تحلیلی بنیادی

سخزر

شرکت سیمان خزر در زمستان توانسته شرایط مقدار فروش خود را به شکل با اهمیتی بهبود بخشد. این شرکت در کنفرانس خود اطلاعات تحلیلی افشا کرده و اعلام نموده با ساخت پروژه های در منطقه مقدار فروش شرکت ۱۴ درصد می تواند رشد کند. تحت چنین شرایطی هرچند نرخ فروش رشد با اهمیتی نداشته و به طور تقریبی ۵ درصد بالاتر از متوسط نرخ ۹ ماه نخست است اما هزینه ها خصوصا در بخش تامین مواد غیرمستقیم تولید رشد کرده است.

مواد اولیه عمدتا معدنی است که بخشی ازان بی تغییر باقی می ماند اما تامین پاکت به طور مثال با افزایش تورم همگام است. با لحاظ کردن افزایش مقدار فروش و نرخ های جاری طی ۱۱ ماه سال، بالغ بر ۳۰۰ میلیارد ریال سود ناخالص عملیاتی شناسایی می شود. بر همین اساس مجموع سود خالص ۱۸۰ میلیارد ریال معادل ۸۰۰ ریال eps به طور تقریبی خواهد بود. برای سال آتی اگر نرخ فروش سیمان فله ۱۲۵ هزار تومان در هر تن باقی بماند، سود تغییر با اهمیتی را تجربه نمی کند. اگر نرخ فروش ۲۰ درصد رشد کرده و سیمان فله به ۱۵۰ هزار تومان برسد آنگاه ۴۲۰ میلیارد ریال سود ناخالص عملیاتی و ۱۱۵۰ ریال eps خواهد داشت. ضمنا فرض ما این است که در سال آتی ۸۵۰ هزار تن محصول بفروشد.

کلام آخر

با وضعیت فعلی با سرمایه ۲۳۰ میلیون سهمی می توان انتظار داشت طی سال جاری ۸۰۰ ريال eps کسب کند.
سود سال آتی به پروژه ها و تغییرات نرخ فروش وابسته است اما به طور منتطقی اگر ۲۰درصد افزایش نرخ بگیرد و مقدار فروش هم ۲۰ درصد نسبت به میانگین سال جاری رشد کرده باشد آنگاه ۱۱۵۰ ريال eps خواهد داشت.
ولید هلالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *