را حساب دریافتنی تشکیل داده و در بخش بدهی ها ۱۹۲میلیارد ريال بدهی بانکی دیده می شود.

در مقایسه با فروش ۲۹۸۰میلیارد ريالی این شرکت و وضعیت خاصی که اقتصاد و صنعت این شرکت در آن قرار دارد، دوره وصول مطالبات معقول تلقی می شود. همچنین موجودی انبار این شرکت وضعیت خوبی دارد.

در میانه سال بهای شیرخام به شدت افزایش یافت و این شرکت امکان افزایش نرخ به تناسب نیافته است. نگاهی خواهیم داشت به موقعیت سودآوری شرکت در گزارش های ۳ ماهه سال ۹۶:

*اولین پیشبینی سال ۹۶:
فروش ۳۲۴۷ میلیارد ريال
سود ناخالص ۳۲۷ میلیارد ريال
هزینه اداری ۱۱۶ میلیارد ريال
هزینه مالی ۳۱ میلیارد ريال
مالیات ۴۱ میلیارد ريال
سود خالص ۱۴۰ میلیارد ريال
حاشیه سود ناخالص ۱۰ درصد
نسبت سود خالص به فروش ۴ درصد

واقعی سه ماه نخست سال ۹۶:
فروش ۷۰۱ میلیارد ريال
سود ناخالص ۸۶ میلیارد ريال
هزینه اداری ۳۶ میلیارد ريال
هزینه مالی ۸ میلیارد ريال
مالیات ۱۰ میلیارد ريال
سود خالص ۳۲ میلیارد ريال
حاشیه سود ناخالص ۱۲٫۲ درصد
نسبت سود خالص به فروش ۴٫۵ درصد

واقعی شش ماه نخست سال ۹۶:
فروش ۱۴۵۴ میلیارد ريال
سود ناخالص ۱۸۲ میلیارد ريال
هزینه اداری ۸۴ میلیارد ريال
هزینه مالی ۱۶ میلیارد ريال
مالیات ۱۸ میلیارد ريال
سود خالص ۶۶٫۸ میلیارد ريال
حاشیه سود ناخالص ۱۲٫۵ درصد
نسبت سود خالص به فروش ۴٫۶ درصد

در نیمه نخست سال، شیر خام که ماده مصرفی است افزایش قیمت نداشته بنابراین سودناخالص که بسیار اهرمی است، در سایه عدم تغییر مبلغ فروش ۶ ماهه رشد ۳۱درصد نسبت به ۶ ماه اول سال ۹۵ داشته۹ و سود خالص هم دقیقا به همین شکل بوده است.

واقعی نه ماه سال ۹۶:
فروش ۲۲۵۶ میلیارد ريال
سود ناخالص ۲۵۴ میلیارد ريال
هزینه اداری ۱۲۰ میلیارد ريال
هزینه مالی ۲۳ میلیارد ريال
مالیات ۲۶ میلیارد ريال
سود خالص ۸۷٫۸ میلیارد ريال
حاشیه سود ناخالص ۱۱٫۲ درصد
نسبت سود خالص به فروش ۳٫۹ درصد

**افزایش در نرخ شیر خام مصرفی اتفاق می افتد. دولت خرید شیر خام تضمینی را آغاز می کند و این باعث می شود تا دامداران قیمت شیر را به ۱۴۰۰ تومان در هر کیلو افزایش دهند لذا حاشیه سود کاهش می یابد تا اینجا ۶۳درصد سود پیشبینی شده محقق شده است.

واقعی ۱۲ ماه سال ۹۶:
فروش ۲۹۷۹ میلیارد ريال – کمتر از پیشبینی
سود ناخالص ۳۲۷ میلیارد ريال – دقیقا مطابق پیشبینی
هزینه اداری ۱۴۷ میلیارد ريال – بیشتر از پیشبینی
هزینه مالی ۳۱ میلیارد ريال – دقیقا مطابق پیشبینی
مالیات ۳۳ میلیارد ريال
سود خالص ۱۳۱ میلیارد ريال – ۶درصد کمتر از اولین پیشبینی
حاشیه سود ناخالص ۱۱ درصد
نسبت سود خالص به فروش ۴٫۴ درصد

مشاهده می شود که در واقع طی ۶ ماه نخست ۵۶درصد سود ناخالص محقق شده بود اما ضمن سال ۲ اتفاق مهم افتاد:

۱) هزینه عمومی اداری که ۱۱۵میلیارد ريال پیشبینی شده بود ۱۴۶میلیارد ريال محقق شده و این رشد هزینه بر سود خالص که ۱۳۱میلیارد ريال است اثر با اهمیت داشت.

۲) افزایش نرخ شیر خام حاشیه سود ۱۲٫۲درصد بهار را کاهش داد به شکلی که حاشیه سود شش ماه دوم سال به ۹٫۵درصد کاهش یافت!

با این اوصاف غفارش ۶۵۸ ريال eps ساخت که بسیار مشابه سال ۹۵ است. بازار که انتظار تعدیل منفی ازین سهم داشت با هیجان خرید و جریان پول مواجه شد و توانست قیمت سهم را که از بالای ۶۵۰ تومان به کمتر از ۴۰۰ تومان افت کرده بود را بالا ببرد. رشد قیمت از ۳۸۰ تومان به ۵۲۰ تومان طی یک هفته کاری اخیر رقم با اهمیتی است.

حالا p.e این سهم ۷٫۹ واحد است و شرکت افزایش نرخ ۱۰درصدی را احتمالا می تواند دریافت کند. اگر بواقع بازار کشش داشته باشد که نرخ ها ۱۰درصد رشد کند در حالی که مقدار فروش کاهش نیابد، آنگاه چون اثر افزایش هزینه عملا در زمستان مدیریت شده، رشد نرخ فروش بر سود خالص اثر مساعد می گذارد. فعلا می توان امیدوار بود که غفارس با ادامه مدیریت هزینه ها، سود فعلی را حفظ کند اما اگر فضا آرام باشد، این شرکت در سال ۹۷ می تواند ۷۲۰ ريال eps بسازد اما انتظار رشد با اهمیت سود را در مقطع فعلی نباید داشت مگر اینکه واقعا جامعه کشش پذیرش رشد ۱۰درصد نرخ فروش را داشته باشد چون نسبت سود خالص به فروش تنها ۴درصد است!
ولید هلالات

تاریخ :۱۳۹۷/۰۲/۱۵

دریافت کد بورسی آنلاین

افتتاح حساب آتی سکه

راهنمای دریافت کد بورسی

کانال ما در کارگزاری فارابی

…………………………………………………………………………………
برای ثبت نام در کارگزاری فارابی و یا دریافت کد بورسی می توانید از طریق لینک زیر اقدام نمایید و از خدمات منحصر به فرد کارگزاری فارابی و پیشرفته ترین پنل معاملاتی کشور استفاده نمایید.

دریافت کد بورسی

کد بورسی چیست؟

کد بورسی شناسه یکتای شما برای معاملات در بورس اوراق بهادار و یا فرابورس است که با داشتن آن می‌توانید برای خود (یا شرکت) سهام و یا اسناد خزانه اسلامی (اخزا) و یا تسهیلات مسکن خرید و فروش نمایید. کد بورسی همانند شماره ملی منحصربه فرد است. پس از داشتن کد بورسی می توانید از طریق یک (یا چند کارگزاری) به خرید و فروش سهام (و یا اوراق اسناد خزانه اسلامی و یا تسهیلات مسکن) بپردازید.

حتی اگر از چند کارگزاری خرید و فروش آنلاین سهام انجام دهید، کد بورسی شما یکسان خواهد بود. (زیرا پس از تکمیل مراحل اولیه، درخواست شما در سازمان بورس انجام می‌شود.) بعد از داشتن کد بورسی لازم است رمز خرید و فروش آنلاین سهام دریافت کنید و معاملات خود را آغاز کنید. اکنون در چند دقیقه می‌توانید همزمان برای دریافت کد بورسی و خرید آنلاین سهام اقدام کنید. با این روش می‌توایند به صورت آنلاین و رایگان کد بورسی دریافت کنید.

پیمانکاران دولت لازم است برای دریافت مطالبات خود یک مرتبه کد بورسی اخذ نمایند. جهت دریافت کد بورسی برای خرید و فروش اسناد خزانه اسلامی ( اخزا ، سخا )روی لینک پایین صفحه کلیک کنید .

کارمزد فروش اسناد خزانه اسلامی چقدر است؟

هنگام فروش اسناد خزانه اسلامی، طبق قوانین سازمان بورس، به صورت خودکار مبلغی به عنوان کارمزد از شما کسر می‌شود. این کارمزد دو بخش است شامل ۰٫۰۰۰۶۳ کارمزد کارگزار و ۰٫۰۰۰۱۴۴ کارمزد شرکت فرابورس، که جمعا ۰٫۰۰۰۷۷۴ می‌باشد. (یعنی بابت فروش ۱۰۰ میلیون تومان اسناد خزانه، ۷۷ هزار و ۴۰۰ تومان کارمزد از شما کسر می‌شود.)
…………………………………………………………………………..
درباره شرکت کارگزاری فارابی:
شرکت کارگزاری فارابی، کارگزار رسمی بورس اوراق بهادار، فرابورس، بورس کالا و انرژی از سال ۱۳۷۲ فعالیت عملیاتی خود را در بازار سرمایه آغاز نمود.
این شرکت با هدف ارائه خدمات نوین و جهان تراز به مشتریان، همواره توسعه کمی و کیفی فعالیت هایش را سرلوحه برنامه های خود قرار داده است.
در این راستا با هدف توسعه کمی فعالیت ها تعداد ۲۷ شعبه و تالار اخصاصی معاملات توسط این کارگزاری در سراسر کشور راه اندازی گردید.
همچنین این شرکت با هدف ارتقاء سطح کیفی خدمات خود، طرح ریزی و توسعه خدمات نوینی را در دستور کار خود قرار داده است که از جمله آنها میتوان به طراحی و معرفی سامانه معاملات آنلاین فارابیکسو اشاره نمود که با توجه به وضعیت پلت فرم های معاملاتی موجود، در نوع خود محصول منحصر به فردی در بازار ایران محسوب میشود.
این شرکت در حال حاضر با تمرکز بر دو عنصر « نوآوری مبتنی بر فن آوری » و « کیفیت مشتری محور » به عنوان مزیت های رقابتی اصلی خود برآنست تا جایگاه خود را به عنوان نخستین کارگزاری جهان تراز در ایران بیش از پیش تثبیت نماید.

شير پاستوريزه پگاه فارس (غفارس) شير پاستوريزه پگاه فارس (غفارس) شير پاستوريزه پگاه فارس (غفارس) شير پاستوريزه پگاه فارس (غفارس) شير پاستوريزه پگاه فارس (غفارس)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *