فاز خوش بینی !

دوباره یک روز خوب خاص را در بازار شاهد بودیم بازار با شرایط خوبی به اوج خود رسیده بود و یک باردیگر به سقف قبلی نزدیک می شود البته انتظار داریم که به سقف قبلی که رسید که فکر میکنیم بازار فردا باشد ، کمی دست و پای بازار بلرزد و موج فشار فروش بیشتر شود ولی این طور نیست که نتواند از آن عبور نماید و به نظر با کمک گزارش ها و خبرها گذر از این مرز کار سختی نیست .

اما در بازار امروز چند نکته مهم بود

قبل از هر چیز به یک نکته دقت کنید از روز شنبه ۴ خرداد حجم در بازار رو به افزایش گذاشته و به طرز ملموسی بازار خریدار دارد نمی دانیم این حرف تا چه حد درست است ولی شاید اسمارت مانی ها دوباره به بازار برگشتند و این نشانه های این برگشت باشند .

پول هایی که برخی از آنها از بازار ارز فرار کرده و حالا به سمت این بازار آمدند ولی این نکته کمی ملموس است که جریان پولی قوی که در بازار فعلی وجود دارد به نظر نوعی پول از بیرون بازار است و این یکی از نشانه های شرایط خوب بازار است حالا این که این پول چه سیگنالی گرفنه که به این سمت آمده بحث دیگری است .

اما بحث بازار را پیش ببریم و روی چند نکته تاکید کنیم :

اول از همه حرکت بازار روی سهم های بزرگ یکی از مهم ترین اتفاقاتی است که رخ داد و امروز به وضوح مشخص بود بارها و بارها در روزها قبل به این موضوع اشاره داشتیم در روز ۲۹ اردیبهشت در گزارش بازار آوردیم که نکته ای که در بازار به ذهن میرسد این است که بهتر است سراغ سهم هایی بروید که زیر پای آنها سفت و محکم باشد ببنید صورت های مالی منتشر می شود و قطعا برخی مقایسه خواهند کرد که چه در صورت های مالی ۱۲ ماهه و چه در گزارش ماهانه پیش رو عیار شرکت ها در سود سازی چگونه خواهد بود .

تجربه های بسیاری نشان داده است که در نهایت هر شرکتی از این قاعده سود سازی شرکت ها دور شده ضربه بدی خورده و دوباره منفی شده است:

یعنی حتی سهم های پروژه محور نیز این اتفاق برایشان رخ داده از همین رو معتقدیم در سهم هایی باید حاضر شد که سود ساختن را در دستور کار دارند به نظر وقت این است که در این بازی که شاید در برخی سهم ها تا ۴۰% رشد را داشتیم کمی سیو سود صورت گیرد و سود محقق شده را نگهداری کنیم و آن را صرف خرید سهم بنیادی و شاید حتی رفتن به مجمع کنیم .

و البته گزارش های ۱۲ ماهه و ماهانه فعلی نیز به خوبی نشان دهنده همین امر است و به واقع این گزارش های ماهانه بودند که آتش بازار را روشن کرده و استارت مثبت بازار را زدند به نظر ادامه روند فعلی بازار با این گزارش ها و انرژی فضای گزارش ها می تواند جالب باشد . اما بازهم عرض میکنیم آیتم گزارش ها به تنهایی نمی تواند عامل مثبتی باشد باید عوامل دیگری کنار آن قرار گیرد . بازارهای جهانی یکی از این شرایط است ولی برخی دو گانه سیاست و دلار را مطرح میکنند که امروز بازهم کمی مفصل تر توضیح میدهیم .

در مورد سیاست در این ماه خرداد انصافا ماه پر حادثه ای را داریم پر خبر است و مهم …

به نظر ۲ رویداد بسیار مهم پیش روی ماست اول از همه ۱۴ خرداد که رهبری صحبت میکنند و بی شک در مورد مذاکره هم بحث خواهد شد و بعد از آن سفر نخست وزیر ژاپن است که او نیز میتواند بسیار مهم باشد . بازار ها منتظر یک نشانه هستند کوچکترین چرخش می تواند فضای بازار ها را حسابی تحت تاثیر قرار دهد به خصوص بازار دلار و سکه را …

اما نکته اصلی در مورد دلار فقط این نیست به نظر بازار سرمایه تحولات دلار را دست کم گرفته و البته باید به عزیزان در بانک مرکزی هم تبریک گفت بسیار چراغ خاموش به سمت سیاست یکسان سازی ارزی پیش رفتند .دلار نیما به سمت ۱۲ هزار می رود و امروز دلار نیمای پتروشیمی ها ۱۱۱۰۰ تومان بوده است دلاری که قبل از سال ۹ هزار تومان بود و از سوی دیگر نرخ دلار ازاد نیز در حال کاهش است و شاید این دو جایی حوالی ۱۲۵۰۰ و ۱۳ خود را متعادل کنند .

ولی اثرات آن برای بازار بسیار مثبت خواهد بود به خصوص پتروشمی ها که می توانند تا ۳۰% بالاتر نرخ های خوب تسعیر را داشته باشند .دلار همچنان یکی از مهمترین ایتم های اصلی محرک بازار و راننده پنهان بازار به شمار می رود …

و امایک پیش بینی کمی میان مدت و کوتاه مدت از بازار داشته باشیم:

در کوتاه مدت بازار در اولین گام طی روزهای آتی با سقف قبلی و مقاومت جدی خود درگیر می شود به نظر درگیری جالب و پر حجمی است ولی خیلی زود از آن میگذرد تا قبل از تعطیلات ۴ روز کاری را داریم و به نظر در این ۴ روز وضعیت مثبت است و بازار از این نقطه نیز عبور میکند .

برای روزهای بعد از تعطیلات کمی موج سیاسی و دورشدن از گزارش ها و رشد قیمت ها باعث می شود اوضاع آرام تر باشد و به نظر نیمه دوم خرداد نیمه آرام تر از نیمه اول است . بازار از نیمه دوم خرداد سوت آغاز فصل مجامع را زده و کم کم برای اتفاقات جدید آماده می شود فعلا به نظر باید مشغول گزارش های ماهانه و ۱۲ماهه بود !

بتا سهم

تحلیل تصویری تکنیکال را می توانید در کانال تلگرام و آپارات ببینید:

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

با سامانه فارابیکسو ، شما به صورت همزمان می توانید در بازار آتی سکه ، زعفران و بورس اوراق بهادار معاملات آنلاین انجام دهید.
تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *