اینکه سیاستمداران در چه نقطه جغرافیایی سخن می گویند گاها از محتوای سخن آنها مهم تر است. ما دیده ایم که ترامپ بارها و بارها بر علیه ایران سخنانی تند بر زبان آورده و یا گاهی نرمش نشان داده و خواهان مذاکره شده است.

اینکه مثلا ترامپ در اسرائیل بر علیه ایران صحبت کند، طبیعی است و ارزش پاسخگویی ندارد اما اگر همین اتفاق در هند صورت بگیرد برای سیاستمداران ایران مفهوم دیگری خواهد داشت.

اینکه ترامپ به ژاپن رفت، با رهبران عالی این کشور گلف بازی کرد، عکس یادگاری گرفت و پس از آن در کنفرانس خبری گفت که قصد تغییر رژیم ایران را ندارد و حاضر به مذاکره است و اگر ژاپن پا در میانی کند خوشحال خواهد شد،

دو سیگنال بسیار مهم داشت:

۱) کشوری که با موشک اتمی مورد هدف آمریکا قرار گرفته امروز یکی از نزدیک ترین دوست های آمریکا است. ترامپ در ژاپن این پیام را به رهبران ایران داد که دشمنی ما با هم که از ژاپن بیشتر نیست! ببینید با هم گلف هم بازی می کنیم! این درجه از صمیمیت با تنها کشوری که هدف موشک اتمی آمریکا بوده این پیام را دارد که با همه می شود مذاکره کرد، صلح کرد، آشتی کرد و دوست شد! این پیام ترامپ به رهبران ایران بود. ( صلح است میان کفر و اسلام، با ما تو هنوز در نبردی؟ )

۲) طی هفته های اخیر چه بسیار رهبران کشورها که خواهان واسطه گری بین ایران و آمریکا شدند. از شرق و غرب پیام می رسید که اگر دو طرف بخواهند ما میانجیگری می کنیم و هر کشوری که با هر ۲ مقام دیدار می کرد نشریه ها سریعا از نقش میانجیگری آن کشور سخن می گفتند. ترامپ مشخصا گفت ژاپن رابطه خوبی با ایران دارد و مورد اعتماد آمریکا است و اگر نقش میانجی را بازی کند خوشحال خواهیم شد! ترامپ با این کار تمام مدعیان را کنار زد و نماینده خود را ژاپن معرفی کرد، حالا ایران می داند که سوئیس، عمان، عراق و روسیه هیچ کدام نماینده آمریکا نیستند بلکه اصل خبر را ژاپنی ها دارند.

نهایتا اینکه ترامپ در مسیری بازی می کند که قابل پیشبینی بود. او در زمانبندی مورد نظرش نتوانست سران جمهوری اسلامی را وادار به پذیرش شروط خود کند لذا با زمان اندک باقی مانده تا انتخابات، دیگر تمرکزی برای تنش با ایران ندارد. او باید خود را آماده نبردهای انتخاباتی کند و آمدن و رفتن های رهبران ژاپن هم فقط یک ژست صلح طلبانه است.

ترامپ با این کار راهی برای گفتگوی پشت پرده و غیر مستقیم ایجاد می کند…

اگر در سال ۲۰۲۰ مجددا انتخاب شود ، یکبار دیگر رفتار خصمانه خود را علیه جمهوری اسلامی از سر میگیرد لذا ایران باید ازین فرصت استفاده کند، ژست مذاکره بگیرد و در این ۱۴-۱۵ ماه خود را تقویت کند تا به لحاظ اقتصادی آسیب ها دفع گردد. پس ازان اگر ترامپ رئیس جمهور نشد که برجام به مدار بر میگردد و اگر ترامپ سر کار آمد که یا باید مذاکره کرد یا ترامپ با شدت بیشتری تقابل می کند لذا از دید بازار سهام، ما یک سال آینده تنش نظامی نداریم و تنش سیاسی نزولی است.

ولید هلالات

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *