سایه های ترس !

امروز بازار کار خود را با ترس و لرز آغاز کرد و انتظار همه چیز را میکشید از عرضه های تهاجمی گرفته تا موج های خرید و البته در ابتدای بازار نیز انصافا بازار خوب مقاومت کرد ولی در یک ساعت پایانی بود که فروشنده ها باردیگر بازار را احاطه کردند . ببنید در مورد لزوم اصلاح بازار دراین فضا بارها صحبت کرده بودیم به خاطر داشته باشید نوشتیم اعتبارها را کم کنید ولی هنوز بازار سیگنال خروج صادر نکرده است .

روزهای قبل در مورد اصلاح و کمک به روند آتی بازار گفته بودیم. بازهم تکرار میکنم این اصلاح به بازار کمک میکند ولی بازار با توجه به شرایط دلار و نرخ تورم نمیتواند خیلی از بقیه بازارها عقب باشد یکی از دوستان نظر جالبی داشت مبنی بر این که اگر ما رشد بازار را ناشی از شرایط رونق اقتصادی و خوشبینی اقتصادی تفسیر کنیم تا حدودی افزایش تحریم ها سبب ریزش بازار خواهد شد. ولی همه فعالان بازار می دانند این رشد بازار نه ناشی از افزایش بهره وری اقتصادی بوده نه رونق اقتصادی بلکه صرفا بخاطر کاهش ارزش ریال و افزایش نرخ دلار بوده است این شرایط می تواند ادامه دار باشد .

دقت کنید فقط کافی است کمی از هیجان دور باشید نه ان زمان که در چند روز پیش بازار پر هیجان حرکت میکردو نه به این شکل که امروز برای ریزش از هم سبقت می گرفتند …

اما دو نکته امروز گزارش …

نکته اول

برخی در مورد بازار نظرات جالبی را دارند البته بخشی ازاین نظرات درست هم هست ببنید دیروز اعلام شد تورم نقطه به نقطه ۵۰% دقت کنید در فضای جامعه تورم ۵۰% یعنی دارایی شما هر سال نصف می شود و مردم برای فرار ازاین کاهش ارزش پول ملی دست به خرید هر نوع دارایی به غیر از پول خواهند داشت و دقیقا تئوری پول داغ اینجا صدق میکند که هیچ کسی نمیخواهد این گلوله داغ را در دست داشته باشد و همه میخواهند پول را به دارایی تبدیل کنند .

بسیاری معتقدند بخش مهمی از توجه به بازار سهام و حضور پول در آن ناشی از همین است . وقتی این را بپذریریم به نظر خیلی تحریم نمیتواند روی این تحلیل اثرگذار باشد چرا که به هر حال برای فرار از تورم چاره ای جز حضور در بازارها نیست از همین رو معتقدیم که فروش در روزهای منفی خیلی نمی تواند ادامه دار باشد. در این موضوع شک نکنید که کسانی که ریال میگیرند در این فضای تورمی خیلی برنده بازی نیستند.

نکته دوم

اما نکته دوم گزارش امروز موجی است که از امروز با شدت و فشار بیشتری روی کدال در حال بروز است گزارش های ماهانه بسیار مهم هستند ولی باید حق داد که در فروردین این گزارش ها تقریبا با افت فروش بیشتری مواجه باشد و فضا در اردیبهشت جبران شود .

در مورد گزارش های ماهانه شاید نرخ ها بحث مهم تری باشد ولی در هر صورت این گزارش ها می تواند تا حدودی فضای بازار را بنیادی تر و تحلیلی تر کند ولی این را هم عرض کنیم که در اکثر شرکت ها حجم فروش از اسفند کمتر است و این طبیعی است و نباید یک اقدام و خبر منفی تلقی شود . البته این را هم بگوییم گزارش های ۱۲ ماهه که از چند وقت دیگر راهی بازار می شود می تواند شوک خوب و مثبتی برای بازار باشد .

نکته دیگر در مورد عرضه های اولیه .

امروز در خبرها داشتیم که عرضه های اولیه نزدیک است و به زودی راهی بازار می شود به نظر بازار نباید از این موج بترسد و عرضه های اولیه را از خود دور کند این یکی از بهترین راه های جذب پول های بیرونی به بازار است و اثرات خوبی را دارد. این را باید پیگیری کرد و به نظر خواسته و مطالبه فعالان بازار نیز باید باشد .

و حرف اخر …

یک خبر بازار را منفی کرد که البته بازار نیاز به این اصلاح داشت و این خبر بهانه ای برای ریزش شد و حالا معتقدیم بازار باید با یک خبر و یا یک حرکت مثبت شود . بازار چهارشنبه به خصوص در نیمه دوم می تواند امادگی این برگشت را داشته باشد توصیه ما به عزیزان در سازمان این است برای چهارشنبه یا شنبه هر طور شده یک شوک مثبت را یا معاملاتی و یا خبری به بازار وارد کند که می تواند اثرات خوبی در بازار داشته باشد . به فکر باشید وگرنه خیلی زود دیر می شود و روند غیرقابل کنترل …

بتا سهم

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *