وارن بافت می گوید: هرگز برای آموزش سرمایه‌گذاری به کودک خیلی زود نیست. چه درک ارزش پول اسباب بازی جدیدی که آنها می خواهند و چه ارزش پس‌انداز…

تعریف ما از پول و ارزشی که از آن در کودکی یاد می‌گیریم برای تمام عمر با ما باقی می‌ماند. اگر پدر و مادر هستید، آموزش سرمایه‌گذاری به کودک و ارزش پس‌انداز باعث می‌شود آنها از مزایای آن درطول زندگی بهره مند شوند.

کودک شما باید بیاموزد که چگونه پول خود را بودجه بندی کرده و تصمیم درست را در مورد خرج کردن آن اتخاذ کند. به کودکتان کمک کنید شروع به پس‌انداز کند. برای کودکان حساب پس انداز باز کنید، و به آنها بیاموزید که چگونه سود به پس انداز آنها تعلق می‌گیرد و باعث افزایش پولشان می‌شود. کودکان را تشویق به پس‌اندازِ هر چقدر کم از هر تومان پولی که دریافت می‌کنند مانند پول ماهانه، هدیه تولد، و … کنید.بهترین راه برای انجام این کار پول توجیبی است. نیل گادفری، بنیان‌گذار شبکه‌های مالی کودکان و نویسنده کتاب پول در درختان رشد نمی کند: راهنمای والدین برای پرورش جنبه های مالی در کودکان می‌گوید: هدف از پول تو جیبی، یاد دادن دو چیز است:

۱) با پول کار کنند. ۲) پس‌انداز کردن را به شکل یک عادت در خود نهادینه کنند.

از چه زمانی و با چه مبلغی شروع کنیم؟

گادفری توصیه می‌کند که به کودک بر اساس سنشان و به ازای هر سالش هفته‌‍ ای ۱ دلار داده شود. بنابراین برای کودک ۳ ساله می شود هفته‌ای ۳ دلار، و برای کودک ۱۰ ساله می شود هفته ای ۱۰ دلار. برخی از کارشناسان نیمی از این مبلغ را توصیه می‌کنند، اما در واقع هرمبلغی که پدر و مادر با آن احساس راحتی می‌کنند مناسب است.

اکثر کارشناسان می‌گویند هنگامی که شروع به آموزش سرمایه گذاری به کودک و بودجه بندی می‌کنید، پدر و مادر باید یک سیستم منظمِ پس انداز برای امور خیریه، هزینه‌ اهداف بلند مدت داشته باشند.لری مکِی، (موسس Prosperity 4 Kids) از قانون (۱۰-۱۰-۱۰-۷۰) برای آموزش بودجه‌ بندی به کودکان استفاده می‌کند.هنگامی که فرزند شما اولین پول توجیبی خود را می‌گیرد، لری مکِی پیشنهاد می‌کند که شما به او یاد بدهید که ۱۰ درصد را پس‌انداز، ۱۰ درصد را سرمایه گذاری ، ۱۰ درصد را برای خیریه و ۷۰ درصد آن را خرج کند.

دانش خودتان را با کودکان به اشتراک بگذارید

در مورد مسائل مالی آموزش ببینید و دانش خودتان را با کودکان به اشتراک بگذارید. سرمایه گذاری و مدیریت مالی اصطلاحات خاص خود را دارند. اگر از این اصطلاحات با خبر نیستید، زمانی را برای یادگیری خود اختصاص داده و سپس دانش خود را با کودکتان در میان بگذارید. اصطلاحاتی نظیر: دارایی، سهام، سبد سهام، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، سبدگردانی، ریسک و …. البته با ظرافت و لطافت خاص کودکانه معانی آنها را به کودک انتقال دهید. لغات را ساده فهم کنید و در دهان آنها بگذارید.

به آنها در مورد بازار سهام آموزش بدهید.

برخی از مهم ترین مفاهیم مالی که باید آموزش داده شود: پس‌انداز به طور منظم، جلوگیری از هزینه های بالا، سرمایه‌گذاری کنید تا به اهدافتان برسید نه اینکه برنده شوید، و سعی کنید ریسک رابه حداقل برسانید.
هیچ کس، نمی خواهد خسته بشود، به خصوص کودکان! اگر می خواهید کودکان خود چشم انداز مثبت در سرمایه‌گذاری داشته باشند، باید آن را تبدیل به سرگرمی کنید، به طوریکه بتوانند با این کار ارتباط برقرار کنند.
اجازه دهید بچه ها خودشان پول خود را مدیریت کنند.

همه ما با تمرین کردن، یاد می‌گیریم. بنابراین اجازه دهید بچه‌ها هم خودشان مدیریت کنند و درس‌های مالی با ارزشی را یاد بگیرید. آنها ممکن است اشتباه کنند، اما اشتباهات کوچک خواهد بود و ممکن است از اشتباهات بزرگتر در بزرگسالی جلوگیری کند.

بچه‌ها مسائل مالی را به دو روش مختلف یاد می‌گیرند:

از تجربه‌های خود و از تماشای پدر و مادر. کودکان خود را در معرض موفقیت‌های مالی از طریق تجربه‌های مثبت قرار دهید و الگوی خوبی برای آنها باشید. بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که از تجربیات موجود درس بگیرید.

فرهنگ سازی بورس

 

تحلیل تصویری تکنیکال را می توانید در کانال تلگرام و آپارات ببینید:

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

با سامانه فارابیکسو ، شما به صورت همزمان می توانید در بازار آتی سکه ، زعفران و بورس اوراق بهادار معاملات آنلاین انجام دهید.
تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *