بازار پالایشی ها

محصولات شرکت های پالایشی به دو دسته اصلی تقسیم می شوند:

۱) محصولات اصلی که پنج فرآورده است. این فرآورده ها توسط دولت به فروش می رسند و شامل بنزین، گازوئیل، نفت سفید، نفت کوره و گاز مایع است. محصولات مورد اشاره در حال حاضر با نرخ دلار دولتی معامله می شوند.

۲) محصولات فرعی شامل لوبکات، قیر، وکیوم باتوم، حالا و امثالهم است. شرکت های پالایشی در بورس انرژی این محصولات را عرضه می کنند.

قانون روز گذشته ناظر به این است که محصولات فرعی پالایشگاهی ازین پس با نرخ دلار ثانویه در بورس انرژی عرضه می شوند. این مساله ۲ تاثیر دارد:

الف) ۲۰درصد محصول پالایشی ها محصول فرعی است. شاید به نظر این مساله کم اهمیت باشد اما بواقع اینطور نیست. چون نسبت سود خالص به فروش در شرکت پالایشی بسیار اندک است، وقتی فروش را ۲۰درصد بالا ببریم (فرض که ۲۰درصد محصولات ۱۰۰درصد افزایش قیمت گرفته اند بر اساس اطلاعیه شبریز) آنگاه سود خالص بسیار رشد می کند به شکلی که با رشد ۲۰درصد در مجموع فروش، سود خالص می تواند تا دوبرابر رشد کند اما یک ابهام هم داریم، اینکه آیا آن بخش از خوراک که با آن محصول فرعی تولید می گردد نرخ جداگانه ای دارد یا نه. در هر حال مجموع این تحولات مثبت است چون حتی اگر نرخ خوراک به همین تناسب رشد کند، آنگاه حاشیه سود درصدی ثابت می ماند اما حاشیه سود ريالی رشد می کند لذا سود خالص در هر حالتی رشد خواهد کرد.

ب) تصور ما این بود که حتی اگر بورس کالا آزاد گردد، نرخ محصولات پالایشی آزاد نخواهد شد و یا آخرین گروهی خواهند بود که با افزایش نرخ همراه می شوند. اقدام صورت گرفته و لغو عرضه محصول ملی صنایع مس در بورس کالا این ذهنیت را ایجاد کرده که سایر محصولات در بورس کالا نیز آزاد خواهند شد. بر همین اساس در بازار سهام شاهد تقاضای قوی از نیمه بازار بوده ایم و شرکت هایی که بیشترین حجم فروش داخلی را داشته اند، یعنی فولاد مبارکه، ذوب آهن اصفهان و ملی صنایع مس ایران، با تقاضای خوبی همراه شده اند.

تاریخ:۱۳۹۷/۰۶/۰۴

دریافت کد بورسی آنلاین

افتتاح حساب آتی سکه

راهنمای دریافت کد بورسی

کانال ما در تلگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *