سایه ترس و اصلاح !

امروز سه شنبه از ان سه شنبه های خاص بازار سرمایه بود که چرخش های ناگهانی و حرکات محیرالعقول برخی سهم ها باعث بروز خاطرات تلخی شد که نتیجه ان در پایان بازار رنج های منفی و احتمال آغاز یک موج اصلاحی هر چند کوتاه برای بازار بود . برخی از همین حالا زانوی غم بغل گرفتند که ای وای بازار تمام شد رفتیم برای کاهش ! ولی به نظر این افراد شرایط بازار را خوب درک نمیکنند ببنید دیروز هم مفصل توضیح دادیم برخی عزیزان گلایه میکردند که چرا نوشتیم ریسک بالاست و یا اعتبار را کم کنید.

به نظر اگر به چرخ های رشد و ریزش بازار طی ادوار گذشته دقت کنیم به خوبی دلیل این اتفاق را متوجه میشویم . نوشتن این جملات در این روزها سخت است ولی ما نظرمان را میگوییم و امیدواریم راهگشا و درست باشد. این ریزش امروز در بهترین شکل خود رخ داد و شرایط تا حدودی برای اصلاح چند روزه فراهم است . اصلاح باید همراه با حجم و خبرهای جدید باشد اگر قرار بر این باشد که قیمت ها با هیجان بالا صعود کنند شاید همه فکر کنیم در حال سود کردن هستیم ولی بازی جایی ناگهان کرش کرده و زیر این اوار همه اسیب می بیند درست شبیه روزهای ابتدایی مهر به ان روزها نگاه کنید می بینید بازار ۴ الی ۵ روز دچار هیجان شد و تن به اصلاح نداد و شد آنچه نباید میشد.

ولی باید این بار دقیق تر بود و شرایط را دقیق تر بررسی کرد این روزها را با آن مقطع نباید مقایسه کرد و بارها و بارها به شما یادراور میشویم و یک افت و رنگ قرمز بازار حافظه کوتاه مدت شما را پاک نکند ! مگر از قدرت پول و خرید و دلار و این موارد صحبت نمیکردید؟

به نظر فراموش کردن تحلیل ها ان هم فقط به واسطه این موج عرضه کمی غیر منطقی و غیر حرفه ای است . از این فرصت اصلاح باید استفاده کرد.

اما یک نکته طی روزهای اخیرو به خصوص امروز انتقادات بسیاری به نوع عرضه برخی حقوقی ها دیده می شود حقوقی برای همین روزها باید فعال باشند. در منفی اذر و دی بهمن سهم خریده و آن روزها که هیچ کسی ریسک بازار را قبول نمیکرد او خریدار بوده و حالا فروشنده بازار شده است. این را همه باید قبول کنند که این حق او برای فروش است ولی یک ولی بزرگ دارد اگر قرار باشد این پول از بازار خارج شود باید به شدت با ان برخورد شود حتی ۱ ریال این پول نباید بیرون برود این پول در مقطعی مناسب دوباره باید به چرخه بازار بازگردد و چرخ بازار را بچرخانداین که برای فروش و شناسایی سود این فروش ها صورت میگیرد منطقی است ولی اگر قرار بر خروج پول حتی موقت از بازار باشد به نظر باید جلوی ان به هر شکل ممکن گرفته شود.

و در نهایت یک باردیگر جمله دیروز را تکرار میکنیم:

برای ادامه مسیر رشد باید خبرهای خوبی برسد تا پایه های بازار قوی تر شود و هر چه بر اساس همین شرایط بازار رشد کرد این بنا لرزان تر است. تمان حرف ما در این چند روز همین پارادوکس است وگرنه هیچ کسی به بنیادی بازار در میان مدت و بلند مدت شک نداد در فضایی که تورم ۳۰% در انتظار اقتصاد است شاخص ۲۷۰ هزار هم شود تازه کمی از تورم پیش افتاده … برای حرکت جدید باید دنبال خبرهای جدید بود.

اما برخی عزیزان امروز تجارت را عاملی برای ریزش بازار سرمایه بیان میکردند …

تجارت بهانه ای برای اصلاح بود ولی دلیل اصلاح نبود و نباید همه چیز را به گردن تجارت بیاندازیم یعنی این سهم صف خرید بود بازار برمیگشت ؟! تمرکز بیش از حد بازار در یک نماد قطعا تبعات بدی دارد ولی نباید همه چیز را به گردن یک نماد و یک سهم انداخت این جریان طبیعی بازار سرمایه بوده که شاید تجارت ان را کمی تند و تیزو تر و تسریع کرد نمیگوییم بی تاثیراست ولی اثراتی که برخی فکرش را میکنند ندارد.

اما نقشه راه این چند روز به نظر با حرکت امروز کمی واضح تر شد فردا بازار یک اصلاح را دارد برخی از ریزش تا ۱۹۷ هزار و برخی تا ۱۹۵ هزار صحبت میکنند ولی اکثرا روی اصلاح هم نظر هستند . حرکت بازار احتمالا فعلا کمی اصلاح و بعد نوسان بعد از گزارش های ماهانه و اندک درجا زدن بازار به واسطه شرایط خاص ان روزها و گزارش هاست و در سوی دیگر و رشد دوباره بعد از گزارش های ۱۲ ماهه و معافیت نفتی ترامپ است. از فرصت های اصلاح برای خرید نماد های خوب و بنیادی استفاده کنید حتی شاید بازار خیلی زودتر از انچه فکرش را میکنیم برگشت …

بتا سهم

#گزارش_بازار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *