اهای عالیجناب پول !

امروز بازار خیلی راحت و آرام داشت چرت بعد از آبگوشت خود را میزد و به فکر کمی استراحت بود ولی حجم قوی نماد ها و خبرها و جریان پول دوباره او را به کار گرفت تا مشغول باشد تا امروز بازار یکصدا فریاد بزند اهای عالیجناب پول ! واقعا چه قدرتی دارد این عالیجناب پول که نمیگذارد استراحت بازار حتی ۱ روز هم دوام بیاورد .

حالا این خوب است یا بد؟

قطعا از یک نظر خوب است چرا که معتقدیم بازار با این اتفاقات نشان میدهد ک عطش خوبی برای رشد دارد و فضا برای رشد قیمت ها فراهم است . این حرکت نشان میدهد پول ها مترصد ورود به بازار هستند و این بازار را جذاب می بیننداین نکته بسیار خوبی است و این اتفاق خوبی هم هست که بسیاری بازار را به قیمت و مناسب می بیند و به نظر فضای روزهای آتی نشان میدهد که عزم انها برای خرید چقدر جزم شده و با قیمت های قوی تر چه میکنند .

اما این یک روی سکه است روی دیگر سکه رشد هیجانی و سریع بازار است که در این مقطع در مواجه با مقاومت قبلی شاخص کار را کمی سخت کرده است امروز شاخص هر طور بود ۱۹۶ هزار را پشت سرگذاشت تا با سقف قبلی فاصله چندانی نداشته باشد خیلی ها هم معتقدند امروز روند بازار و کندل منفی به مثبت نشان داد از سقف عبور کردیم ومیکنیم .

بحث ما روز قبل نیز همین بود که بهتر است ۲ روز اصلاح و یا حداقل دست به دست شود و بازار کمی درجا بزند و قوام بگیرد بعد ولی به هر حال برخی عجله دارند. این عجله تا جایی که هیجانی نشود و با ریتمی مشخص و معین رشد کند خوب است ولی وقتی به هم ریخت و ریتم آن تند شد کار سخت خواهد شد فعلا فضا فقط کمی عجله در آن حاکم است هنوز هیجان وارد نشده . همه برای سود کردن عجله دارند ولی هیجان و حرارت بورسی هنوز وارد نشده …

تحولات ارزی

این روزها زمزمه هایی شنیده می شود که به زودی تحولات ارزی مهمی رخ میدهد و حرکت به سمت نرخ های نزدیک و توافقی بیشتر می شود گفته می شود سامانه هم اول اردیبهشت راه می افتد در این سامانه، صادرکنندگان می‌توانند میزان ارز حاصل از صادرات‌شان را ثبت کنند و این سامانه پس از احراز هویت شخصی و تجاری این افراد، نام و مقدار ارز آنها را در لیستی قرار می‌دهد و از طرف دیگر، واردکنندگانی که قصد خرید ارز دارند نیز پس از ثبت سفارش، اخذ تاییدیه بانک مرکزی و احراز هویت حقیقی و حقوقی‌شان، می‌توانند به این لیست دسترسی داشته باشند تا با این شیوه، به صادرکنندگانی که قصد فروش ارز خود را دارند، متصل شوند.

این سامانه هیچ دخل و تصرفی چه در تعیین قیمت خرید و فروش ارز و چه ثبت فرآیند معامله ارزی بین صادرکننده و واردکننده ندارد . فقط باید دید آیا پتروشیمی فولاد سنگ آهن و … هم اجازه عرضه ارز به این سامانه را دارند؟!

در نهایت

ببنید اثرات تحریم و افت مقداری فروش در هر شرکتی میخواست رخ بدهد داده بود حالا ما با یک سری نرخ و مقدار فروش مواجه ایم و قطعا هر چه نرخ تسعیر بیشتر باشد به سود بازارماخواهد شد . فقط باید این سیاست شفاف شود و ابعاد آن روشن گردد نمیخواهیم بیش از اندازه خوش بین یا داستان پرداز باشیم. ولی قبل از صعود قبلی بازار نیز که البته محرک آن نرخ ارز بود حجم های بازار قوی و بازار پر حجم شد و سپس خبرهای ارزی رسید.

این اتفاق از نیمه های اسفند در حال وقوع است و ممکن است بازهم میگوییم فقط ممکن است برخی از پشت پرده تصمیمات پیش رو اطلاع داشته و این پول به اصطلاح هوشمند !! در بازار حاضر شده باشد امیدواریم فقط با رشد هیجانی این جریان خبری و پولی پیشخور نشود …

اما موضوع بحث بعدی ما تا حدودی با شرایط فعلی بازار همراه است. بسیاری از عزیزان چرایی فضای بازار را می پرسند و این که چرا این جریان پول این طور به دل بازار می زند این جریان چرا بهمن نبوده است. دلایل مختلفی را می شود ذکر کرد از کنترل نرخ سود، جذاب نبودن سایر دارایی ها و … ولی به نظر بازی اصلی بازی دلار است که یکی از ستون های محکم این تحلیل بوده این موضوع را چند وقت پیش نیز بیان کرده که پول هوشمند با خبر خاص وارد بازار می شود …

بتا سهم

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *