قطعا کسی که بتواند در کوتاه مدت سود و بازدهی کسب کند، رویکرد بلند مدت ندارد. چون هیچ کس برای همیشه رانت و خبر نهانی ندارد، لذا هیچ تحلیلگر و تریدری، نمی تواند برای همیشه با دید کوتاه مدت معامله کند اما بواقع هرکسی بتواند در کوتاه مدت سود کند، هیچ لزومی ندارد که دیدگاه بلند مدتی بگیرد.

به قولی از اجبار است که دیدگاه بلند مدت داریم وگرنه چه کسی ازینکه در کوتاه مدت سودهای ۵درصد روزانه بگیرد، ناخرسند است؟

خیلی ها تلاش کردند که یک معجون یا یک فرمول خاصی برای ترید اتوماتیک بنویسند اما به مرور متوجه شدند که ترید اتوماتیک که یک دکمه بزنید و برای شما سود بسازد، شدنی نیست. یک علت ساده دارد. بازار های مالی توسط احساسات معامله گران شکل میگیرد لذا یک پویایی خاصی دارد و همیشه نمی توان در آن با یک استراتژی ترید کرد اما سیستم های اتوماتیک گذشته نگر هستند و بر اساس احساسات گذشته، آینده را پیشبینی می کنند به همین علت چارتیست های توانا چون عواطف خود را درگیر معاملات می کنند، می توانند در لحظه استراتژی جدید به کار بگیرند لذا از اندیکاتورها و اسیلاتورهای مختلف بهره می برند و به صورت نسبی و با فرمول ذهنی به سیگنال هر ابزار تکنیکالی وزن می دهند هرچند که خودشان متوجه این فرآیند نباشند!

اما سیستم اتوماتیک می خواهد با یک فرمول همیشه موفق شود حال آنکه ذهن بازار تغییر کرده است. هر زمان کسی بتواند یک سیستم اتوماتیک پویا بنوسید، قاعدتا این ماشین از یک انسان بهتر ترید خواهد کرد.

ازین حرف ها که بگذریم، اصل صحبت این است که گاهی می دانیم بازار چرا بالا می رود، تا کجا بالا می رود، چه گروهی خریدار هستند و دقیقا چه ریسک هایی پیش روی ما است. گاهی در شرایطی هستیم که خیلی درک عمیقی از نوسانات بازار نداریم، یک روند صعودی شکل میگیرد که آنرا پیشبینی نکرده بودیم، در چنین بازارهایی بدترین استراتژی تعدد معاملات است.

تعدد معاملات در روند صعودی باعث می شود که با ۱۰درصد رشد سهام، شما ۴درصد سود کنید اما وقتی بازار اصلاحی می شود شما در کل اصلاح حضور خواهید داشت. آنگاه اگر بازار صعودی باشد و اصلاح منطقی کند، کل سود شما برابر با اصلاح بازار خواهد بود! لذا بهترین استراتژی در بازاری که نمی دانید چرا رشد می کند، عدم خرید و فروش مکرر سهام است.

در بازارهایی که درک عمیقی از علت رشد دارید و تارگت قیمتی قابلیت پیشبینی دارد، می توانید از نوسانات حتی روزانه هم بهره ببرید. شما نمی توانید همیشه با یک فرمول سود کنید و اگر بخواهید همیشه یک استراتژی داشته باشید چون پویا نیست، محکوم به شکست است چون تریدرهای بازار ذهن پویایی دارند. در طول زمان میبینید به یک خبر واحد ۲ واکنش متفاوت و معکوس نشان می دهند که این از ادراک ماشین هایی که ترید میکنند خارج است.

ولید هلالات

سود و بازدهی /سود و بازدهی /سود و بازدهی 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *