معامله

دلایل ثبت رکورد منفی جدید بورس و ادامه روزهای خرسی تنها با ۹ سهم مثبت

امروز منفی ترین روز شاخص با سقوط ۷ هزار و ۶۵۵ واحد و مثبت بودن تنها ۹ سهم و تداوم روزهای خرسی ثبت شد که ناشی از چند دلیل بود اما معامله بیش از ۱٫۷ هزار میلیارد تومانی ، روزنه ایی امید را باز نگه داشت.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بورس تهران در صد و بیست و نهمین روز کاری سال جاری با ادامه سقوط قیمت ها و متغیرها و حاکمیت مطلق خرس ( bear market) روبرو شد و رکورد منفی تازه ایی را هم به ثبت رساند اما آمار معاملات و امید حرفه ای ها به برگشت ، نشان از بهبود شرایط در آینده ایی نه چندان دور دارد.

براساس این گزارش، در حالی دیروز بدون دلیل خاصی و عرض ۴ دقیقه ، جهت اصلی بازار با برگشت ناگهانی و تبدیل صف های خرید به فروش همراه و موجب بروز شایعات و شبهاتی از جمله حذف معاملات اعتباری و منجر به برگزاری جلسه بعدازظهر در سازمان بورس شد که امروز هم روند نزولی و صف های فروش سنگین پابرجا بود و حتی با تصویب لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین المللی مقابله با تامین مالی تروریسم در مجلس ، خبری از بهبود شرایط نشد.

در این میان برخی فعالان از نقش حقوقی ها در شروع ریزش دیروز بازار گلایه داشتند که توسط افرادی مانند خواجه نصیری مدیرعامل تامین سرمایه تمدن رد شد.

اما در برابر نامعلوم بودن دلیل یا دلایل ریزش بازار، اکثر کارشناسان برگشت منفی را ناشی از تداوم کاهش قیمت دلار که امروز به محدود ۱۲ هزار تومان نزول کرد ، رفتارهای هیجانی عده ایی از سهامداران مخصوصا” تازه واردان یکی دو هفته اخیر، رشد بدون توجیه قیمت سهام برخی شرکت ها به خصوص سهام بازار پایه و شرکت های کوچک و متوسط ، حبابی شدن قیمت سهام شرکت های بزرگ و ارزآور، ترس سرمایه گذاران ریسک گریز و نگرانی از ادامه کاهش دلار را در تداوم سقوط سنگین شاخص و افت قیمت ها دخیل می دانند.

با این اوصاف ، سیر نزولی شاخص که از سه شنبه گذشته شروع و با عقب نشینی بیش از ۱۹ هزار واحدی در چهار روز همراه شده ، امروز با ثبت بیشترین ریزش روزانه ارقام شاخص و ثبت رکوردی جدیدی توامان بود و طی آن دماسنج بازار با سقوط ۷۶۶۵ واحدی به ۱۷۶ هزار و ۴۱۹ واحد نزول کرد .

این رویداد ناشی از کاهش قیمت ۲۷۵ شرکت مخصوصا” هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، فولادمبارکه، گل گهر، ملی مس، پتروشیمی پارس ، پارسان و تاپیکو با اثر منفی ۱۲۳۳ تا ۲۲۰ واحدی بود.

اما هر چند این رکورد منفی به دست آمد و تنها ۹ شرکت قادر به رشد اندک قیمت شدند اما معامله بیش از ۱٫۷ هزار میلیارد تومانی بیش از ۴ میلیارد سهم ( با سهم ۱۷۷ ، ۱۵٫۹ و ۱۱۵ میلیارد تومانی فولاد مبارکه ، پالایشگاه های اصفهان و بندرعباس) می تواند نشانه ایی باشد از امید به بهبود شرایط در آینده ایی نه چندان دور.
بورس پرس

تاریخ :۱۳۹۷/۰۷/۱۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *