روح خوشبینی در کالبد بازار!

بازار امروز یک گام بلند دیگر برداشت و فضای بازار را از یک تهدید که داشت او را تهدیدمیکرد نجات داد ! دیروز بدبین ها و نقد های بازار داشتند برای بازار فاتحه میخواندند که حرکت دیروز و قوی که بازار را جمع کرد و پس از ان گزارش هایی که رسیده باعث شده تا فضا به طور کلی عوض شود و امروز با فاز مثبتی بازار را آغاز کنیم .

ببنید عوامل مختلفی در این موضوع موثر بوده است از دیروز کمی کمک میگیریم و این عوامل را به دو بخش عمده تقسیم میکنیم عوامل سیاسی و عوامل بورسی و اقتصادی …

به این چند خبر دقت کنید دیروز خبر رسید وزیر امور خارجه عمان پس از ورود به تهران با ظریف وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و در خصوص روابط دو جانبه و مهمترین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی گفتگو و تبادل نظر کرد روز قبلش یکی از رسانه ها گفته بود ترامپ نامه محرمانه ای را برای عمان فرستاده و درخواست هایی را مطرح کرده است .

بعد ظریف هم تویت میکند کمی هم احترام مقابل را امتحان کن …

خلاصه در بین هزاران خبر منفی این اخبار مثبت به نظر مهم تر است و از همه مهم تر بازار سکه و دلار را داریم که روند نزولی گرفته است به نظر ایتم سیاسی اهرم بسیار خوبی برای آرامش دادن به بازار است و از سوی دیگر بازار نگران نرخ دلار شرکت ها هم نیست چرا که نرخ در سامانه نیما در حال افزایش است و این یعنی کاهش ریسک سیاسی و همزمان رشد نرخ تسعیر ارز اتفاق خوبی است.

از سوی دیگر عوامل بورسی و اقتصادی هم کم کم از راه میرسند و الحق و الانصاف بورس هم خوب در حال مدیریت است حالا یا مدیریت پنهان یا اشکار به هر حال برگ های برنده ۴ گانه ای که دیروز از ان صحبت کردیم می تواند این روزها بسیار موثر باشد .

از دید ما ۴ عامل یعنی نرخ تسعیر بانک ها ، نرخ دلار نیما و رشد آن ، خبر تجدید ارزیابی ها و گزارش های ماهانه طی ۱۰ روز آتی باید بازار را بمباران خبری کرده و او را مثبت کنند تا فضا بتواند از این بن بست خارح شود به نظر کار سختی نیست ولی می تواند رخ بدهد به خصوص آیتم دلار نیما و گزارش های ماهانه بسیار مهم هستند .

به نظر در این روزهای قبل از تعطیلات این خبرها به بازار میرسد و ما با همین عوامل تا لب مرز سقف قبلی پیش روی خواهیم کرد ولی برای بعد از آن باید خبرهای جدید تری داشت .

 فاز اول حرکت را با این گزارش ها و خبرها پیش میبریم به خصوص…

امیدواری به گزارش های ماهانه بیشتر است آمار گمرک هم همین را نشان میدهد بورس کالا هم همینطور امروز یک گزارش رسیده بود که بررسی آمار معاملات این رینگ نشان می دهد، ارزش معاملات فولاد مبارکه در اردیبهشت ۱۳۹۸ به حدود ۲۲۶۱ میلیارد تومان، ملی مس به حدود ۱۶۱۸ میلیارد تومان فولاد خوزستان به ۴۹۹ میلیارد تومان رسیده است که یک رکورد جدید در ارزش فروش ماهانه در بورس کالا به حساب می آید.

خلاصه این دو بحث این است که بازار از نظر بنیادی می تواند قابلیت های خوبی را پیدا کند و امیدواریم این رشد به خصوص در سهم های بزرگ محقق شود .

اما بخش دوم این مقدمه بازهم روی صحبتمان با عزیزان دربورس است .

وقتی در جایی تعریف می شود اگر انتقادی هم باشد باید بیان کرد دو انتقاد بسیار ویژه به عزیزان در بورس داریم . اول از همه اشکالات سایت بورس در طول معاملات است که بارها با قطعی و مشکلات پی در پی مواجه می شود سیستم معاملاتی هم مشکلاتی این چنینی را دارد . به نظر وقتی شما طبق صورت های مالی درآمد های عالی را شناسایی کردید باور کنید حق این سهامداران است که این ارتقا در سیستم ها را داشته باشند.

ببنید امروز این حرف که بورس برای این موضوع مشکل داشته باشد حرف عجیبی است سهامداران فقط باید دغدغه بازار و ریسک های مختلف را داشته باشند و اضافه شدن این ریسک به ریسک های بازار واقعا پذیرفتنی نیست …

اما نکته دوم …

بسیاری از شرکت ها ایراد میگیرند که دلیل کندی به روز رسانی اطلاعیه های کدال و صورت های مالی ۱۲ ماهه سیستمی است که توسط سازمان طراحی و ابلاغ شده و زمان زیادی را به خصوص در گزارش تفسیری ها میگیرد .

ما شما و همه میپذیریم که سیستم گزارش تفسیر مدیریتی اتفاق خوبی است باشد ولی امروز همه به برخی خلا ها در سیستم گزارش دهی شرکت ها واقف شدند این که شرکت ها برآورد درستی از وضعیت ارائه نمیدهند و برنامه ها را در اهداف کلی جانمایی میکنند اتفاقی است که منجر به تغییرات ناگهانی در سود و ایجاد ریسک بالا ناشی از انحراف معیار سود شرکت ها شده است.

نمیدانیم ولی به نظر لازم است تا تغییراتی در این شرایط ایجاد شود تا شرکت ها شفاف و روشن پیش بینی سود های خود را نیز به بازار اعلام نمایند نمیدانیم به چه زبانی بگوییم که این امر منجر به افزایش شفافیت شرکت ها و بازار می شود …

بتا سهم

تحلیل تصویری تکنیکال را می توانید در کانال تلگرام و آپارات ببینید:

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

با سامانه فارابیکسو ، شما به صورت همزمان می توانید در بازار آتی سکه ، زعفران و بورس اوراق بهادار معاملات آنلاین انجام دهید.

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *