گام اول !

امروز بازار سرمایه سعی کرد هر طور شده از چنگال بی رحم  رکود و ریزش و بحران  فرار کند تا یک  روز خوب را رقم  بزند روزی که باید مثبت می بود و باید این  مثبت را حفظ میکرد و  با تمام وجود از ان دفاع میکرد  . امروز بازار شبیه بازی این  تیم  های اخر جدول لیگ  بود که  برای ماندن در جدول و مورد توجه  بودن  باید  به حریف قدر خود گل میزد.

او عزم خود را جزم  کرده  بود که  بزند و همان دقایق اول هم زد … ولی بعد از ان  سخت در لاک  محافظه کاری رفته  بود و برای دقایقی تیم  حریف فشار را  بیشتر کرد  بارها  توپ  را به تیر زد ولی تور دروازه  نریخت و به هر حال  مقاومت  بازار ستودنی بود و اتفاقا در دقایق اخر و نیم  ساعت پایانی یک گل دیگر هم  به حریف زد تا  خیالش برای این  بازی راحت  باشد.

بازار سرمایه فردا هم  بازی سختی را دارد امیدواریم یارهای  کمکی که  باید از دل کدال و خبرها  بیرون  بیاید  به داد او  برسند او  امروز تنها  بود البته  زمزمه هایی شنیده می شود که  مبلغ ۴۰۰  میلیارد تومان برای کمک  به  بازار تخصیص داده می شود که  هنوز ابعاد دقیق تر آن مشخص نیست ولی به هر حال نجات بازار از این ریزش فعلا برنامه ای بود که انجام شد و موقتا بازار از این مرحله عبور کرد …

اما یک نکته

نمیخواهیم  دل کسی را  بلرزانیم ولی بازار امروز برای گذر از این مرحله قرص و محکم گام برنمیداشت پایش می لرزید و کمی ترس در چهره او دیده میشد شاید این  برای آغاز یک  روند طبیعی باشد و باید به او حق داد و البته  باید  به او کمک کرد باید به او کمک کرد تا از این  شرایط عبور کند .

امروز بازار حجم قوی نمی زد و برخی برای آغاز روند تردید داشتند ولی دو  اتفاق پیش روی این  شرایط است  …

یا بازار زورش نمیرسد و فردا  قطعا  خود را در این  روند نشان خواهد داد و دوباره مسیر دیگری را در پیش میگیرد که خیلی تعریف کردن و گفتن آن خوشایند نیست و یا باید  اتفاقی که فکر میکنیم درست است  رخ دهد . گزارش ها و خبرهای مثبت  باید  راهی کدال  شود تا  به  بازار کمک  شود  محکم و استوار از این محدوده  گام  بردارد . ببنید  بازار حق دارد  بترسد همین حالا  روند  بازارهای جهانی حسابی او را مردد  کرده است ولی در این جدال هر طور شده  باید پیروز باشد  و البته  کمک  به این  بازار و افت و اصلاح  قیمت ها نیز اتفاق خوبی بود.

ببنید مثلا همین حالا  باما نزدیک  ۲۴۴ تومان  سود  اعلام کرده است  به نظر قیمت  فعلی یعنی پی به ای ۴٫۵ برای قبل از مجمع عددد خوبی است و باعث می شود سهم حداقل کفش سته  باشد این اتفاقی است که انتظار داریم برای بسیار یاز نماد ها  رخ دهد …

و اما یک هشدار مهم

ببنید  جسته و گریخته  میشنویم که برخی حقوقی های خاص دوباره در فکر فروش سهم در بازار هستند  با این که تا این لحظه  همه جوره جلوی انها  گرفته  شده است ولی به نظر باید تمهیدات قوی تری اندیشید به نظر این  در این  شرایط نمی تواند اتفاق خوبی برای بازار سرمایه باشد و  بهتر است در سطوح  مدیریتی موضوع با مذاکره حل و فصل شده و به بازار نرسد.

و نکته آخر …

این روزها داستان های سیاسی هر روز خاص تراز روز قبل می شود از تحولات منطقه ای گرفته تا تحولات مذاکره ای و … واقعا هیچ کسی نمیداند که چه می شود چه رویدادی در انتظار بازار است ولی این بارهم مثل همیشه توصیه مااین است که با خود صادق باشید این سوال را از خود مطرح کنید که اگر خدای نکرده فکر میکنید تحولات وخیم تر و اوضاع بدتر و شاید جنگ می شود اصلا چرا در بازار مانده اید بفروشید و خلاص…  ولی این یک روی سکه است عمیقا معتقدیم که بازار سرمایه در یک شرایط برد برد در میان مدت و بلند مدت قرار گرفته است .

ما نظر خود را میگوییم و ممکن است عزیزان نظرات دیگری را داشته باشند ولی به شدت معتقدیم اوضاع به سمت درگیری و جنگ این مسائل نمی رود و اتفاقا از دل این هیاهو ها مذاکره احتمالی بیرون می آید وقتی این نظر را داشته باشیم حتی ادامه این شرایط برای بازار برد نیست ولی باخت هم نیست و در سوی دیگر مذاکره برای بازار برد است چرا که با این که افت دلار را داریم ولی گشایش ها به بازار کمک میکند . این را برای چه نوشتیم …

برای عزیزانی نوشتیم که مدام طی این مدت میگفتند چرا ریسک های سیاسی را در تحلیل ها لحاظ نمیکنید از دید ما ریسک بازار افزایش یافته است ولی مسیر طوری نیست که بخواهی به این دلایل آن را ترک کنی و معتقدیم این موضوع سرانجام خوبی خواهد داشت … به نظر بهتر است سایر ریسک های بازار را محک زد و شرایط دیگری را سنجید.

بتا سهم

 

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

برای دریافت کد بورسی روی گزینه افتتاح حساب کلیک کنید:

کد بورسی ( کد بورس ) - دریافت کد بورسی رایگان و غیر حضوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *