وقتشه !؟

امروز سه شنبه بازار با اصلاح شاخص یک ریزش نزدیک به ۸ هزار واحدی دیگر تقریبا ۱۶ گام به عقب برگشته و بیش از ۱۶ هزار واحد اصلاح کرده است قدیم ترها که ما بچه بودیم همین شاخص کلا در طول یک سال ۵ هزار واحد بالا و پایین میشد و امروز و این روزها در طول ۳ روز شاخص ۱۶ هزار و احتمالا با تکمیل فرایند اصلاح این چند روز نزدیک به ۲۰ هزار واحد افت خواهد داشت .

شرایطی دلهره آور و ترسناک

امروز بازار با شرایطی دلهره آور و ترسناک آغاز کرد و صفوف فروش همه را غافلگیر کرده بود ترس از روزهای قبل به خصوص مهر ماه باعث شده بود تا بازار امروز تصمیم بر فروش داشته باشد و میل به فروش در بازار زیاد باشد. البته مسائل سیاسی نیز بی تاثیر نبوده ولی انصافا و حقا یک نکته را با هم مرور کنیم مگر زمانی که بازار جفت جفت می پرید قرار بود صلح و مذاکره شود که امروز منفی است برخی آن را به جنگ ربط می‌دهند!

این خاصیت بازار است که در روزهای مثبت چشم و گوش خود را به روی همه ریسک ها می بندد و در روزهای منفی از راه رفتن پشه روی آب ریسک منفی برای بازار سرمایه می سازد.

صبح امروز در مورد برخی اتفاقات احتمالی در بازار صحبت شد ببنید اتفاقات بازار امروز خیلی هم غیر عادی و غیرمنطقی نبود البته تاکید میکنیم احساسی بود ولی به نظر این اصلاح برای بازار لازم است و هر چه قیمت ها بیشتر اصلاح شود فضا برای برگشت بازار و بهبود بعد از آن فراهم تر و بهتر می شود . امروز سعی میکنیم در مورد ۳ موضوع بیشتر صحبت کنیم که به بازار فردا نیز کمک میکند. ببینید اول در مورد جمع آوری و نوع خریدها در بازار بود امروز اکثر سهم های بازار را خریدند به جز خودرویی ها …

شاید در این رفتار دو هدف نهفته بود…

اول از همه این که بزرگان بازار میخواهند این طور القا کنند که ببنید باید سهم بنیادی خرید و سراغ هر سهمی با هر درجه ای نروید از همین رو حقوقی ها سراغ همه جور سهمی رفتند جز خودرویی ها البته این یک پیام بزرگ برای سهامداران حقیقی هم هست که ریسک این گروه را کمی بالا می برد .

اما هدف دوم به نظر جالب تر بود امروز وقت برگشت بازار نبود اگر امروز خودرویی ها جمع می شدند احتمال احساسی شدن بازار هم وجود داشت و از همین رو به نظر برای بازار فردا این انرژی را روی این گروه گذاشتن می تواند بهتر باشد.

در سوی دیگر امروز حقوقی ها نیز در جمع و جور کردن بازار مشارکت خوبی داشتند بزرگان و بنیادی ها را بسیار خوب می خریدند و در مجموع فضای خوبی را رقم زدند این اتفاق خوبی است و دلگرمی های خوبی را دارد و این اتفاقا یکی از تفاوت های جو فعلی بازار با مهر سال ۹۷ است که در مهر ۹۷ بازار را رها کردند ولی امروز حقوقی ها پای کار بودند.

۴گانه های اثرگذاردر بازار

نکته بعد در مورد ۴گانه های اثرگذاردر بازار است که هنوز هیچ یک جریان معکوسی را نشان نمیدهند . دلار صعودی ، بازارهای جهانی ریزش منفی ندارند ، خبرهای سیاسی انقدر که برخی بزرگ میکنند هنوز منفی نیست .برخی از امروز عزای پاره شدن برجام را گرفتند که بعید است این طور باشد و در نهایت کدال هم هنوز اتفاق بدی را مخابراه نکرده پس این جو در حال منفی بافی و پیش خور کردن تمام تحولات منفی است.

حالا تصور کنید یکی از این اتفاقات مثبت شود یعنی مثلا کدال و یا دلار و یا حتی خبر برجام کمی مثبت تر باشد آنوقت بازی بازار کم کم از مسیر بدبینی گذشته عقب نشینی میکند و بهتر می شود برای همین هم امروز نوشتیم که بورس بهتر است برگ های برنده ای همچون افزایش سرمایه و یا گزارش خوب شرکت ها را آخر از همه بزند که شوک خوبی برای بازار باشد و کمی از شدت منفی جلوگیری کرده و حتی بازار را مثبت تر نماید.

این را به جد دنبال کنید از ابتدای هفته بعد باید خبرهای مثبت به بازار برسد و فشنگ بازار خالی نباشد…

حرف آخر

حرف آخر این که چه از نظر نموداری چه قیمتی چه بنیادی فردا می تواند روزمتعادل شدن نمادها باشد و البته این پیش بینی ماست که جایی بین ۲۰۸ و ۲۰۶ هزار شاخص بازمیگردد هر چند برخی از شاخص ۱۹۷ هزار صحبت میکنند ولی معتقدیم این عدد محقق نمی شود و امیدواریم فردا همه چیز جمع و جور شود .

بازار تا بیخ پاره شدن برجام و رویارویی را لحاظ کرده به نظر فردا در سخنرانی خیلی اتفاق عجیبی رخ نمیدهد و چند بند کوچک خوانده می شود وتغییر میکند ایران از برجام خارج نخواهد شد و این خود شوک مثبت خوبی برای بازار است. فردا وقت این است که بازار از منفی کمی به سمت تعادل سوق پیدا کند فردا دیگر در منفی ها کسی نباید فروشنده باشد و به نظر حتی خودرویی ها نیز بازار فردا تا حدودی جمع و جور می شوند
و اما در بازار امروز چه خبر بود امروز هم مثل روز قبل اکثر سهم ها در صفوف فروشو در ۵% منفی ولی خوب معامله می شد و صفوف خرید جمع می شد .

امیدواریم این خبر تکذیب نشود …

همین حالا که در حال نوشتن هستیم خبرهای جالبی میرسد از یک سو ظریف گفته است تا وقتی اتحادیه اروپا به برجام پایبند بماند ایران از آن تبعیت می‌کند وزیر خارجه ایران در مصاحبه با اسپوتنیک گفت تا وقتی اتحادیه اروپا به برجام پایبند بماند ایران از آن تبعیت خواهد کردو از سوی دیگر می بینیم وقتی بازار اصلاح می شود خود به خود خبرهای مثبت برای برگشت او هم میرسد …

خبرگزارى رسمى روسیه ساعتى قبل نوشت : اتحادیه اروپا و ایران به امضاى توافقى جهت خرید آزادانه نفت ایران بسیار نزدیک شده اند!احتمالا طى سامانه اینستکس) به نظر رسمی شدن این خبرها می تواند جو خوبی را برای بازار فردا رقم بزند … فردا روز بهتری است و چشم ها باز تر و لب ها خندان تر است و به نظر فردا خودرویی ها نیز در همان یک ساعت اول جمع و جور می شوند.

بتاسهم

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

برای دریافت کد بورسی روی گزینه افتتاح حساب کلیک کنید:

کد بورسی ( کد بورس ) - دریافت کد بورسی رایگان و غیر حضوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *