معرفی شرکت

شرکت پتروشیمی مبین ، یکی از بزرگترین يوتيليتي‌هاي متمرکز دنیاست. این مجتمع عظیم و مدرن صنعتی در فاز یک پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادي پارس جنوبی در پنج بخش مجزا و مساحت ۸۸ هکتار ساخته شده است.

وظایف

·        تولید و توزیع برق و بخار

·        تولید و توزیع اکسیژن، نیتروژن، هواي سرویس، هواي ابزار دقیق

·        تولید و توزیع آب شیرین، آب بدون املاح، آب سرویس، آب آتش نشانی و آب کولینگ

·        دریافت وتصفیه پساب هاي صنعتی و بهداشتی شرکت هاي پتروشیمی منطقه

·        سوزاندن پسماندهاي مایع و جامد در کوره هاي زباله سوز

·        دریافت گاز از شبکه سراسري و تقلیل فشار آن و توزیع بین مجتمع هاي پتروشیمی

هدف از احداث این مجتمع صرفه جویی در هزینه هاي سرمایه گذاري و تولیدي و کاهش قيمت تمام شده انرژي مصرفی مجتمع هاي مستقر در منطقه بوده است.

مجمتع پتروشیمی مبین بزرگترین طرح یوتیلیتی متمرکز کشور جمهوري اسلامی ایران بوده و در نوع خود یکی از بزرگترین پروژه هاي دنیا به شمار می آید که در سال ۱۳۷۹ در شرکت ملی صنایع پتروشیمی تصویب و به نام شرکت پتروشپمی مبین احداث گردید كه مهندسی تفصیلی آن توسط شرکت تکنیپ فرانسه انجام شده است.

تحلیل بنیادی شرکت

جدول میزان فروش و سود محقق شده

شرکت پتروشیمی مبین

فروش دی و بهمن

نرخ های فروش دی ماه و بهمن مبین در گزارش ماهانه به طور متوسط ۵۵ درصد بالاتر از ۹ ماه قبل از آن است. سود محقق شده در ۶ ماه اول ۸۰۳ ریال و در ۹ ماه به ۱۲۲۴ ریال رسید. حاشیه سود ۶ ماه نخست ۴۵ درصد بود اما مجموع ۹ ماه به ۳۷ درصد کاهش یافت. یعنی حاشیه سود پاییز ۲۸ درصد بوده است! ۷۵ درصد بهای تمام شده را مواد اولیه و الباقی را عمدتا سربار تشکیل می دهد. علت اصلی اینجاست که در بخش مواد اولیه گاز خوراک دریافتی جهت انتقال به پتروشیمی ها با نرخ ۳۶۳۰ ریال طی ۶ ماه اول دریافت شد.

فروش پاییز

 در پاییز مواد اولیه گاز خوراک دریافتی جهت انتقال به پتروشیمی ها، با نرخ ۱۱٫۱۳۰ دریافت شده که ۲۰۷ درصد رشد نشان می دهد. ۱۲٫۴۸۰ میلیارد ریال گاز خوراک و سوخت ضمن پاییز خریداری شده و ۱۲٫۶۰۴ میلیاردریال از محل فروش گاز درآمد ایجاد شده است. در شش ماه نخست هم همین شرایط وجود داشته در واقع از خریداری با مجاز فروش رفته اختلاف ریالی اندکی دارد لذا درآمد بزرگ تر شده اما سود این بخش تغییری نداشته از همین جهت حاشیه سود کاهش یافته که منطقی هم هست.

چون مبین در واقع یک واسط برای انتقال گاز است و ازین ناحیه سود با اهمیتی ندارد. درآمد محقق شده ۶ ماه اول به جز گاز ۱۶٫۵۸۸ میلیارد ریال بوده و در پاییز به تنهایی ۸۹۵۶ میلیارد ریال بوده است. علت اینجاست که اگر نرخ گاز را که تاثیر خاصی در سود ندارد کنار بگذاریم، نرخ ها به طور وزنی ۶ درصد در پاییز نسبت به ۶ ماه نخست رشد داشته پس طبیعی هم هست که سود پاییز تفاوت چشمگیری با نیمه نخست نداشته باشد.

اما در زمستان ۴۶ درصد متوسط نرخ فروش بدون احتساب تغییوت نرخ گاز افزایش یافته است در حالی که طی پاییز نسبت به ۶ ماه نخست این افزایش فقط ۸ درصد بوده است. لذا اگر کلا بحث گاز را بدون سود در نظر بگیریم، همکنون محصولات به طور متوسط با ۴۶ درصد گران تر از ۹ ماه اول به فروش می رسند همچنین مواد اولیه بدون در نظر گرفتن از ۵۹ درصد گران تر خریداری می شوند.

سربار و سود

اگر در سربار هم هزینه انرژی دریافتی را دوبرابر قبل فرض کنیم آنگاه سود سال جاری به ۲۵ هزار میلیارد ریال در بخش ناخالص عملیاتی می رسد و در سال آتی ۳۲ هزار میلیارد ریال سود ناخالص عملیاتی کسب می شود. در واقع حاشیه سود ۶۷ درصد شرکت ( بدون در نظر گرفتن خرید و فروش گاز ) همچنان حفظ می شود اما با رشد ۴۶ درصد نرخ های فروش حالا با درآمد بزرگتری حاشیه سود قبل را تکرار میکنیم.

در سال جاری ۱۷۵۰ریال EPS و در سال بعدی ۲۲۰۰ریال EPS محقق می گردد. پیشتر انتظار می رفت سود بالاتری محقق مردد اما فعلا نرخ برق ۴۸۰ ، اکسیژن ۸۴۰و بخار حدود ۱۲۰ تومان است. مادامی که این نرخ ها در همین سطح در گزارش ماهانه ها باشند، این تحلیل پا برجا خواهد بود.

سرانجام

پیچ و خم های دوست داشتنی مبین در تحلیل بنیادی با آمدن گزارش های ماهانه تقریبا هموار شده است.
اگر اثر گاز خوراک و سوخت را از صورت مالی به طور کامل حذف کنیم، انتظار داریم حاشیه سود ۶۶ درصد(برای درآمد بدون گاز) باشد همچنین متوسط نرخ ها ۴۶ درصد و متوسط مواد اولیه ۵۹ درصد رشد کرده است. بر این اساس تقریبا در هر فصل مبین می تواند ۸ هزار میلیارد ريال سود ناخالص عملیاتی کسب کند.
اگر شرایط به همین شکل باشد و قوانین تغییر نکند EPS سال جاری ۱۷۵۰ ريال و سال بعدی ۲۲۰۰ ريال است.
ولید هلالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *