حریق سبز ۲۰۰ هزاری !

امروز شنبه اول هفته و در بین تعطیلات بازار اهنگ حریق سبز ۲۰۰ هزاری را میخواند و سرحال بود ! او با خود زمزمه میکرد تن حریرت جوی عطر جاری. صدای گرمت غیرت قناری. بذار بگیرم مثل تور دریا. تو رو در آغوش ، ماهی فراری ! امروز با این همه خبرهای خوب بازار یک شرایط عالی را تجربه کرد در واقع عید واقعی امروز اینجا بود که فضا مثبت و شرایط خوب بود امروز بازار انقدر مثبت و قوی معامله شد که فکر اصلاح دیگر به مغز کسی خطور نمیکرد قیمت ها نیز واقعا شرایط خوبی را داشته و خبرها نیز همه جوره بازار را همراهی کرد.

اتفاقات مثبت در چند روز گذشته

۳ دسته اتفاق مثبت در این چند روز رخ داد که از نظر ما اتفاقات خوبی برای سرنوشت بازار امروز بود اولی را باید گزارش های خوب میاندوره ای برخی شرکت ها دید که واقعا از تصور بازار هم جلوتر بود و این نشان میدهد چقدر شرایط بازار به فضا بد بین بوده و انتظار این عملکرد ها را در فضای تورمی نداشته است . رویداد دوم را باید آزاد سازی نرخ اوره دانست که پنج شنبه خبر آن رسید و امروز اثرات آن به وضوح برای بازار روشن بود .

اما سومین عامل بحث مازاد تجدید ارزیابی ها بود که دیشب تقریبا در بازار خبرش آمد و امروز اکثر بازار را مثبت کرده بودببنید بگذارید کمی مفصل تر در مورد این موضوع صحبت کنیم چرا که به نظر بخش های مهمی از بازار را می تواند با خود حرکت دهد.

مازاد تجدید ارزیابی ها

قبل از هر چیز باید عرض کرد این خبر رسمی و قطعی نیست ولی یک تلاش برای انجام این امر است همه چیز از اینجا آغاز شد که یک صورتجلسه توصیه کرده است افزایش سرمایه از محل تجدید برای همه شرکت ها چه مشمول و چه غیرمشمول اجرایی شود نکته مهم ش این بود که تاکید میکندچه مشمول و چه غیر مشمول ماده ۱۴۱ ! .

این صورتجلسه جنبه اجرایی ندارد ولی معمولا تصمیم گیری ها از بدنه کارشناسایی وزارتخانه ها بیرون می آید. این اتفاق امیدوار کننده ای برای بازار است ازاین نظر که نشان میدهد بخشی از بدنه کارشناسی دولت با این مصوبه همراه است. ببنید حالا چرا این مصوبه برای بازار خوب است به نظر از یک نظر بسیار مهم این مصوبه اتفاق خوبی برای بازار است ببینید تصور کنید فردی به جای سرمایه گذاری در حوزه ملک سراغ شرکتی رفته که دارایی ها ملکی زیادی را دارد .

قیمت ملک رشد کرده ولی زمینی که این شرکت دارد به دلیل سیستم های حسابداری شناسایی نشده و در قیمت سهم نیز به هزار و یک دلیل لحاظ نمی شود . به نظر شما این سهامدار چه گناهی کرده که راه درست سیستم اقتصادی را انتخاب کرده است و از این شفافیت دور شده است .

به نظر قانون تجدید ارزیابی دارایی ها به این موضوع کمک کرده و در عین این که به شفافیت مالی و اقتصادی دارایی شرکت ها کمک خواهد کردبه نوعی برای سهامداران نیز این مزیت را دارد که از فضای تورمی حداکثر استفاده را ببرد . از همین رو معتقدیم این قانون برای به روز کردن دارایی ها قانون خوبی است.

مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها از نگاهی دیگر

اما این موضوع یک بخش دیگر را نیز دارد ببنید تجدید ارزیابی از زمین بهترین اتفاق است چرا که استهلاکی شامل حال شرکت نمی شود ولی دارایی ساختمان و تجهیزات استهلاک را برای شرکت دارد . این یعنی افزایش سرمایه از یک سو درست است که دارایی ها را به روز میکند ولی از سوی دیگر با استهلاک سود را میخورد و این اثر دوگانه را دارد .

بهترین حالت برای شرکت ها افزایش سرمایه ها از محل مازادتجدید ارزیابی دارایی ها از محل زمین است که اتفاق خوبی است به نظر بازار فاز خوبی را از این خبرها دارد و فعلا به بخش دوم فکر نمیکند . اما نکته مهم تصمیم دولت است به نظر این موضوع با توجه به تورم و رشد دلار برای شرکت ها نیز ضروری است برای بازار نیز یک اتفاق خوب و مثبت است . فعلا بازار با این خبرها خوب مثبت پیش می رود …

سرنوشت بازار چه می شود…

بازار یک اصلاح منطقی را در روند صعودی خود کرد و حالا دوباره مسیر صعودی را در پیش گرفته بهترین حالت همین است که در بین این صعود ها استراحت کند یعنی اگر دوشنبه به هر دلیلی بازار دوباره پر عرضه بود و یا حتی منفی شداصلا نباید نگران شد بازار در مسیری قرار گرفته است که امروز اکثر چارتیست ها می گفتند اهداف ۲۲۴ و ۲۴۰ هزار به راحتی محقق می شود…

یک روزی وقتی از شاخص ۲۰۰ هزار صحبت میکردیم بیشتر شبیه رویا بود و امروز هدف ۲۴۰ هزار است ! البته بازار در هفته بعد درگیر چند رویداد مهم می شود که می تواند بسیار خاص باشد قبل از همه نمایشگاه بورس را داریم باور کنید مدیران بورسی بیایند بیشتر فکر کنند ایده عرضه های اولیه در این شرایط بسیار به کار بازار می آید .

نکته بعد آغاز موج گزارش های ۱۲ ماهه و میاندوره ای در بازار است اکثر گزارش های ۱۲ ماهه مثبت است ولی گزارش ماهانه ها خیلی جالب نخواهد بود . به نظر ۳ روز کاری پیش رو نیز بازار خوبی را داریم ولی شاید با قدرت و شدت مثبت قوی نباشد .

بتا سهم

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *