۳۰ دقیقه های نفس گیر …

امروز بازار را در حالی پیش بردیم که به نظر یک رویداد نزدیک به ۴ بار است تکرار می شود و نمی شود از کنار آن ساده گذشت بازار دراین روزها از ابتدا تا ساعت ۱۲ خوب پیش می رود. ولی درست در نیم ساعت آخر با موج فشار فروش مواجه شده و فاز بازار کمی تغییر میکند این رفتار باید کمی واکاوی شود که چرا فروشنده ها این طور در نیم ساعت آخر بی محابا سهم عرضه میکنند ولی در مجموع بازار خوب بود و فشار فروش و میل به فروش ویران کننده نیست.

البته این را هم بگوییم که خریداران نیز آنچنان میل قوی به بازار ندارند و منتظر هستند تا اتفاقات و رخدادهای جدیدی برسد و با تحولات نو بازار را پیش ببرند . روزهای قبل نیز عنوان شد که موتور بازار سوخت تازه میخواهد …

بازار منتظر خبراست و این روزها از حالت انتظار به تشنه تغییر وضعیت داده است بازار تشنه اطلاعات است و باید هر چه سریعتر خبرها از کدال و غیر کدال برسد . امروز برخی عزیزان نگران بودند که بازار دوباره در مسیر اصلاح قرار گیرد این نگرانی به حق و منطقی است ولی به نظر قیمت ها و شرایط پی به ای سهم ها نشان میدهد اصلاحی هم اگر در جریان باشد اصلاح عمیقی نیست و فشار فروش کمر شکن در بازار ایجاد نخواهد کرد.

یک نکته در بازار این روزها مهم است

روزهای قبل هم عرض شد که بازار به خبر تازه احتیاج دارد حالا نمیدانیم عمدی است یا سهوی هماهنگ شده است یا نه ولی خبر افزایش سرمایه این دقایق همه جا دست به دست می شود که می تواند اولین موج خبر باشد . شاید این اولین تیر رگباری است که می تواند به بازار کمک کند خبر تسعیر ارز و نرخ دلار بازار ارزی و گزارش های کدال و ماهانه ها دیگر برگ های بازار طی این مدت هستند .

در خبرها در مورد افزایش سرمایه داشتیم

طرح «تسهیل و رفع موانع تولید» در جهت رونق تولید و توانمندسازی بنگاه ها باید در مجلس و شورای نگهبان تصویب شود تا با تبدیل شدن به قانون قابلیت اجرا پیدا کند، اما مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی درباره شورای هماهنگی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی در سال ۹۷ برای شرکت های زیان ده موضوع دیگری است که از مسیر این شورا پیگیری شده است. این خبر برای آنکه قابلیت اجرا پیدا کند باید تبدیل به ابلاغیه و بخش نامه شود.

اما مصوبه مجلس برای معافیت مالیاتی

افزایش سرمایه همه شرکت های بازار سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها نیز در صورت تصویب شورای نگهبان، تبدیل به قانون شده و قابلیت اجرا دارد.این مصوبه شورای هماهنگی مسیر دیگری را طی می کند و با قانونی که در مجلس در حال پیگیری است تفاوت دارد. باید جزییات و شروط این موضوع مشخص شود و یک خبر صرف و بدون ابلاغیه رسمی قابلیت اجرا ندارد. مصوبه این شورا با قانونی که در مجلس و شورای نگهبان در حال بررسی است، تفاوت دارد. به نظر هر چه هست خبرخوبی است بازار به شدت به این دست خبرها احتیاج دارد و می تواند شارژ بازار را رقم بزند .

امروز میخواستیم در مورد طمع و استفاده از اعتبار صحبت کنیم که به نظر به روزهای بعد موکول میکنیم ولی در مورد اعتبار حرف بسیار است .

اما برویم سراغ بحث بعدی این که سرنوشت بازار چه می شود …

بازار بین رویداد های مختلفی قرار میگیرد که طی این چند روز حرکت او مشخص می شود به نظر بازار طی این مدت شرایط خاصی را تجربه میکند او به شدت به اتفاقات پیرامون وابسته شده و فضا برای او خاص تر دنبال می شود به نظر وابستگی بازار بیش از جریان پولی به جریان خبری وابسته می شود و می توان از همین حالا اتفاقات خاص را در دل آن دید . از دید ما این خبرها و گزارش ها مهم هستند و جریان بازار را تعیین میکنند.

ولی معتقدیم تب این اتفاقات شاید فقط راهبرد تا ۲۲۰و نهایت سقف قبلی را داشته باشد برای گذر از سقف قبلی شاخص به یک ابرخبر خوب نیاز دارد که شاید فعلا در دسترس او نباشد از همین رو بازار فعلا پیش می رود ولی اهسته گام برمیدارد توصیه اخر این است که بسیار بسیار زیاد دقت کنید…

به این روزها که بازار خوش خوشان است و همه چیز گل بلبل نگاه نکنید به نظر در بازار بگردید سهمی را پیدا کنید که سود محور باشد یا اثرات سودآوری قوی را داشته باشد و یا جریان های تورمی بتواند به بنیاد آن کمک کند صرف بازی و سهم بازی و خبرها و شایعات اتی نمیتواند مبنا باشد این بازی دیر یا زود تمام می شود بهتر است بسیار مراقب این مقطع از بازار باشید . مراقب باشید جنس گرانی را گران تر نخریده که صاحب اول و آخر آن قیمت خود شما باشید !!

بتا سهم

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *