معرفی

شركت پتروشیمی قائد بصیر به عنوان اولین تولید كننده ABS و SAN در بخش خصوصی تحت لیسانس شركت كمهو (KUMHO) كره در سال (۱۹۹۸) ۱۳۷۶ تاسیس گردیده و در سال ۱۳۸۲ شروع به تولید و عرضه محصولات به بازار نموده است.

محصولات

 SAN 

رزین SAN (كو پلیمراستایرن و اكریلو نیتریل) از شفافیت و مقاومت حرارتی و خواص مكانیكی بسیار خوبی برخوردار می باشد كه برای تولید قطعات الكتریكی ، الكترونیكی ، قطعات خودرو ، لوازم اداری ، فن های الكتریكی و ظروف یكبار مصرف مناسب می باشد.

ABS‌

ABS‌ در ۵۰ گرید تولید می گردد كه گریدهای معمولی ، گریدهای مقاوم در برابر حرارت ، ضد شعله و قابل آبكاری را شامل می شود.
رزین های ABS به سهولت با روشهای تزریقی ، اكستروژن و بادی قالب گیری می شوند و محصول نهایی از نظر ساختار پایدار بوده و سطح شیشه ای دارد. گرانولهای ABS قابلیت تغییر شكل مجدد را دارا می باشند.

ABS-PC

در سه گرید به صورت ذیل تولید می‌گردد:

تحلیل شرکت

شرکت قائد بصیر در سال ۱۳۹۷ توانست به مجموع درآمد ۴۷۵۹ میلیارد ریالی و فروش مقداری ۳۶٫۸ هزار تن ABS بوسد. متوسط نرخ فروش در اسفند ماه صعودی بود ضمن آنکه مقدار فروش هم شرایط بهتری را تجربه کرد. داده های موجود نشان می دهد نرخ فروش در زمستان ۴۲ درصد بالاتر از متوسط ۹ ماه قبل از زمستان بوده در حالی که نرخ مواد اولیه به طور متوسط رشد ۲۱ درصد را تجربه کرده است. در چنین فضایی می توان انتظار داشت حاشیه سود ۲۰ درصد طی ۹ ماه به ۳۲ درصد طی زمستان رسیده باشد.

لذا انتظار تحلیلی این است که ضمن زمستان ۴۵۰میلیارد ریال سود ناخالص کسب شود در حالی که طی ۹ ماه ۶۶۲ میلیارد ریال سود ناخالص به دست آمده بود. اگر این مفروضات را بپذیریم این شرکت ۲۲۰۰ ریال سود ساخته اما نکته مهم اختلاف سود ۹ ماه و ۱۲ ماه است. سوال اصلی اینجاست که آیا سود محقق شده در زمستان برای سال آتی قابلیت تکرار دارد؟ در واقع باید گفت علت این تحقق سود مناسب آن است که استایرن منومر و بوتادین توسط پتروشیمی هایی همچون پارس و جم به اندازه ای که ABS رشد کرده، افزایش نیافته لذا روند صعودی در تحقق سودآوری به نظر که قابلیت تکرار داشته باشد.

در حالی متوسط نرخ فروش ۴۲درصد رشد کرده که متوسط نرخ مواد اولیه رشد ۲۱ درصد داشته لذا حاشیه سود ۲۰درصدی به بالای ۳۰درصد طی زمستان رسیده است!

ولید هلالات

تحلیل سایر شرکت ها و بازار سهام را در گزارش بازار جست و جو کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *