برگشت شیرین !

امروز چهارشنبه بازار ، فعالان و سهامداران با لبی خندان کار خود را تمام کردند تا باردیگر به همه اثبات شود در یک روند صعودی سکته ها و ایست ها می تواند کمک حالی برای تداوم روند صعودی باشد . باور کنید اگر آن روز های اوج داغی بازار به شما میگفتند بازار ۲۰% دیگر رشد میکند از نظر ذهنی بسیار اشفته بودید و پذیرشش برای شما سخت ولی حالا که بخشی از سهم ها دست به دست شده است و بازار امروز از روند منفی تا حدودی به مثبت رسیده است همه به آینده و رشد قیمت های آتی خوش بین هستند .

به هر حال بازار امروز تا حدودی در بهترین مقطع جلیقه نجات را پوشید و خود را بالا کشید تا امیدواری به بازار و روند صعودی آن همچنان ادامه دار باشد . امروز بازار کار بزرگی کرد و امیدواریم شیرینی برگشت امروز با خبرهای منفی تلخ نشود ولی به هر حال این را هم باید در نظر داشت بازار از این هفته تا اخر اردیبهشت و یا بهتر بگوییم تا هفته اول خرداد زیر بمباران کدالی بسیاری از شرکت ها خواهد بود که یا باید گزارش های فصلی و یا ۱۲ ماهه بدهند و ۲ مقطع گزارش ماهانه را خواهند داشت که پیش بینی می شود وضعیت هر ۳ گزارش ها تا حدودی خوب باشد .

حقیقت امر این است که از فروردین و گزارش های فروردین آنقدری انتظار نداشتیم ولی انصافا این گزارش ها به خصوص در شرکت های بزرگ نیز خوب است و نشان می دهد تورم اثر خود را گذاشته و به زودی این اثر خود را در بازار نشان خواهد داد . درست موضوع همان چیزی است که دیروز هم در همین ستون عرض شد …

تحلیلی از بازار

بازار با توجه به شرایط دلار و نرخ تورم نمیتواند خیلی از بقیه بازارها عقب باشد . در فضای جامعه تورم ۵۰% یعنی دارایی شما هر سال نصف می شود و مردم برای فرار ازاین کاهش ارزش پول ملی دست به خرید هر نوع دارایی به غیر از پول خواهند داشت و دقیقا تئوری پول داغ اینجا صدق میکند که هیچ کسی نمیخواهد این گلوله داغ را در دست داشته باشد و همه میخواهند پول را به دارایی تبدیل کنند . بسیاری معتقدند بخش مهمی از توجه به بازار سهام و حضور پول درآن ناشی از همین است .

بازار باید یک روند خاص را داشته باشد نه رشد پر هیجان که حساسیت ها را رقم بزند و نه ریزش های هیجانی این می تواند بهترین رویداد باشد و بازهم میگوییم حرکت برمدار تحولات بنیادی اتفاقی است که می تواند پایه های بازار را مستحکم و رشد و ریزش های بازار را منطقی نماید . انصافا بازار تا به امروز خوب پیش رفته و می تواند این روند خوب را بازهم ادامه دهد .

و اما چند نکته در مورد بازار …

این برگشت از نان شب برای بازر واجب تر بود به این دلیل که جریان پول و نقدینگی نباید از بازار قطع امید کند چه فعالان بازار چه افراد بیرون و این برگشت می تواند فضای اعتمادو بهبود را به وجود اورد و یک اتفاق خوب دیگر را نیز رقم بزند . اگر برگشت بازار قوی تر باشد و شکل و شمایل روزهای بعد بهتر شود میتوان این طور گفت که در حرکات بعدی و در اصلاح و ریزش های بعدی فروش های هیجانی کمتر می شود وقتی بحث میکنیم که اصلاح موجب دوام و قوام بازار می شود همین است. بازار در حرکات بعدی افراد بیشتری را درگیر خود میکند .

نکته بعد این که خوشحالیم از این موضوع که موج عرضه های اولیه در یک برنامه ریزی خوب و مدون در حال ورود به بازار است بارها گفتیم با یک تبلیغ خوب و یک شرایط ایده ال می شود ورود جریان پول به بازار را شدت بخشید و شرایط را تغییر داد.

نکته دیگر

بازهم یک پیشنهاد به عزیزان در بورس است تا میتوانید صندوق ها را در بین مردم تبلیغ کنید صندوق هایی که دست اهلش باشد و با پول مردم در بازارهای اولیه و ثانویه سرمایه گذاری کند به نظر این بهترین فرصت جذب نقدینگی است و می تواند اتفاق خوبی هم برای بازار سرمایه باشد. این موضوع یکی از دریچه های ورود نقدینگی به بازار است که شبیه خون در رگ های بازار عمل میکند و اکسیر جوانی بازار است.

و نکته آخر …

بازی دلار دوباره انگار سر ناسازگاری گرفته و قصد تسلیم شدن ندارد به نظر دلار ۱۴ هزاری را دوباره شاهد خواهیم بود ولی سرعت رشد دلار بعید است هیجانی باشد این موضوع برگ برنده بازار است که دلار در حال حاضر برای او حوالی ۱۰ و۱۱ هزار است ولی در بازار ۲۰% بالاتر و این می تواند کاهش مقداری فروش را به خوبی جبران کند . به نظر کم کم دولت به سمت شناسایی تسعیر ارز بازار ازاد میرود و به فکر جبران کاهش فروش از محل تسعیر ارز دلار خواهد بود و این می تواند اغاز پذیرش نرخ واقعی دلار و حرکت بعدی بازار باشد.

بتا سهم

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *