نجات سرجوخه بازار !

لحظات اول فیلم نجات سرجوخه رایان را دیده اید؟ یکی از خاص ترین و تلخ ترین سکانس های تاریخ سینماست به خصوص سینمای جنگ … که چطور سربازهای امریکایی از قایق پیاده نشده تیرباران می شوند ولی هر طور شده تاکید میکنیم هر طور شده مقاومت کرده و پیش روی میکنند تا بالاخره موفق می شوند کشته و زخمی زیاد میدهند درست مثل بازار ما ولی دوباره رشد میکنند .

روزهای قبل و در نهایت امروز بازار درست شبیه همین سکانس بود آنقدر به خاک و خون کشده شد بازار که بالاخره امروز با تمام تلاش به این وضعیت مثبت رسید … البته این جنگ هنوز تمام نشده است هنوز بازی به پایان نرسیده و هنوز برخی در بازار به اتمام روند نزولی اعتماد ندارند.

امروز بارها شاهد دست به دست شدن و نوسان بازار بودیم و در واقع این چند روز صحنه های دلخراش و شیرینی در بازار رقم خورد … ولی هر چه بود پایانش نسبتا خوب تمام شده و امیدواریم هفته بعد خراب نشود .

چرا پایان بازار را نمی بندیم و میگوییم هنوز تمام نشده …

باید عرض کرد در روزهای آتی جدال بین همین بدبین و خوش بین ها را داریم . در یک سو برخی بدبین ها قرار دارند که معتقدند ایران وارد یک بازی باخت باخت شده و هر هفته از این پس فشار ها و داستان های سیاسی بالای سر بازار علم می شود و نمی شود زیر بار این ریسک ها از بازار بازدهی گرفت .

استدلال این عزیزان این است که ممکن است همین امروز یا فردا یا جمعه خبرهای سیاسی منفی دوباره برسد و دوباره وضعیت خطرناک شود . تا حدودی هم باید به آنها حق داد و برای همین می گوییم پروسه نجات سرجوخه بازار هنوز تمام نشده و فعلا دژ اول را فتح کردیم …

برخی دیگر هم معتقدند با این فضا و با این شرایط نمیتوان گفت روند صعودی تمام شده و همچنان بازار میتازد که نرخ دلار و گزارش ۱۲ ماهه شرکت ها و بعد هم گزارش ماهانه تداوم بخش این جریان می شوند . به هر حال روزهای پیش رو به خصوص هفته بعد این جدال دیدنی و دیدنی تر می شود.

بین روزهای مهر و این روزها تفاوت وجود دارد

خیلی دوست داشتیم این مطلب را برای بار چندم تکرار کنیم و روزهای قبل بارها و بارها نوشتیم بین روزهای مهر و این روزها تفاوت وجود دارد امروز تا حدود این تفاوت دیده شد البته اصلاح جدی بود ولی نه به اندازه ان مقطع و خیلی زود بازار جمع و جور شد و طرفدار پیدا کرد دیروز هم عرض شد تا وقتی بازاردلار داغ است و بورس کالا میتازد و نرخ های جهانی کم نشدند نمی شود خیلی به اتفاقات منفی دامن زد.

اگربه خاطر داشته باشید صبح روز سه شنبه در متنی خطاب به سازمان بورس و عزیزان نوشتیم :

به نظر نقش شما دراین بازی بسیار بااهمیت است. شما برگ های متعدد و قوی برای تغییر بازی دارید از نرخ تسعیر تا افزایش سرمایه ها ، گزارش پالایشی ها و گزارش ۱۲ماهه مثبت سایر شرکت ها، ولی زمان بازی با این برگ ها بسیار مهم است .

اولین توصیه این که به هیچ وجه از امروز تا آخر هفته سعی نکنید با این دست خبرها به بازار کمک کنید ، ما آخر هفته پر خبری را داریم اجازه بدهید از ترامپ تا روحانی همه حرف ها و خبرها زده شود و از ابتدای هفته بعد این اخبار به تدریج به بازار تزریق شود . بهترین کار آخردست نشستن و نظاره کردن کل بازی و بعد تصمیم گرفتن است.

برگ های برنده یکی یکی رو شود

ببنید یکی از این دلایل که در آن مقطع عرض شد این بود که درست مثل یک خدای نکرده قمارباز قهار ابتدا همه برگ های خود را رو کنند و تنش سیاسی کمی گرفته شود و بازار هم جمع جور شده باشد بعد برگ های برنده یکی یکی رو شود و حالا البته می توان از خبر افزایش سرمایه خبر پالایشی ها گزارش خوب پتروشیمی ها و …  یکی یکی رونمایی کرد و به بازار کمک کرد به نظر این اتفاق خوب مرحله بعد بازار است.

منتهی یک قید وجود دارد برخی به شدت به بازار بدبین هستند و تحولات سیاسی آن را رو به پر ریسک شدن ارزیابی میکنند . به نظر اگر گزارش ها و این دست خبرها باعث رشد و تقویت بازار نشد دیگر نمی شود خیلی به بازار امیدوار شد و این را هم باید در نظر داشت که شرایط خاص تر و ریسک های سیاسی بیشتر می شود .

البته ما امیدواریم با این اصلاحی که صورت گرفته کم کم بازار باردیگر در مسیر رشد و شرایط مثبت خوب خود قرار گیرد ولی همانطور که عرض شد جدال ریسک ها و فرصت ها دیدنی تر می شود ..

یک نکته جالب در بازار این روزها

این است که البته دیروز هم اشاره شد گویی در پشت پرده برخی میخواهند پیام مهمی را به برخی سهامداران برسانند با درست و یا غلط بودن آن کاری نداریم ولی نوع معاملات خودرویی ها و بقیه شرکت ها نشان میدهد حقوقی ها در این گروه کمتر مشارکت دارند و در سمت خریدار نیستند .

نمیخواهیم بگوییم این اتفاق درست است یا غلط به هر حال خودرویی ها نبض بازار هستند ولی امروز تا حدودی مسیر خودرویی ها از بازار جدا شد این خاصیت بازارهای نزولی است که باید به چیزی تکیه کرد که تداوم جریان سودآوری را نشان دهد در مجموع این نکته را گوشه ذهن خود داشته باشید که برای روزهای منفی این اتفاق ممکن است برای پرتفوی شما با شدت بیشتری رخ دهد مثلا فولاد در روز خوب بازار حوالی ۴۶۰۰ و ۴۸۰۰ ریال بود و امروز هم همین حوالی میچرخید . این نشان میدهد در این شرایط باید بر اساس استراتژی جلو رفت و سراغ هر سهمی نرفت.

اما یک نکته کوتاه از سیاست

امروز وقتی روحانی سخنرانی خود را آغاز کرد بازار کمی از شدت تصمیمات شوکه شد لفظ اولتیماتوم و فرصت ۶۰ روزه و تهدید ها یک روی داستان بود که بازار ابتدا آن را از روی زمین برداشت و حسابی دست به فروش زد و نگران بود ولی ازدید ما یک نکته در این تصمیمات بسیار آشکار بود . روحانی۴ بار به طور مستمر تکرار کرد آماده مذاکره جدید است و به وضوح بحث نفت و بانک را مطرح کرد در طول این مدت این اولین باری است که این فضا شکل میگیرد و به نظر هر چه این معرکه داغ تر شود احتمال این که از دل آن مذاکره بیرون بیاید بیشتر است .

نمیخواهیم بیخود امیدوار باشیم ولی با شنیدن صحبت های امروز کمی به مذاکره خوش بین تر شده ایم البته در این شکی نیست که روزهای آتی فشار خبرهای سیاسی بسیار زیاد است. توپ در زمین امریکا و کشور های اروپایی است اگر کار به شواری امنیت بکشد سخت خواهد شد و فضا هم غیرمنطقی ولی تمایل طرف مقابل و یا چراغ سبز او به برخی اقدامات می تواند بهترین وجه کار باشد. فعلا سیب خبرهای سیاسی از امروز تا شنبه به هوا پرتاب شده و ممکن است هزار چرخ بخورد …

بتا سهم

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

برای دریافت کد بورسی روی گزینه افتتاح حساب کلیک کنید:

کد بورسی ( کد بورس ) - دریافت کد بورسی رایگان و غیر حضوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *