شيرپاستوريزه‌پگاه‌خراسان‌ (غشان)

#غشان

شرکت شير پاستوريزه پگاه خراسان برای سال جاری در اولین پیشبینی ۴۴۷ريال با سرمایه ۲۰۰میلیارد ريالی سود پیشبینی کرده است. این شرکت در دوره های بعدی این سود را به ۴۵۰ ريال رسانده و عملا تغییری نکرده است.

بر اساس ترازنامه ۹ ماهه غشان ۶۷۵میلیارد ريال دارایی جاری، ۴۳۶میلیارد ريال بدهی جاری دارد. ۴۱۶میلیارد ريال ازین دارایی جاری، حساب دریافتنی است و ۱۰۲میلیارد ريال از بدهی بانکی نیز تسهیلات بانکی اخذ شده است.

در اولین پیشبینی:

۱۸۰۶ میلیارد ريال فروش
۲۲۸ میلیارد ريال سود ناخالص عملیاتی
۱۳ درصد حاشیه سود ناخالص
۱۰۰ میلیارد ريال هزینه عمومی اداری
۸۹ میلیارد ريال سود خالص
۵ درصد نسبت سود خالص به فروش ثبت شده است.

در سه ماه بهار آنچه واقعا محقق شده:

۳۶۲ میلیارد ريال فروش
۳۷ میلیارد ريال سود ناخالص عملیاتی
۱۰ درصد حاشیه سود ناخالص
۲۱ میلیارد ريال هزینه عمومی اداری
۱۴٫۵ میلیارد ريال سود خالص
۴ درصد نسبت سود خالص به فروش محقق شده است.

در مجموع شش ماه نخست طبق گزارش ها:

۳۶۲ میلیارد ريال فروش
۳۷ میلیارد ريال سود ناخالص عملیاتی
۱۲ درصد حاشیه سود ناخالص
۳۷٫۷ میلیارد ريال هزینه عمومی اداری
۴۲٫۷ میلیارد ريال سود خالص
۶ درصد نسبت سود خالص به فروش محقق شده است که در واقع ۴۷درصد بودجه محقق شده اما شرکت نسبت به دوره مشابه سال ۹۵ عملکرد مطلوب ندارد.

در نه ماه ۹۶ آنچه واقعا محقق شده:

۱۰۸۶ میلیارد ريال فروش
۱۳۳ میلیارد ريال سود ناخالص عملیاتی
۱۲٫۳ درصد حاشیه سود ناخالص
۶۱٫۶ میلیارد ريال هزینه عمومی اداری
۶۲٫۳ میلیارد ريال سود خالص
۵٫۷ درصد نسبت سود خالص به فروش محقق شده است که ۳درصد نسبت به مدت مشابه سال ۹۵ بالاتر است در عقب ماندگی ۶ ماه نخست سال طی پاییز به راحتی جبران می شود.

در مجموع ۱۲ ماهه ۱۴۰۵ میلیارد ريال فروش محقق شده و مبلغ فروش نسبت به پیشبینی اولیه که ۱۸۰۷ میلیارد ريال بوده سه مرتبه کاهش یافته است.

با حاشیه سود منطقی و تداوم روند سایر درآمد و هزینه ها، این شرکت قاعدتا ۴۵۰ريال سود خود را محقق ننموده و رقم تحقق یافته در حدود ۴۱۰ ريال است اما فرض اینکه شرکت توانسته باشد ۴۵۰ ريال سود بسازد به این معنی است که پس از تغییرات نرخ از پاییز به بعد حاشیه سود رشد کرده است و آنگاه سال ۹۷ بسیار بهتر از ۹۶ می تواند باشد اما شانس اینکه سود به طور کامل محقق شده باشد اندک است.

باید توجه داشت که به روش TTM همکنون p.e این سهم ۶٫۴ است و سود ttm 466 ريال است. این شرکت در زمستان ۹۵ بسیار عالی عمل کرده است، لذا اگر زمستان ۹۶ هم حاشیه سود نسبت به گذشته صعودی شده باشد، احتمال تحقق کامل سود ۴۵۰ ريالی مهیا می شود. در هر حال چون p.e نسبت به همگروهان مطلوب است حتی با تحقق ۴۱۰ريال eps هم به دلیل اصلاح قیمتی که از ۳۷۰ تومان تا ۳۰۵ تومان انجام داده،شرایط معاملاتی خوبی خواهد داشت.
ولید هلالات

تاریخ۱۳۹۷/۰۲/۱۶

سرمایه سرمایه سرمایه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *