چقدر این تحریم ها بر روی اقتصاد و صنایع مرتبط با تحریم اثر بخشی خواهد داشت؟

رییس جمهور آمریکا دیشب در یک فرمان اجرایی، اقدام به تحریم تجارت سنگ آهن، فولاد و آلومینیم و مس ایران کرد تا ۱۰% صادرات ایران را با چالش مواجه سازد.

اثربخشی این تحریم‌ها بدلایل زیر محدود است:

بر خلاف نفت که مشتریان آن محدود به دولت‌ها و شرکت‌های بزرگ می‌باشند، مشتریان #فولاد و #مس بعضا تجار و شرکتهای بازرگانی با مقیاس متوسط/کوچک بوده و تعداد آن بسیار بالا است
عمده شرکتهای تولیدی این حوزه خصوصی‌سازی شده و از انعطاف پذیری مطلوبی در تصمیم گیری‌های مرتبط با امور تجاری و اداره بنگاه برخوردارند‌.
زنجیره تجارت خارجی این حوزه به بیش از ۲۵۰۰ کارت بازرگانی و شرکت تجاری داخلی متصل بوده و بر خلاف نفت ، کاملا غیر متمرکز است که اعمال محدودیت صادرات را محدود می‌کند.
سیستم بانکی بین المللی از زمان خروج برجام از آمریکا عملا از ارایه سرویس به بخش‌های مختلف اقتصادی شامل صنایع آهن و فولاد و آلومینیم و مس خودداری کرده و این تحریم، عملا پیش خور شده است.

عمده بازارهای صادراتی صنایع آهن و فولاد و فلزات اساسی ایران، منطقه‌ای و شامل کشورهایی است که دارای مرز زمینی با ایران هستند
در حال حاضر و افق ۶ ماه آینده، صادرات آلومینیم و سرب ایران بدلیل محدودیت تولید و تقاضای بالای داخل کشور، محدود شده و بعضا مجوز صادرات برای آن صادر نمی‌شود.

عمده شرکتهای خارجی بزرگ ارایه کننده خدمات به حوزه معدن و صنایع معدنی ایران ۱۲ ماه قبل و همزمان با دور اول تحریم‌ها، از ایران خارج شده‌اند.

شاید مهمترین اثر این تحریم‌ها، افزایش هزینه حمل دریایی و کاهش قدرت چانه زنی صادرکنندگان ایرانی و درخواست تخفیف بیشتر از سوی مشتریان خارجی برای خریداران فولاد و مس باشد که با توجه به مارجین بالای تولید کامودیتی‌ها (ناشی از تضعیف ریال)، این امر در بنگاهها قابل مدیریت است.

کامودیتی

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

برای دریافت کد بورسی روی گزینه افتتاح حساب کلیک کنید:

کد بورسی ( کد بورس ) - دریافت کد بورسی رایگان و غیر حضوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *