فرار از بحران !

امروز شنبه اول هفته بازار دوست داشت خودنمایی ویژه ای را برای خریداران و رژه قدرت را برای فروشندگان داشته باشد او امروز باید ثابت میکرد که از موج نزول فاصله گرفته و به سمت صعود گام برمیدارد . به نظر تا حدودی تاکید میکنیم تا حدودی در همه ماموریت های خود موفق بود ببنید بازار با این شرایط به مصاف این هفته امده است که در هفته قبل اتفاقات مختلفی را پشت سرگذاشت و در نهایت در چهارشنبه مشت محکمی به صورت فروشنده ها کوبید و تا حدودی خود را برنده بازی کرد .

امروز دلیلی وجود نداشت که بازار منفی باشد و یا بد معامله شود . در مورد خبرهای سیاسی چند سیگنال بسیار مهم از سوی ایران به طرف مقابل ارسال شده است و به واقع ایران حسابی نخ داده ولی آن طرف کسی نیست این نخ را درک کند و جواب بدهد! ولی به هر حال از منظر سیاسی خبرها بد نبود. در مورد بازار باید این طور تحلیل کرد که فعلا مرحله اول یعنی فرار از بحران را پشت سرگذاشتیم و وضعیت بازار وضعیت نسبتا خوبی است همین که منفی نیست و ما شرایط خوبی را داریم نوعی حرکت رو به جلوست.

حضور پول های بازار در سهم های کوچک تر

ولی امروز یک موضوع بیشتر به چشم می آمد و آن هم حضور پول های بازار در سهم های کوچک تر است ببنید این موضوعی نیست که برای بار اول به آن برخورده باشیم وبارها بارها تکرار شده بازار که کمی درموضع ضعف قرار میگیرد حرکت و تب بازار روی سهم های کوچک بیشتر می شود البته در بین این ماهی های کوچک دریای بورس شکارهای بسیار خوب و شیرین هم پیدا می شود از همین رو نمیگوییم حرکت در بین سهم های کوچک بد است ، خیر ! ولی طبق روال همیشه توصیه مااین است به بنیاد و وضعیت بنیادی آن سهم نیز توجه کنید.

نکته ای در مورد بازار

نکته دیگر در مورد بازار بارها بیان شده است ببنید بازار تا اینجا خوب بالا آمده و شرایط خوبی را دارد ولی ادامه این روند و هضم قیمت های فعلی نیاز به یک شوک دیگر دارد که اگر این شوک وارد نشود خواهیم دید که ۵ یا ۱۰% بالاتر یک موج عرضه همه چیز را به رکود و سکون میبرد. امروز به شدت به این موج نیاز داریم که شاید ۲ موضوع بتواند آن را تا حدودی رفع کند اولین آن موج گزارشهاست که چه ماهانه فروردین و به خصوص گزارش ۱۲ ماهه شرکت ها نقش بسزایی در این زمینه دارد .

و اما دلار…

موضوع دوم بحث دلار است چه صعود دلار در بازار و چه پذیرفتن نرخ های منطقی تر توسط دولت می تواند شوک بعدی به بازار باشد . به نظر این دوموضوع در شکل و قالبهای مختلف باید شوک های مثبت را به بازار بدهند و به نظر تا وقتی این عوامل هستند خیلی جای نگرانی از ریزش نیست ولی این طور نیست که بازار درجا نزند … بازار برای رشد جدید انگیزه جدید میخواهد که امیدواریم به ان داده شود …بازار به خوش بینی احتیاج داد در شرایط فعلی با این رشد قیمت ها همه واقع بین یا بدبین هستند این کار بازار برای رشد را سخت میکند و به نظر باید خبرهای خوش بین کننده به بازار داد.

نکته آخر

نکته آخر بحث دلار و تورم است . ببینید این که دلار واقعی در نرخ تسعیر شرکت ها لحاظ نمی شود درست ، این که شرکت ها با موج تورم پیش نمی روند درست ، این که دارایی های بورسی سهامداران هنوز از تورم عقب است درست ، این که بازدهی سایر بازرها از بازدهی بورس در این دوران تورمی بیشتر بوده این هم درست ولی بحث چیز دیگر است . بحث امروز اثر پذیری است خواه این موضوع بابت افزایش ریسک سیاسی باشد خواه تبعات اقتصادی اگر دوباره در بازارها شاهد افزایش نرخ دلار باشیم با کمی تاخیر بازار این اثر پذیری را لحاظ خواهد کرد از همین رو به نظر فروش دارایی ها چه دلاری و چه غیردلاری باید کمی با عقل و منطق درست تری صورت گیرد …

امروز بسیاری از دوستان در مورد بحث های سیاسی از ما سوال میکردند از مذاکره و سناریو و هزار حرف دیگر اول این که ما سیاسی نیستیم ولی سعی میکینم فردا تبعات تحولات سیاسی خوب وبد را به طور مختصر در گزارش بازار شرح دهیم تا تکلیفمان حداقل با بسیاری از موارد روشن باشد.

بتا سهم

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *