روزخوب بازار

بالاخره در کوچه‌بازارسرمایه هم عروسی شد. و این صدای سازوآواز انقدر بلندبود که حتی برخی را نگران کرده‌بود. و البته طبق معمول حقوقی‌های بازار نقش کمیته سابق‌را داشته و هر چند وقت یکبار می‌ریختند. و شوک عرضه را به سهم‌ها می‌دادند. ولی در مجموع امروز بازار بسیارخوب و مناسبی را داشتیم. که برای مثبت‌شدن ان چنددلیل را می‌توان ذکر کرد. به‌یاددارید که نوشتیم موتور بازار روشن‌شده‌است. یعنی خبرهای بنیادی بازارهای جهانی خبرهای خوب سیاسی دلار بورس کالا و … ولی همه این قطعات‌پازل را کنارهم میگذاشتیم یک قطعه کم بود. و ان جریان‌نقدینگی بودکه امروز او هم به این بازی اضافه شد. تا سناریو رشد بازار قوی‌تر و بهتر شکل بگیرد.

در مورد مثبت‌بودن هریک باید عوامل مختلف را ذکر کرد. مثلا در بازارهای جهانی واقعا این بازارها گل کاشتند. و یا درخبرهای سیاسی از مذاکره مخفی بگیر تا پیشنهاد صالحی و اخرسرهم تمدید دوباره اف‌ای‌تی‌اف خبرهای مثبت بود. بورس‌کالا که چندروزی هست میتازد. امار گمرک هم بدنبوده و قیمتها هم جذاب شده‌است. گزارش‌هایی هم که تااین لحظه رسیده خوب است. دلار هم در این چند وقت صعودی بود. وخلاصه همه‌چیز دست‌دردست هم باعث‌شد تا بازار با عوامل مثبتی مواجه‌باشد. ولی از دید  ما این‌حضور جریان‌پول و آشتی مجدد برخی با بازار نکته مهم‌تری است. البته طبق برخی شنیده‌های مادر چندروز پایانی بهمن تزریق‌هایی صورت‌گرفته بود. ولی به حجم بالا نبود.

بازار سرمایه
بازار سرمایه

این فصل‌را بامن بخوان باقی فسانه است!

و اما یک‌نکته … شاعر میگفت این فصل‌را بامن بخوان باقی فسانه است! ازهمه‌چیز و این خبرها گفتیم یک نکته‌اصلی است و بحث‌اصلی… ببنید بحث‌اصلی این‌است‌که قیمت‌ها در بازار انقدر جذاب شده‌بود. که‌حتی با وجود ریسک تحریم و افت مقداری‌فروش بازهم منطقی‌بود. و حالا بازار هوشیار شده و با این چند خبر مثبت انگیزه برای خرید را پیداکرده‌است روزهای قبل نیز عرض‌شد. جریان‌حقوقی به سپرده‌ها نگاه میکند. و می‌بیند نرخ‌سودگرفتن هم سخت‌شده و نرخ نیز جذاب نیست. و کم‌کم این بازار خودنمایی میکند. از همین‌رو باید گفت بازارسرمایه اگر اتفاق‌بدی رخ‌ندهد کم‌کم درچشم فعالان‌اقتصادی پررنگ‌تر خواهدبود.

به‌هرحال بازار این‌روزها بیشتر موردتوجه‌است. حتی‌اگر حقوقی‌های ان عرضه‌کننده باشند. ببنید دراین فضا طبیعی‌است که این اتفاقات رخ‌دهد. عرضه حقوقی‌ها را به چشم تهدید نگاه نکنید. گاهی‌هم فروش انها فرصت است. فرصتی برای پرحجم‌شدن و کشیده‌شدن همین‌جریان به‌بازی مجدد. بازاری که از نظر بنیادی ارزشمند است. می‌تواند فضای این عرضه‌ها رانیز تاحدودی درخود هضم نماید. این عرضه‌ها کمک میکند سرعت رشدبازار نیز معقول باشد. تجریه روزهای خاص شهریور و مهر را هنوز کسی از خاطر نبرده است … ولی این‌را هم باید بگوییم نباید این عرضه‌ها غیرمنطقی و به‌نوعی از سر کینه و خراب‌کردن باشد.

نکته مهم

درادامه نکته مهم بعدی این‌است که سرنوشت بازار چه می‌شود… حالا چه اتفاقاتی در انتظاربازار است. دقت‌کنید از حالا تا اخر تعطیلات فروردین حوالی ۲۰ روزکاری است! یعنی‌ما خیلی روزهای متعددی‌را نداریم. به‌نظر برخلاف برخی عزیزان فکر میکنیم هر چه جلوتر برویم فشار فروش‌حقوقی کمتر می‌شود. ولی صحبت این‌است که چه بلایی سر بازار می‌آید؟ به نظر این سرعت رشد امروزکه دیدیم در روزهای بعد کمتر شاهدش خواهیم بود. رشدشاخص راداریم ولی این طور یکپارچه حرکت‌کردن را بعید است داشته باشیم.

ازهمین‌رو حرکت روزهای بعد را مثبت و حتی ممکن است در برخی روزها پر عرضه ولی برایند حرکت را در این روزهای کاری تا پایان تعطیلات مثبت می‌بنیم. گزارش‌های ماهانه از راه میرسد. و تقریبا در بهمن‌ماه را نشان میدهد که هم تحریم داشتیم وهم روزهای پایانی سال‌مالی است. به نظر تلفیقی از گزارشهای ماهانه و ۹ماهه و میاندوره‌ای می‌تواند کمک شایانی برای تحلیل و انتخاب سهم دربازار باشد …

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *