صنايع شيميايي سينا

صنايع شيميايي سينا خریدار متانول و فروشنده فرمالین،هگزامین و پارافرمالدئيد است. این شرکت طی ۹ماه ۱۷۸ میلیارد ريال سود ناخالص عملیاتی داشت که در ۱۲ ماه آنرا به ۲۰۰ میلیارد ريال رساند اما ۹۹ میلیارد ريال هم سود تسعير ارز عملياتي محقق کرده که در گزارش های قبلی نبود این مساله باعث شد تا eps محقق شده برای صنايع شيميايي سينا ۹ ماهه که ۲۳۲۹ ريال بود به ۳۴۳۹ ريال در ۱۲ ماهه رسید.

فنوال

فنوال ۱۱۶ ريال در ۹ ماه و ۱۸۹ ريال در ۱۲ ماه ساخت که ۱۳۶درصد بیشتر از سال قبلی است. این شرکت ۹۵ میلیارد ريال معادل ۱۴۰ ريال به ازای هر سهم سایر هزینه های عملیاتی شناسایی کرده است. ۸۸ میلیارد ريال ازان مربوط به هزینه های جذب نشده در سربار است ازین جهت که فنوال سال ۹۶ حدود ۱۴ هزار تن محصول داشت اما در ۹۷ تنها ۹ میلیون تن محصول فروخت و از ظرفیت خطوط خود کمتر استفاده کرد. در چنین حالتی هزینه جذب نشده در سربار از بهای تمام شده تولید کسر و به هزینه عمومی می آید که البته در فنوال، در بخش سایر هزینه ها آنرا ثبت کرده اند. بسیار مهم است که فنوال مقدار فروش را به ۱۴ هزار تن مجددا برساند، در این صورت، به سبب وجود هزینه های ثابت و متغیر، سود ناخالص با شیب تندی رشد می کند.

بشهاب

بشهاب در ۹ ماه ۱۰۱ میلیارد ريال سود عملیاتی ساخت اما طی همین دوره سال قبلی هیج سودی نداشت و طی سال ۹۶ زیان ده بود. در ۱۲ ماه سال ۹۷ توانست ۱۹۰ میلیارد ريال سود عملیاتی بسازد به عبارتی یک زمستان گرم داشته است. هزینه مالی اندکی بالا است و حدود ۱۰۴ میلیارد ريال شناسایی شده ضمن اینکه مانده بدهی بانکی هم صعودی است. نکته مثبت اینجاست که متوسط نرخ فروش همکنون ۵۰درصد بالاتر از کل سال ۹۷ است، باید دید می تواند هزینه ها را هم کنترل کند یا نه. در هر حال بشهاب ۱۰۵۷ ريال سود ساخت.

زقیام

زقیام در ۹ ماه ۶۰۰ ريال سود داشت یعنی ۱۵۸ میلیارد ريال سود عملیاتی. در ۱۲ ماه آنرا به ۸۹۵ ريال رساند که معادل ۱۸۱ میلیارد ريال سود عملیاتی است. رشد سود در زمستان عمدتا به دلیل این است که طی ۹ ماه ۷۳ میلیارد ريال سود فروش دارايي هاي زيستي مولد داشت اما در ۱۲ ماه آنرا به ۱۶۲ میلیارد ريال رساند. نمی شود گفت این سود عملیاتی نیست یا قابل تکرار نیست. یکی از موضوعات اصلی فروش دارایی زیستی مولد است که هر ساله تکرار می شود. البته این رقم در سال های قبلی کمتر بوده و حالا به واسطه رشد قیمت ها، سود آن نیز بسیار رشد کرده است. استاندارد ۲۶ حسابداری و مقاله مربوط به استاندارد حسابداري بين المللي بخش عمومي شماره ۲۷، نحوه حسابداری برای داراییهای زیستی، می تواند به شما در درک بهتر این مساله کمک کند.

تحلیل تصویری تکنیکال را می توانید در کانال تلگرام و آپارات ببینید:

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

با سامانه فارابیکسو ، شما به صورت همزمان می توانید در بازار آتی سکه ، زعفران و بورس اوراق بهادار معاملات آنلاین انجام دهید.

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *