فرار از تله تحریم !

عجب روزهایی است این روزهای گرم و داغ بازار سرمایه … امروز بازار هر طوری بود خوب آغاز نکرد ولی خیلی خوب تمام کرد شاخص شاید منفی بود ولی منفی شیرینی را مزه مزه میکرد به خصوص این که از نزدیک به ۱۰۰۰ واحد منفی به سمت بهتر شدن حرکت کرد …

ببنید بازی جالبی را در این چند روز تعطیلی و شرایط بازار داشتیم ابتدای تعطیلات شاید کمی بازارهای جهانی ذهن بازار را درگیر کرده بود ولی در انتهای و روز جمعه شرایط خیلی سخت نبود . بازار بین دو اتفاق تحولات کدالی و اقتصادی و تحولات سیاسی حرکت میکرد که در تحولات کدالی نیز تعطیلات خیلی شلوغی را نداشتیم و فقط مانده بود تحولات سیاسی …

تا قبل از ساعت ۸ شب روز جمعه فضای خبری و سیاسی بسیار مثبت بود و به نظر شنبه خوبی در انتظار بازار بود ولی ناگهان خبر منفی تحریم پتروشیمی ها رسید .

 قبل از هر چیز در مورد این خبر باید اذعان کرد:

این خبر دو بعد مختلف داشت بعد اول اثر روانی بر این شرکت ها و کل گروه پتروشیمی بود که به نظر خیلی هم جدی نیست چرا که مثل این تحریم ها را در مورد صنعت فولاد و فلزات و خودرو و… بارها و بارها اعلام کردند و نه این که بی تاثیر باشد ولی بیشتر جنبه روانی دارد اما بعد دوم این خبر برای بازار امروز مهم بود ببنید تا قبل از این خبر بازار سکه و دلار نزولی و بی رمق بود و چشم انداز سیاسی نیز از دید برخی بسیار مثبت اما درست در این لحظه حساس این خبر رسیدن این طناب خوش بینی را پاره کرد و شوک منفی به بازار داد و همین امروز جو ابتدای بازار را کمی ملتهب کرده بود و در واقع این اثرات روی بازار باعث فشار فروش شد .

اما خیلی خوب این اثر روانی منفی جمع و جور شد … همه میدانند که روز سه شنبه و چهارشنبه نخست وزیر ژاپن به ایران می آید و وزیر خارجه آلمان هم در راه است به نظر تحولات سیاسی در این چند روز هم بد نبود و همین امر باعث شد تا بازار امروز با وجود این شوک کمی خوش باقی بماند .

امروز واکنش بازار بسیار مهم بود

بسیار مهم بود که امروز هر طور شده در این فضا شرایط مثبت باقی بماند که همینطور هم شد و در طول بازار سعی شد اکثر سهم ها که کار را منفی آغاز کرده بودند به مثبت و یا جریان بهتر گرایش پیدا کنند و اخر وقت هم سایپا فشار خرید را بیشتر کرد تا تقریبا همه جو منفی خبر دیروز را فراموش کنند و دوباره به فکر گذر از مرز های روانی سقف قبلی شاخص و شکار اتفاقات جدید باشند .

بازار یک فاز خوب از این عملیات را پشت سرگذاشت و به نظر نوبت به عزیزان و مدیران است که کمی با خبرهای مثبت برای روزهای اتی خشاب این بازار را برای حرکت های قوی تر پر کرده و آماده کنند . به عنوان مثال همین امروز در خبرها داشتیم که رئیس جمهور قانون «حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی» را جهت اجرا به وزارتخانه‌های صمت و اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه ابلاغ کرد.

به راستی هنوز کسی نمیداد تکلیف این قانون چه شده و ای کاش رئیس سازمان بورس که حداقل این قانون به انها ابلاغ شده است مصاحبه ای در شفاف سازی در این زمینه بدهد باور کنید این موارد به بازار کمک میکند .

به نظر کدال باید کمی فعال تر باشد و خبرها دلار نیما نیز می تواند بهتر جریان ساز باشد . خبرهای سیاسی هم که جای خود دارد و رفته رفته در سفر نخست وزیر ژاپن چهره این اخبار روشن تر می شود . ولی هر چه هست بازار در این لحظات حساس به خبرهای خوب احتیاج دارد.

تا به امروز چند گانه ی آمار گمرک ، گزارش های ماهانه، بورس کالا و دلار نیما به کمک بازار آمدند و رکود بازارهای رقیب توانسته به جذابیت های این بازار نیز کمک کند.

یک نکته را همین جا بحث کنیم که به نظر به افرادی که برای حضور در بازار مردد هستند کمک میکند .

ببنید ما برای نقدینگی چند بازار دم دست خود داریم بازار سپرده ها که در بهترین حالت ۲۲% سود دارد ، بازار سکه و طلا و ارز ، بازار ملک و بازار سرمایه . به نظر با بازه یک ساله که نگاه کنیم اگر کسی دنبال نرخ سود ۲۰% است که خب تکلیفش مشخص است بازار سپرده ها بهترین بازار است . برای بازدهی بالا تر باید دید ایا بازدهی مثلا تا۳۰% که بازدهی نرمال تری است در بازارها دیده می شود ؟

یعنی فرضا دلار ۱۳۲۰۰ بخری و ۱۸بفروشی ؟ سکه ۴۵۸۰ بخری و ۶ میلیون بفروشی و یا ملک منطقه متوسط با نرخ ۲۰ میلیون بخری و ۲۶ میلیون بفروشی ؟!

به نظر اعداد فوق نه این که دست نیافتنی باشند ولی خیلی هم کم ریسک نیستند و با این شرایط فعلی رسیدن به این اهداف بسیار سخت است برای بازار ملک تقریبا رشد ۳۰% کمی بعید است و تنها دارایی های قابل فکر دلار و سکه و بازار سرمایه است.

به نظر ریسک بازار ارز و سکه از بازار سرمایه اگر بیشتر نباشد کمتر نیست و حساسیت های دولت و شرایط فعلی نشان میدهد بازدهی در این بازار کار دشواری است از سوی دیگر گزارش ها و شرایط نشان میدهد رسیدن به سود های ۳۰% در طی یک سال برای شرکت های بازار سرمایه سخت نیست از همین رو کم کم باید دقت کرد که جریان نقدینگی چاره ای جز حضور در این بازار نخواهد داشت بهتر است از حالا سراغ سهم هایی رفت که این خاصیت را داشته که در عین کم ریسک بودن حداقل بازدهی ۳۰% را تضمین میکند.

و اما حرف آخر

در این دقایق خبری دست به دست می شود که در روزهای اخیر، قرار بود قوانین جدیدی برای معاملات سهام شرکت‌های حاضر در بازار پایه فرابورس به هدف کاهش ریسک معاملات در این نمادها اجرا شود.

اجرای این قوانین که می‌توانست محدودیت‌هایی برای معاملات سهام در بازار پایه فرابورس ایجاد کند، تا اطلاع ثانوی به تعویق افتاد به نظر این قانون با ان شمولیت که دارد نباید این طور بی محابا اجرا می شد ریسک ها و ایرادات را یکبار بیان کرده بودیم ولی به هر حال این هم خبرخوب دیگری در این شرایط برای سهم های نوسانی بازار است . ولی یک نکته را دقت کنید عزیزان سهامداران با این تصمیمات شما خرید و فروش میکنند و به نظر تصمیمات یک شبه نباید این طور ریسک بازار را بالا ببرد شاید اصلاح بازار پایه ها منطقی باشد ولی نه از هر راه و روشی …

بتا سهم

تحلیل تصویری تکنیکال را می توانید در کانال تلگرام و آپارات ببینید:

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

با سامانه فارابیکسو ، شما به صورت همزمان می توانید در بازار آتی سکه ، زعفران و بورس اوراق بهادار معاملات آنلاین انجام دهید.
تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *