در بازار امروز چه خبربود …

امروز بازار در ابتدا مثبت و بعد رفته رفته با فشار فروش و عرضه مواجه شد ولی نکته مثبت بازار امروز این بود که شاهد صفوف فروش نبودیم و بازار را دوباره خوب میخریدند برای روزهای بعد به نظر بازار دوباره کمی حجم میگیردو دست به دست می شود و دوباره مسیر صعودی خود را از سر خواهد گرفت در این بین معتقدیم گزارش های ۱۲ ماهه و بازارهای جهانی و نرخ دلار می تواند بسیار موثر باشد .

فقط این میان غرغر بچه های کوچک و دوست داشتنی و صادق و البته لجبازی را میشنویم که در مسیر رشد نرمال و طبیعی لباس پدر بزرگ ها و کفش پاشنه بلند مادرها را پوشیده میخواهند سریعتر قد بکشندولی این بازار است که همواره درس های مهمی به همه ما داده این اصلاح امروز و احتمالا روزهای بعد از عسل برای بازار شیرین تر و از نان شب برای بازار واجب تر بود که مسیر صعودی بعدی را برای بازار هموار تر و انرژی او را قوی تر و طول موج رشد بعدی را بلند تر میکند.

چرت میان راهی !

دونده ای را تصور کنید که در یک رالی حساس باید ۱۰۰ دور دور پیست بدود ۳۰ دور ان را زده و کمی نفس نفس افتاده است خسته شده است این طبیعت بدن اوست سرعتش کم شده و کمی ارام تر گام برمیدارد . برخی که هیجان برنده شدن دارند و از بدحادثه تجربه ورزش را ندارند و لیدر ورزشگاه هم شده اند از بیرون فریاد می زنند ااای دونده بدو تو میتونی ! اینجارا هم میتوانی رد کنی !

خیلی از آنها روی این بازی شرط بستند و برای آنها نیز پیروزی او مهم است میخواهند سریعتر به این پیروزی برسد و هیچ چیز برای انها مهم نیست جز پیروزی ! کسانی که فکرشان فقط برای چند دقیقه تحلیل میکند ، چند گام جلوتر را نمیبینند و مصرانه از دونده میخواهند بیشتر بدود و به این نفس نفس زدن ها توجه نکند.

آنقدر بدود تا برنده شود. میدانید نتیجه چه می شود؟ نتیجه می شود دونده ای که در راند ۴۰ استپ زده و بریده و بعد برای جمع جور کردن او دست به هر کاری میزنند . بعد ازاین که کار از کار گذشت دنبال مقصر میگردند و به هر ریسمانی چنگ میزنند که شاید بشود برگشت. حکایت امروز بازار ما هم همین بود. همه دوست دارند برنده باشند همه ! همه دوست داریم این بازار رشد کند ولی برخی افراد نه خیلی با تجربه جز فریاد زدن و تشویق به سرعت بیشتر کاری ندارند و چه بسا از تجربه قبلی هم درس نگرفتند که چطور بعد از آن ریزش های عجیب ، زمین و زمان را مقصر میدانستند و برای یک روز جمع کردن صفوف فروش عجز و لابه داشتند.

فراز و فرود در یک روند صعودی

بارها گفتیم بازهم میگوییم دریک روند صعودی این فرازو فرود ها طبیعی است و فرایند جابجا شدن سهامداران و حجم خوردن آنها اتفاق مبارکی میتواند باشد . در این شرایط منفی بسیاری از سهم های بزرگ و بنیادی همچنان جذاب به نظر میرسد .

تاکید می شود این اصلاح و استراحت ها به دوام و قوام بازار کمک بیشتری میکند .شما میتوانی در چنین روزهایی اصلا بازار را نگاه نکنی و فقط تماشاچی باشی و با اطمینان از روند صعودی میان مدت لذت ببری و میتوانی موقت شناسایی سود کرده و دوباره خرید کنی و البته دسته سومی هم هستند که میتوانند فقط غر بزنند و طلب یک روز مثبت بیشتر را داشته باشند … فکر میکنیم منطقی ترین حالت قرار گرفتن در یکی از دو گروه اول و دوم است .

روزهای گذشته به خوبی در مورد این موضوع توضیح دادیم و مطالب عرض شد. به این اعتقاد داریم که بازار در مسیر روند صعودی و برای داشتن انرژی در مقاطعی نیاز به استراحت دارد . هیچ کسی در بنیادی بودن قیمت ها شکی ندارد هیچ کس . بسیاری از سهم ها هنوز به ارزش ذاتی خود حتی نزدیک نشدند اهرم های قوی نظیر سود سال ۹۷ و گزارش های ۱۲ ماهه و گزارش ماهانه اردیبهشت به این روند کمک میکنند.

بسیاری از عزیزان طی این چند روز به خصوص امروز به نوع نوشتار و لزوم استراحت انتقاد میکردند اول از همه بازار با یک حرف ، یک جمله نمیریزد و با حرف کسی هم بالا نمی رود کسانی که یک جمله را مقصر عرضه های بازار میدانند بی شک بازار را نمیشناسند از رفتار حقوقی ها و روانشناسی حقیقی ها مطلع نیستند .

لزوم استراحت برای بازار

فردی که در سود قرار گرفته با توجه به ماهیت ترس قبلی ، تمایل به فروش بالایی را دارد و از هر ابزاری کمک میگیرد و البته ما نیزنظر خود را بیان میکنیم و فارغ از این که چه اتفاقی رخ میدهد معتقدیم هر کسی در بیان نظرات آزاد است .یکی از اشکالات همه ما این است که روی نمودار و کاغذ همه تحلیل گرهستیم خیلی از اعداد و لحظات حساس بازار را چارتیست ها و بنیاد کارها شب ها رسم میکنند و نشان همه میدهند ولی به پای سیستم که میرسند غرق هیجان دست به خرید و فروش میزنند و نمودار و علم بی عمل خود را فراموش میکنند .

در همین نمودار ها اصلاح و واگرایی و هزار حرف دیگر را بیان میکنند ولی تا پای بازار کمی به این سمت میرود شاکی ردیف اول فروشنده ها می شوند .

حرف آخر

و حرف آخر این که بازار فعلا در مسیر صعود است و این استراحت برای او اتفاق خوبی است . بهتر است در چنین روزهایی مطابق استراتژی خود عمل کرده و برای خرید سهم هایی که فکر میکنید می توانند بازدهی خوبی را داشته باشند و از نظر بنیادی نیز شرایط خوبی دارند اقدام نمایید . این روزها بهترین زمان برای اصلاح پرتفوی و خرید سهم های قوی تر در منفی هاست .

بتا سهم

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *