نفت سپاهان با نماد شسپا  بخش مهمی از محصولات خود را صادر می کند. یکی از اولین شرکت هایی که نشریه های جهانی محصولات آن و مقاصد را رصد می کنند همین نفت سپاهان است. با آغاز تحریم ها در سال قبلی گفته شد خبری از کشتی های ایران که SN۵۰۰ نفت سپاهان را صادر می کنند نیست اما گزارش ماهانه ها نشان داد که محصول نفت سپاهان صادر می شود و اتفاقا بهتر از قبل!

شسپا طی سال ۹۷ توانست ۲٫۵ درصد سهام شپنا را خرید لذا DPS حاصل از مجمع نیز عاید شسپا می شود که حدود ۵۰۰ ریال برای هر سهم شسپا خواهد بود البته با فرض تقسیم نیمی از سود شپنا در مجمع. نکته مهم این است که نرخ لوبکات ۸۰درصد بالاتر از سال قبلی است اما در خصوص محصول، بخشی با دلار نیما صادر می شود که طی اردیبهشت دلار نیمایی از کمتر از ۹۰ هزار ریال به بالای ۱۱۰ هزار ریال رسید و ۳۲ درصد محصولات شرکت افزایش نرخی بین ۶۰ تا ۷۰ درصد دریافت کردند. طبق گزارش ماهانه، متوسط نرخ اردیبهشت ۳۴ درصد بالاتر از سال قبلی است اما انتظار تحلیلی ما این است که متوسط نرخ خرداد ۵۵ تا ۶۲ درصد بالاتر از سال ۹۷ باشد.

لذا در این مقطع سناریوهای مختلفی برای سود سال ۹۸ داریم.

اگر متوسط نرخ خرداد در بخش روانکار ۹۳ میلیون ریال باشد، این بهترین سناریو ما است که در این صورت سود ناخالص سال ۹۸ به حدود ۱۵هزار میلیارد ریال می رسد که ۴۵ درصد بالاتر از سال ۹۷ است.

در هر حال طیفی از eps های تحلیلی بین ۱۰۰۰ تومان تا ۱۴۰۰تومان بر اساس سود تسعیر ارز به دلیل رشد دلار نیمایی و رشد نرخ فروش داخلی قابل محاسبه است، باید دید این افزایش نرخ ها کار را به کجا می رساند. اگر متوسط نرخ روانکار ۸۵ میلیون ریال باشد، یعنی سود سال ۹۷ در سال ۹۸ تکرار می شود به عبارتی شسپا حدود ۱۰۰۰ تومان eps خواهد داشت پس منتظر گزارش ماهانه ها باشیم …

در نهایت

تحولات شسپا متعدد است. اول اینکه علی رغم تحریم ها، مقدار فروش در شرایط بسیار خوبی است. دوم آنکه افزایش سرمایه سنگینی از محل سود انباشته پیشنهاد شده است.

همچنین نرخ لوبکات ۸۰درصد رشد کرده، اگر متوسط نرخ روانکار در خرداد ۸۵ میلیون ريال باشد سود سال ۹۷ در ۹۸ هم تکرار می شود.

اگر نرخ روانکار به ۹۳ میلیون ريال رسید، سود سال ۹۸ تا ۴۰درصد از سال ۹۷ بالاتر خواهد بود لذا فعلا منتظر مشاهده اثر افزایش نرخ ها در گزارش ماهانه بعدی هستیم.

ولید هلالات

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *