ايران‌ تاير (پتاير)

#پتایر

شرکت ایران تایر تولید کننده انواع تایرهای بایاس و رادیال است که طی سال های اخیر عمدتا نتوانسته سودآوری مناسبی داشته باشد و گاها به زیان رسیده است.

تحولات مثبتی در این شرکت شکل گرفته است. فروش دارایی در سال ۹۵ توانست برای این شرکت منابعی فراهم کند و سود غیرعملیاتی بسازد و زیان انباشته را تا حد بسیار زیادی کاهش دهد با این حال بر اساس ترازنامه ۹ ماهه منتهی به آذر ۹۶ این شرکت همچنان ۵۶ میلیارد ريال زیان انباشته دارد.

پتایر به دنبال این است که تولید محصول بایاس را که حاشیه سود اندکی دارد به طور کامل به محصول رادیال که حاشیه سود خوب و بازار بهتری دارد تغییر دهد. در این سال ها نیز تا حد زیادی موفق بوده و برنامه دیگر شرکت فروش زمین کارخانه است که در مجمع سال قبلی بحث هایی در این خصوص مطرح شد و ارقامی در خصوص ارزش آن دارایی مطرح گردید که توجه بازار را به این سهم معطوف داشت.

در فضای فعلی که قیمت مواد اولیه به شدت افزایش یافته اما نرخ محصولات تغییری نداشته، نگاهی خواهیم داشت به شرایط تولید و فروش شرکت تا اثر این تحولات را بسنجیم.

بر اساس ترازنامه ۹ ماهه منتهی به آذر این شرکت ۱۱۰۸میلیارد ريال دارایی جاری (عمدتا دریافتنی و موجودی مواد) و همچنین ۱۰۲۱ میلیارد ريال بدهی جاری دارد. میزان بدهی بانکی شرکت ۴۲۸میلیارد ريال است که نسبت به ابتدای سال اندکی کاهش یافته است.

سرمایه اسمی این شرکت ۲۸۶میلیارد ريال است و زیان انباشته آن ۵۵٫۵ میلیارد ريال بر اساس ترازنامه ۹ ماهه که اگر سود پیشبینی شده به طور کامل محقق شود تقریبا، زیان انباشته در پایان سال ۹۶ به صفر رسیده است.

اما به لحاظ سود و زیانی هم مروری داشته باشیم:

در اولین پیشبینی درآمد سال ۱۳۹۶:

فروش ۲۴۶۸ میلیارد ريال
سود ناخالص عملیاتی ۳۳۸ میلیارد ريال
هزینه اداری ۱۶۵ میلیارد ريال
هزینه مالی ۶۰ میلیارد ريال
سود خالص ۹۶ میلیارد ريال
حاشیه سود ناخالص ۱۴ درصد
نسبت سود خالص به فروش ۴ درصد

*سه ماهه واقعی ۱۳۹۶ :

فروش ۵۰۳ میلیارد ريال
سود ناخالص عملیاتی ۷۳ میلیارد ريال
هزینه اداری ۲۸ میلیارد ريال
هزینه مالی ۱۶ میلیارد ريال
سود خالص ۲۵ میلیارد ريال
حاشیه سود ناخالص ۱۵ درصد
نسبت سود خالص به فروش ۵ درصد

**شش ماهه واقعی ۱۳۹۶ :

فروش ۱۱۰۷ میلیارد ريال
سود ناخالص عملیاتی ۱۵۹ میلیارد ريال
هزینه اداری ۷۱ میلیارد ريال
هزینه مالی ۳۱ میلیارد ريال
سود خالص ۳۳ میلیارد ريال
حاشیه سود ناخالص ۱۴ درصد
نسبت سود خالص به فروش ۳ درصد

در این قسمت سال هزینه ها به شدت رشد می کند. شرکت ها امکان افزایش نرخ نمی یابند در حالی که هزینه ها روند صعودی پیدا می کند. ببینیم حال و روز پاییز این تایر ساز چگونه بود است؟

نه ماهه واقعی ۱۳۹۶ :

فروش ۱۶۹۰ میلیارد ريال
سود ناخالص عملیاتی ۲۲۹ میلیارد ريال
هزینه اداری ۱۰۹ میلیارد ريال
هزینه مالی ۴۵ میلیارد ريال
سود خالص ۵۵٫۲ میلیارد ريال
حاشیه سود ناخالص ۱۴ درصد
نسبت سود خالص به فروش ۳ درصد

متوسط نرخ فروش در زمستان در مقایسه با ۹ ماه قبل ازان تقریبا تغییری نداشته است. فرض شده که نرخ خرید دوده صنعتی ۴۲میلیون ريال باشد همچنین کائوچو مصنوعی ۵۵٫۵ میلیون ريال در هر تن خریداری شود.

با این اوصاف بر اساس روش های مختلف تحلیلی سود ناخالص محقق شده باید رقمی در سطح ۳۰۰ الی ۳۱۰ میلیارد ريال در ۱۲ ماهه باشد.

با حاشیه سود معقول و عدم تحقق کامل هزینه عمومی اداری پیشبینی شده و همچنین مالیات صفر، به نظر می رسد سود خالص در سطح ۸۱ میلیارد ريال معادل ۲۸۰ ريال eps باشد.

در واقع ازانجا که نرخ فروش افزایش نیافت اما به سبب نرخ دلار، قیمت دوده و کائوچو افزایش یافت، حاشیه سود نیمه نخست در نیمه دوم سال خصوصا زمستان تکرار شدنی نیست و در چنین فضایی قاعدتا سود هر سهم به طور کامل محقق نمی شود.

این شرکت از محل تولید تایر بایاس که ۷۶۰۰ تن می فروشد، نه تنها سود نمی برد که زیان همی می بیند در حالی که در هر تن تایر رادیال سیمی حاشیه سود بیش از ۲۵درصد دارد.

ازانجا که نسبت سود خالص به فروش زیر ۴درصد است، لذا اگر خط بایاس به رادیال تبدیل شود، سود این شرکت به شدت تغییر یافته و نسبت سود خالص به فروش رشد می کند بنابراین پتانسیل اصلی همین است که خط بایاس به خط رادیال تبدیل شود و تا قبل ازان رشد هزینه ها و عدم رشد نرخ فروش، بر سود این شرکت تاثیر منفی دارد.
ولید هلالات

تاریخ : ۱۳۹۷/۰۲/۱۷

سودآوری سودآوری سودآوری 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *